تاریخ انتشار
سه شنبه ۱۴ تير ۱۴۰۱ ساعت ۱۱:۵۲
۰
کد مطلب : ۳۵۶۶۹

فراخوان طراحی المان و سیاه پوشان ایام محرم ۱۴۰۱

فراخوان طراحی المان و سیاه پوشان ایام محرم ۱۴۰۱
سوگواری برای حسین بن علی و دیگر یارانش از روز نخست محرم آغاز می‌شود و در ظهر عاشورا به اوج می‌رسد. در غروب و شامگاه عاشورا، این سوگواری تحت عنوان مراسم شام غریبان ادامه پیدا می‌کند. در روز ۱۲ محرم نیز مراسمی با نام «سوم امام حسین» انجام می‌شود. این نوع مراسم‌ها در روز ۱۶ محرم با نام «هفتم امام حسین» و ۲۰ صفر با نام «اربعین» ادامه پیدا می‌کند.
البته سوگواری برای حسین بن علی مختص ماه محرم نمی‌شود و در دیگر روزهای سال نیز با توجه به فرهنگ و رسم هر منطقه انجام می‌شود. مراسم سوگواری سومین امام شیعیان از دیدگاه شیعه اهمیت بسیاری دارد و انجام آن عبادت است. سوگواری محرم در جاهای مختلف به صورت‌های گوناگون انجام می‌شود. سوگواری محرم علاوه بر ابعاد مذهبی، ابعاد فرهنگی، اجتماعی نیز دارد.
سازمان سیما، منظر و فضای سبز شهری شهرداری کرج  در نظر دارد جهت بهره گیری از نمادهای فرهنگی، اجتماعی، معماری ایرانی،  مذهبی و همچنین با توجه به موانع و قابلیتهای بصری محیط و قابل درک برای عموم، از طریق برگزاری فراخوان دارد لذا از هنرمندان مرتبط دعوت می شود ایده ها و طرح های خود را بر اساس ویژگی های زیر به معاونت زیباسازی این سازمان ارائه نمایند.
طراحی اثر
طراحی اثر می بایست مرتبط با وقایع محرم باشد:
-ورود امام حسین (ع) و یارانش به سرزمین کربلا سال ۶۱ قمری، سرآغاز حادثه عاشورا
-جلوگیری از دستیابی اهل بیت امام حسین (ع) به آب به دستور عمر بن سعد
– تاسوعا و شب عاشورا روزی که دشمن، حسین بن علی (ع) و یارانش را در کربلا محاصره کرد و برای جنگ با آن‌ها اجتماع نمود. امام حسین (ع) شب را از دشمن مهلت گرفت تا به عبادت و دعا بپردازد.
-روز عاشورا روز شهادت امام حسین (ع) و یارانش سال ۶۱ قمری
-شام غریبان
-حرکت دادن اسیران کربلا به سوی کوفه سال ۶۱ ق
– محاصره مکه و سنگ‌باران کعبه توسط سپاهیان یزید بن معاویه سال ۶۴ ق
– تبعید امام جواد (ع) به بغداد سال ۲۲۰ ق
نکات فراخوان:
هنرمندان می بایست به همراه طرح پیشنهادی، نحوه اجرا، مواد و مصالح پیشنهادی برای ساخت تندیس را در فرم مشخصات طرح  تکمیل و ارسال نمایند.
انعکاس مفاهیم شهادت، ایثار، فداکاری در اثر مورد توجه قرار گیرد.
داوری و و انتخاب آثار بر اساس نگاه هنرمندانه هنرمند و طراحی و اجرای حرفه ای توسط اعضای  تخصصی کمیته داوری سازمان سیما منظر و فضای سبز شهرداری کرج صورت می پذیرد.
نتایج پس از برگزاری جلسه داوری از طریق سایت سازمان اعلام میگردد.
هر هنرمند مجاز می باشد حداکثر یک ماکت یا طرح سه بعدی اثر ( سی دی یا دی وی دی ) در به دبیرخانه فراخوان ارسال نماید.
رعایت تمامی مقررات عرفی و حرفه ای الزامی می باشد.
هزینه ساخت ماکت طرح برگزیده در قرارداد ساخت المان لحاظ خواهد شد.
نحوه ثبت نام و ارائه طرح:
ارائه ماکت حجمی المان از  جنس مقاوم به گونه ای که در اثر جابجایی آسیب پذیر نباشند.
حداکثر ارتفاع ماکت ها نباید بیشتر از ۵۰ سانتی متر باشد.
تکمیل فرم ثبت نام ( فرم مشخصات هنرمند و فرم مشخصات طرح ) الزامی می باشد.
هنرمند می بایست رزومه مکتوب و مصور به همراه ماکت به دبیرخانه فراخوان تحویل دهد.
هنرمندان میتوانند جهت کسب اطلاعات بیشتر با شماره ۰۲۶۳۲۵۳۰۲۰۲ داخلی ۲۴۵  اداره هنرهای شهری تماس بگیرند.
نحوه داوری آثار
دبیرخانه‌ جشنواره فراخوان طراحی المان های محرم طرح ها را به‌صورت ایده‌ای اولیه به انضمام فرم‌های تکمیل‌شده مشخصات هنرمند و مشخصات طرح دریافت می‌کند. ایده‌های دریافتی در شورای کارشناسی  بررسی خواهند شد. شورای کارشناسی طرح را بررسی کرده و در صورت تایید اولیه، طرح را جهت ارسال به کمیته داوری  (متشکل از اساتید هنری) آماده‌سازی می‌نماید.
طرح های راه یافته به مرحله دوم داوری، توسط کمیته داوری بررسی می‌شوند و کمیته‌ی داوری پس از بررسی دقیق رزومه و سوابق هنرمندان به‌خصوص در زمینه آثار اجراشده هنر شهری، براساس محورهای زیر طرح را مورد بررسی قرار می‌دهد و طرح های برگزیده را اعلام می‌کنند.:
ساختار زیباشناختی: در این بخش ساختار اثر به لحاظ روابط کیفی (ترکیب بندی و روابط بصری طرح) مورد بررسی قرار می گیرد که محوری‌ترین اصل محسوب می‌گردد.
تکنیک اجرایی: در این بخش، علاوه بر سادگی در ساخت و توجیه اقتصادی، ماندگاری لازم، بررسی می‌شوند.
محتوای اثر: در این بخش طرح ارائه شده به لحاظ موضوعی براساس ضرورت زمان و شاخصه‌های هویتی مکان و هماهنگی‌های فرهنگی (ملی، اعتقادی، اجتماعی) با محوریت موضوعی نوروز، مورد بررسی قرار می‌گیرد.
مکان اجرای اثر: در این بخش تناسبات و قابلیت‌های اجرایی طرح در مکان مورد نظر به لحاظ بافت شهری (اعم از معماری محیطی و مبلمان شهری) و میدان دید بیننده بررسی می‌شود.
تمامی هنرمندانی که طرح آنها توسط کمیته داوری برگزیده می‌شود، ضروری است در جلسه‌ای باحضور کمیته داوران، به منظور تحلیل اثر، ویرایش ایده‌ها، تنظیم و هماهنگ‌سازی تکنیک‌ها و روش‌های اجرایی در شهر، توسعه و مناسب‌سازی طرح‌ها، تثبیت و جانمایی موقعیت اجرایی آثار و بررسی و تعیین قیمت نهایی اثر، حضور یابند.
آثار منتخب پس از بررسی‌های کارشناسی از نظر اجرا، برآورد هزینه و توافق نهایی با هنرمند، طی عقد قرارداد، اجرا می شوند.
مهلت ارسال آثار: ۱۵ تیر ماه ۱۴۰۱
نشانی دبیرخانه جشنواره
کرج، عظیمیه، ضلع شمال شرقی میدان اسبی (استقلال)، سازمان سیما، منظر و فضای سبز شهرداری کرج، طبقه دوم، اداره هنرهای شهری           کدپستی ۱۳۵۸۸-۳۱۵۵۸     تلفن: ۳۲۵۳۰۲۰۲-۰۲۶ داخلی ۲۴۵
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما