تاریخ انتشار
سه شنبه ۱۸ مرداد ۱۴۰۱ ساعت ۱۴:۴۸
۰
کد مطلب : ۳۶۱۶۰
کارشناس ارشد مطالعات زن و خانواده:

روضه‌های خانگی محلی برای انتقال مفاهیم تربیتی و دینی است

روضه‌های خانگی محلی برای انتقال مفاهیم تربیتی و دینی است
محدثه اخوان قدس در گفت‌وگو با خبرنگار مهر با اشاره به جایگاه روضه‌های خانگی اظهار کرد: تاریخچه برپایی جلسات خانگی به زمان پیامبر (ص) برمی‌گردد به عنوان نمونه، می‌توان به اهتمام رسول گرامی اسلام (ص) از همان ابتدای دعوت خویش به نقش خانه و خانواده اشاره کرد و تاکید ایشان بر آغاز پیوند با قرآن و تعلیم آن از خانه را یادآور شد.
کارشناس ارشد مطالعات زن و خانواده بیان کرد: رسول اکرم می‌فرمایند: برای خانه‌های خود بهره‌ای از قرآن قرار دهید که اگر در خانه‌ای قرآن خوانده شود، کارها بر اهلش آسان شده، خیرش زیاد می‌گردد و ساکنینش در فزونی هستند و اگر در خانه‌ای قرآن تلاوت نگردد، بر اهلش تنگ شده، خیرش کم می‌گردد و ساکنینش در نقصان قرار دارند. "
وی افزود: در دوران اهل بیت (ع) از جمله برهه حیات امام صادق (ع) نیز مجالس خانوادگی ذکر مناقب و فضائل اهل بیت (ع) استمرار یافت و تا به امروز نیز این مجالس در منازل برگزار می‌شود.
این کارشناس ابراز کرد: روضه‌های خانگی و خانوادگی محلی برای انتقال مفاهیم تربیتی و دینی از جمله ولایت پذیری، انتقال ارزش‌ها به نسل آینده، تحکیم و تعالی خانواده است.
وی ادامه داد: با توجه به ظرفیت روضه می‌توان به ارتباط عمیق عاطفی میان اعضای خانواده و انتقال مفاهیم و ارزشهای دینی به نسل آینده اشاره کرد.
اخوان قدس تصریح کرد: از ظرفیت روضه‌های خانگی در گذشته می‌توان به واسطه گری‌های ازدواج در این محافل و تشکیل خانواده در راستای این امر، مطرح شدن حکمیت‌هایی برای تحکیم نظام خانواده با این هدف که در روضه اقوام و فامیل دورهم جمع می‌شدند و صله‌رحم اتفاق می‌افتاد.
وی با بیان اینکه روضه‌های خانگی سبب جلوگیری از آسیب‌های اجتماعی می‌شد عنوان کرد: در زمان حکومت پهلوی بعضاً محافل روضه‌های خانگی مکانی برای آگاهی‌های سیاسی بود و نیز مجالس روضه خانگی کارکرد مصرف فراغتی برای بانوان داشت و در این محافل که با مدیریت بانوان اداره می‌شد بعضاً امور عام‌المنفعه و قرض‌الحسنه نقش‌های جدی ایفا داشت.
کارشناس امور بانوان تشریح کرد: اگر بخواهیم کارکردهای روضه‌های خانگی را برشمریم باید به بسیاری از موارد اشاره کنیم که امروزه متأسفانه با کم رونق شدن محافل خانگی و خانوادگی حتی هیأت‌های بزرگ نیز این کارکردها را ندارند.
وی افزود: متأسفانه در دوران زیست مدرن و سبک زندگی آپارتمانی به ویژه پس از کرونا شاهد کم رونق شدن روضه‌های خانگی و محافل خانگی اهل بیت شدیم.
این کارشناس ادامه داد: برای گسترش و احیای روضه‌های خانگی باید با تغییراتی در شیوه برگزاری این محافل‌ها را مجدد احیا کنیم تا کارکردهای گذشته خود را داشته باشد.
وی در ادامه تاکید کرد: برای احیا روضه‌های خانگی ابتدا از محاسن، مزایا و کارکردهای این جلسات و افرادی که این جلسات را در منازلشان برگزار می‌کردند بازگو کنیم.
اخوان قدس مطرح کرد: بیان کردن مزایایی از جمله سنت حسنه واسطه گری، حکمیت، قرض‌الحسنه، صله‌رحم، تربیت دینی فرزندان، دوستی‌هایی که فرزندان در این مجالس برقرار می‌کنند که حالت اخوت دارد و سایر مزایا می‌تواند در احیا روضه‌های خانگی بسیار اثرگذار باشد.
وی افزود: در گام دوم باید نمونه‌هایی از برگزاری مجالس خانگی و خانوادگی اهل بیت در سبک زندگی‌های جدید آپارتمانی ارائه کنیم سپس بعضاً مقدمات تشکیل این جلسات مانند اعزام سخنران و مداح را تا حدودی مهیا کنیم که البته این مسئله در استان توسط مجموعه‌های مختلفی از جمله دعوت و سدره درحال انجام است.
وی با اشاره به اینکه باید طعم شیرین و مزایای روضه خانگی به مردم چشانده شود گفت: در روضه‌های خانگی و خانوادگی از لحاظ حاکمیت هرچه نقش حاکمیت کمتر باشد و مردمی انجام شود بهتر است.
اخوان قدس در پایان ابراز کرد: وعاظ و سخنرانان باید در نطق‌های خود به روضه‌های خانگی و مزایای آن به ویژه در دهه اول محرم که مخاطب عام تری دارند تاکید کنند و تسهیل‌گری هایی نیز از سوی حاکمیت برای برگزاری این مراسم انجام شود تا در دهه دوم و سوم محرم و ماه صفر این مراسم برگزار شود.
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما