تاریخ انتشار
دوشنبه ۴ آذر ۱۳۸۷ ساعت ۱۰:۴۴
۰
کد مطلب : ۳۸۳۰

جلد سوم کتاب «حماسه‌ عاشورا» منتشر شد

جلد سوم کتاب «حماسه‌ عاشورا» منتشر شد
به گزارش خیمه، كتاب «حماسه عاشورا» سلسله نشست‌های تبليغی است كه همه‌ساله پيش از فرا رسيدن ايام محرم به‌مدت 10 ‌روز در مسجد مدرسه مرحوم آيت‌الله‌العظمی گلپايگانی، حوزه علميه قم تشكيل می‌شود.

جلد سوم اين كتاب متعلق به هشت جلسه پيرامون «حسين راه مثالی قرآن» و هفت جلسه دربارده «پيوند و فرهنگ حسينی با فرهنگ مهدويت» است.

در بخش اول كتاب با عنوان «ارزش و اهميت راه و راه‌شناسی» می‌خوانيم: «نياز اساسی بشر به راه، ارزش و اهميت راه و راه‌شناسی را می‌فهماند؛ اگر راه‌شناسی بدون حكمت و فلسفه باشد، موجودات نيازی به راه ندارند، در حالی كه ما می‌بينيم، تمام موجودات حتی ريشه‌های درختان و گياهان نيازمند راه هستند. تنها چيزی كه باعث شده است بشر به راه‌شناسی اهميت بدهد، اين است كه راه‌های طبيعی و غير طبيعی دارای گمراهی و انحراف است، نه‌تنها بشر گمراه می‌شود، بلكه ريشه‌های درختان هم گمراه می‌روند؛‌ لذا قرآن به برای راز راه‌شناسی، سه طبقه را گوشزد می‌كند. پيدايش راه زمينی، راه آسمانی و راه هوشياران...»

در پيشگفتار جلد نخست كتاب نيز، كه به چاپ سوم رسيده است، می‌خوانيم: «در طول تاريخ حيات بشريت، اشخاصی بودند كه در راستای جاودانگی خودشان گام برداشتند و دروازه‌های كرامت و بزرگواری، كمال و جلال، اسرار و حقايق را به سوی مردم باز می‌كردند؛ با زدودن زوايای جهل و تاريك، حجاب‌های به جا مانده بر روی انديشه‌های جامعه را كنار می‌زدند و همواره آنان را از ناباوری‌ها به باورهای تاريخ هدايت می‌نمودند.

حسين(ع) با امتثال از دستورات و سنت در لباس ايثار و فداكاری، پرچم هدايت و بندگی را برای خواستگاهان نيكی‌ها، گشوده و قله‌های استبداد و استعمار فكر و عقيده مال و شوكت انسانی را در نورديده است. كه امروزه، مصرع‌ها و بيت‌ها و سجع‌ها و قافيه‌ها را در اطراف اهداف قيامش، به ناله و فرياد كشانده است....

ساليانی تصميم گرفته‌ام پس از مطالعه اكثر كتاب‌هايی كه پيرامون آن حضرت نوشته‌اند، موضوعات و عناوين كاربردی كه متن گفته‌ها و مقاتل استفاده می‌شود، استخراج كرده و به‌محضر علاقه‌مندان عرضه شود...»

جلد نخست كتاب دارای دو بخش است كه بخش اول با عنوان «ترفيعات عاشورا» دارای هفت گفتار و بخش دوم كتاب با عنوان «عاشورا بازنگری دينی» دارای 9 گفتار است.

در جلد دوم نيز به دو بخش «عاشورا فرهنگ ادبی قرآن» و «عاشورا تجلی مكتب ماندگاری» پرداخته می‌شود.

جلد سوم «حماسه‌ عاشوا» از سوی انتشارات سازمان شهرداری‌ها و دهياری‌های كشور منتشر شده است و با قيمت 300 هزار تومان در بازار كتاب عرضه می‌‌شود.
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما