تاریخ انتشار
دوشنبه ۱۹ آذر ۱۳۸۶ ساعت ۱۸:۴۷
۰
کد مطلب : ۴۱۴
یک فیلم نامه نویس:

دین داران به فرهنگ دینی بیشتر بپردازند

دین داران به فرهنگ دینی بیشتر بپردازند
به گزارش خیمه ،  حسن لطفی، فیلم نامه نویس و داستان نویس گفت: یکی از مشکلات مهم و اثرگذار در بخش فرهنگ و هنر این است که به اندازه کافی برای این بخش ویژه که مخاطبان بسیاری دارد، بودجه در نظر گرفته نمی شود. این بخش نیازمند بودجه های کلان و گسترده است و تا این بودجه لازم نباشد، نمی توان کارهای بزرگی انجام داد.

وی با اشاره به سخن ارنست همینگوی، داستان امریکایی که گفته فقر ذهن را سفید می کند، گفت: با این سخن ارزش مند به این نتیجه می رسیم که نباید اجازه دهیم فرهنگ سازان دغدغه مالی داشته باشند، چرا که اگر آن ها دچار دغدغه باشند نمی توانند آثار نیرومندی بیافرینند. اگر ذهن فرهنگ سازان خالی و سفید باشد و نگران، بی گمان در خلق آثار هنری اثر می گذارد.

لطفی، بودجه را نیز به تنهایی برای گره گشایی فرهنگی سودمند ندانست و تصریح کرد: البته نباید از مدیریت غافل شد، چرا که مدیریت است که برای پس از بودجه حرف اول را می زند. اگر نتوانیم به شکلی اصولی از بودجه فرهنگ بهره ببریم، بی گمان نخواهیم توانست در این زمینه کارهای ارزش مندی انجام بدهیم.

این داستان نویس یادآور شود: بودجه های فرهنگی باید صرف کارهای ریشه ای شود، کارهای زیربنایی در فرهنگ بسیار است و اگر در این زمینه بتوانیم بودجه را تخصیص بدهیم، خواهیم توانست به اهداف مان در این مورد دست یابیم.

وی دغدغه فرهنگی را در دولت نهم کم رنگ دانست و گفت: البته نباید از یاد برد که تنها دولت مردان فرهنگی نیستند که در پیشرفت فرهنگ اثرگذارند، بلکه هنرمندان و فرهنگیان ما نیز هستند که باید از آن ها نیز استفاده کنیم.

لطفی تصریح کرد: چون قدرت دست دین داران است، چنین توقعی ایجاد می شود که آن ها بیشتر به موضوع فرهنگ دینی بپردازند، چرا که خیلی از دین داران توقع دارند به این موضوع بیشتر توجه شود.

وی با اشاره به این که نمی توان درباره موضوع های دینی چون مهدویت به راحتی و بدون پژوهش لازم سخن گفت، یادآور شد: بسیار دشوار است درباره مظلومیت فرهنگ مهدوی حرفی زد، چرا که این موضوع بسیار ظریف است و نیاز به کارشناسی لازم دارد. از این رو بنده ترجیح می دهم در این باره چیزی سخن نگویم که اطلاع ندارم خدای ناکرده سخن نامربوطی زده شود.
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما