کد مطلب : ۴۳۴۱
یک شاعر:
مداحان در ارائه آثارشان به دنبال مُد روز هستند
خیمه، محمدجواد محبت با بيان اينکه «مداحان ما در ارائه آثارشان به دنبال مد روز هستند»، گفت: «مداحان نوحههايي را به زبان فولكلور باب كردهاند كه معمولاً در تهران با لهجه تهراني و در شهرستانها با زبان خودشان خوانده ميشود.»
این منقد ادبی افزود: «مداحان اهلبيت(ع) چه پير و چه جوان بايد از لحاظ ظاهري هم موجه باشند، يعني بايد فاخرترين كلمات و مناسبترين لباسها را بپوشند.»
وي با اشاره به اينكه «برخي مداحان فقط سوگخوان هستند»، بیان کرد: «برخي فقط تواناييشان در گرياندن است كه اين خلاف سيره ائمه است، چرا كه ائمه معتقد بودند که بايد در شادي ما شاد و در عزاي ما عزادار باشيد و در واقع هم بايد چنين بود.»
این شاعر کرمانشاهی با اشاره به جلد هفتم تاريخ طبري تصریح کرد: «اين كتاب مستندترين منبع تاريخ كربلا است و نزديكترين تاريخ به زمان واقعه است كه مداحان بايد آن را مطالعه كنند.»
محبت خاطرنشان کرد: «افرادي كه هم شاعرند و هم مداح، با راه و روش مداحي آشنا هستند ولي ديگران سعي ميكنند با مد روز حرف بزنند.»
این منتقد ادبی با بیان اینکه «گروهي از شاعران ملي در زمره شاعران آييني و مذهبي هستند»، افزود: «البته اين تقسيمبندي پيش از انقلاب هم وجود داشته است و شاعران نوظهوري وجود دارند كه در آثارشان بارقههايي از ملي گرايي و عرق ديني و ملي ديده ميشود.»
وی بیان کرد: «از اين رو شاعران به دو دسته شاعران اعتقادي و شاعران بيتفاوت در برابر اينگونه مسائل تقسيم ميشوند كه در نشريات هم آثارشان موجود است.»
این شاعر با اشاره به اينكه «مرحوم طاهره صفارزاده جزو پيشگامان شعر اعتقادي بود»، تصریح کرد: «وي در زمان جواني، سردبيري صفحات شعر مجله "زن روز" را داشت كه در اين زمينه فعاليتهاي بسيار ارزشمندي انجام داده است.»
محبت در مورد بازار آشفته كتابهاي مرثيه خاطرنشان کرد: «گزينش آثار بايد با دقت انجام شود و انتخابهاي اكنون صحيح نيست؛ افرادي كه عِرق و احساسات مذهبي دارند شعرهايي با مضامين تكراري در باب مثنوي، گاهي قصايد و پارهاي اوقات غزل ميگويند يا از مرثيه سرايان بنامند، ولي اكثر كارها سليقهاي است.»
این منتقد ادبی با بیان اینکه «مرحوم شيخ جعفر مجتهدي تبريزي به محض شنيدن نام اباعبدالله الحسين(ع) اشك ميريخت و تا ساعتها ميگريست»، تصریح کرد: «اين همان عشق واقعي است، عشقي كه مشخص مينمايد ايشان تا چه حد عاشق بوده است و در حال حاضر تصويري كه از وي بر جلد كتابها موجود است، به وضوح مشخص ميكند كه پلكهاي زير چشم ايشان به سبب گريه پايين آمده و سرخي آن آشكار است.»
وی با اشاره به بازار آشفته كتابهاي مرثيه و نوحه بیان کرد: «وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامي بايد دست دردست حوزه هنري بگذارد. زيرا اين دو كانون از منابع هنري و فرهنگي كشور هستند.»
این شاعر خاطرنشان کرد: «البته وزارت آموزش و پرورش در سالهايي كانونهاي شعرا و نويسندگان را تشكيل داد، يعني هر استاني شهرستانهاي تابعه خود را پوشش مي داد و آثار در كانون گردآوري ميشد و نكات ضعف و قدرت آن مورد بررسي و تحليل قرار مي گرفت، ولي متوليان بايد نظارت بيشتري بر اين امر ميكردند.»
محبت با اشاره ساعد باقري گفت: «باقري چند سال است كه پايه اصلاح مداحي را در ايران گذاشته، به اين ترتيب كه نغمهها و آهنگهاي مذهبي جديدي را ابداع كرده است.»
به گزارش این منقد ادبی افزود: «مداحان اهلبيت(ع) چه پير و چه جوان بايد از لحاظ ظاهري هم موجه باشند، يعني بايد فاخرترين كلمات و مناسبترين لباسها را بپوشند.»
وي با اشاره به اينكه «برخي مداحان فقط سوگخوان هستند»، بیان کرد: «برخي فقط تواناييشان در گرياندن است كه اين خلاف سيره ائمه است، چرا كه ائمه معتقد بودند که بايد در شادي ما شاد و در عزاي ما عزادار باشيد و در واقع هم بايد چنين بود.»
این شاعر کرمانشاهی با اشاره به جلد هفتم تاريخ طبري تصریح کرد: «اين كتاب مستندترين منبع تاريخ كربلا است و نزديكترين تاريخ به زمان واقعه است كه مداحان بايد آن را مطالعه كنند.»
محبت خاطرنشان کرد: «افرادي كه هم شاعرند و هم مداح، با راه و روش مداحي آشنا هستند ولي ديگران سعي ميكنند با مد روز حرف بزنند.»
این منتقد ادبی با بیان اینکه «گروهي از شاعران ملي در زمره شاعران آييني و مذهبي هستند»، افزود: «البته اين تقسيمبندي پيش از انقلاب هم وجود داشته است و شاعران نوظهوري وجود دارند كه در آثارشان بارقههايي از ملي گرايي و عرق ديني و ملي ديده ميشود.»
وی بیان کرد: «از اين رو شاعران به دو دسته شاعران اعتقادي و شاعران بيتفاوت در برابر اينگونه مسائل تقسيم ميشوند كه در نشريات هم آثارشان موجود است.»
این شاعر با اشاره به اينكه «مرحوم طاهره صفارزاده جزو پيشگامان شعر اعتقادي بود»، تصریح کرد: «وي در زمان جواني، سردبيري صفحات شعر مجله "زن روز" را داشت كه در اين زمينه فعاليتهاي بسيار ارزشمندي انجام داده است.»
محبت در مورد بازار آشفته كتابهاي مرثيه خاطرنشان کرد: «گزينش آثار بايد با دقت انجام شود و انتخابهاي اكنون صحيح نيست؛ افرادي كه عِرق و احساسات مذهبي دارند شعرهايي با مضامين تكراري در باب مثنوي، گاهي قصايد و پارهاي اوقات غزل ميگويند يا از مرثيه سرايان بنامند، ولي اكثر كارها سليقهاي است.»
این منتقد ادبی با بیان اینکه «مرحوم شيخ جعفر مجتهدي تبريزي به محض شنيدن نام اباعبدالله الحسين(ع) اشك ميريخت و تا ساعتها ميگريست»، تصریح کرد: «اين همان عشق واقعي است، عشقي كه مشخص مينمايد ايشان تا چه حد عاشق بوده است و در حال حاضر تصويري كه از وي بر جلد كتابها موجود است، به وضوح مشخص ميكند كه پلكهاي زير چشم ايشان به سبب گريه پايين آمده و سرخي آن آشكار است.»
وی با اشاره به بازار آشفته كتابهاي مرثيه و نوحه بیان کرد: «وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامي بايد دست دردست حوزه هنري بگذارد. زيرا اين دو كانون از منابع هنري و فرهنگي كشور هستند.»
این شاعر خاطرنشان کرد: «البته وزارت آموزش و پرورش در سالهايي كانونهاي شعرا و نويسندگان را تشكيل داد، يعني هر استاني شهرستانهاي تابعه خود را پوشش مي داد و آثار در كانون گردآوري ميشد و نكات ضعف و قدرت آن مورد بررسي و تحليل قرار مي گرفت، ولي متوليان بايد نظارت بيشتري بر اين امر ميكردند.»
محبت با اشاره ساعد باقري گفت: «باقري چند سال است كه پايه اصلاح مداحي را در ايران گذاشته، به اين ترتيب كه نغمهها و آهنگهاي مذهبي جديدي را ابداع كرده است.»
مرجع : خبرگزاری فارس