تاریخ انتشار
دوشنبه ۱۹ آذر ۱۳۸۶ ساعت ۲۰:۵۱
۰
کد مطلب : ۴۵۴
در همایش بین المللی "اسلام هراسی" عنوان شد؛

ریشه‌های اسلام هراسی، سیاسی است

به گزارش خیمه، همایش بین المللی اسلام هراسی که طی دو روز در استانبول، ترکیه برگزار شد بیش از 100 نفر از دانشمندان، شخصیتهای دانشگاهی، نمایندگان سازمانهای غیردولتی سراسر دنیا به بحث درباره جایگاه مسلمانان و ارائه راه حلی برای باورهای نادرست درباره مسلمانان به ویژه اسلام هراسی پرداخته و تأکید کردند ریشه های اسلام هراسی سیاسی است.

این همایش که از سوی اتحادیه سازمانهای غیر دولتی جهان اسلام تشکیل شده بود طی دو روز شنبه و یکشنبه (17 و 18 آذر ماه) در شهر استانبول برگزار و به ریشه های اسلام هراسی که در حملات فیزیکی یا کلامی یا تصاویر منفی رسانه ای درباره مسلمانان جلوه می یابد را به بحث و بررسی پرداخت.

شرکت کنندگان این همایش اظهار داشتند اسلام هراسی به واسطه سیاستهای نشریات و فعالیتهای ضد اسلامی در اروپا و آمریکا تقویت شده است.


نسیم صدیق اوغلو دبیر کل اتحادیه سازمانهای غیردولتی جهان اسلام اظهار داشت: اسلام هراسی نه تنها ریشه تبعیض علیه مسلمانان است بلکه تهدیدی آشکار به صلح جهانی تلقی می شود. ما در این همایش قصد داریم حساسیت رسانه های داخلی و خارجی را به بررسی شیوه های مبارزه با این پدیده افزایش دهیم.

حقیقتی که همه شرکت کنندگان درباره آن توافق کردند این بود که ریشه های اسلام هراسی به پیش از حملات یازدهم سپتامبر باز می گردد، درصورتی که امروز یازدهم سپامبر علت افزایش این پدیده در سراسر جهان تلقی می شود. آنها همچنین تأکید کردند که رسانه و متفکران غربی نقش مهمی در اشاعه اسلام هراسی ایفا کرده اند.

دانشمندان همچنین درباره ریشه های ایدئولوژیک اسلام هراسی گفتگو کرده و اظهار داشتند که آمریکا این پدیده را به منظور مشروعیت بخشیدن به سیاست خارجی خود
ایجاد کرده است.

غلام نبی فای مدیر اجرایی شورای آمریکایی - کشمیری اظهار داشت که اشاعه اسلام هراسی دستور العمل ویژه ای بوده است.

لاویا صافی مدیر اجرایی سازمان اسلامی شمال آمریکا از مرکز توسعه مدیریت خبر داد و گفت: اسلام هراسی سلاحی استراتژیک است که برای به حاشیه راندن مسلمانان آمریکایی کاربرد دارد. نومحافظه کاران ایالات متحده اعتقاد دارند که افزایش تعداد مسلمانان در آمریکا ممکن است تهدیدی برای آینده تلقی شود. وی همچنین اشاره کرد که ایده مسلمانان میانه رو در آمریکا نیز ابزاری برای ترغیب افرادی است که از اسلام انتقاد می کنند.

کارن آرمسترانگ با اشاره به اسلام هراس بودن غرب تأکید کرد که ریشه های اسلام هراسی مدرن سیاسی بوده که از سوی افراط گرایان و تروریستها تقویت می شود.
 
وی که از به کار بردن عبارت مسلمانان تروریست خودداری
می کرد، گفت: اسلام هراسی هیچ ارتباطی به اسلام و افراط گرایان سکولار غربی ندارد.

دکتر ابراهیم کالین مدیر کل بنیاد تحقیق اجتماعی، سیاسی و اقتصادی نیز درباره مسئله هویت و وفاداری سیاسی سخنرانی کرد و گفت: مسلمانان پیش از بیان ملیت خود اظهار می دارند که مسلمان هستند. اروپا محوری هنوز هم یک مشکل محسوب می شود. اسلام هراسی به شکلی از نژادپرستی تبدیل شده و وفاداری سیاسی مسلمانان در کشورهای غربی زیر سؤال است. اگرچه این امر هیچ ارتباطی به هویت ندارد می تواند درباره همه کاربرد داشته باشد.

از دیگر موضوعات جالبی که در این همایش مورد بررسی قرار گرفت رویکردهای منفی نسبت به اسلام از جمله حجاب بود که حتی در کشورهای اسلامی نیز مشاهده می شود.

نکاتی کایلان رئیس بنیاد ترک سازمانهای داوطلب اشاره کرد که مسلمانان در کشورهای اسلامی نیز از
تبعیض رنج می برند. وی در تصدیق اظهارات خود به ممنوعیت حجاب در ترکیه و تحریف مفهوم حجاب در رسانه ها اشاره کرد.

وی رویکردهای ضد اسلامی را به عنوان پدیده ای دینی و فرهنگی تعریف و تأکید کرد که این امر با اسلام هراسی که دارای ریشه های سیاسی است تفاوت دارد و برخلاف اسلام هراسی عادی تر به نظر می رسد.

علما و متفکران پیشنهادهای مختلفی برای مبارزه با اسلام هراسی مطرح کردند و در آن میان اسلام هراسی به عنوان پلی میان صلح و نفرت و همچنین شکافی میان ادیان ابراهیمی مورد تجزیه و تحلیل قرار دادند.

طارق رمضان متفکر مسلمان سوئیسی و استاد مطالعات اسلامی دانشگاه آکسفورد نیز اظهار داشت: مسلمانان باید از قربانی شدن اذهان خود رهایی یافته و بتوانند انتقادهای منصفانه خود را بپذیرند.

وی بر اهمیت گسترش گفتمان جهانی صلح اسلام تأکید کرد.


نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما