کد مطلب : ۴۵۷۷
در سراي اهل قلم؛
نشست بررسی کتاب «جغرافیایی رازها» برگزار شد
وی اشعار حسینجانی را بسیار نزدیک به اشعار قادر طهماسبی ارزیابی و تصریح کرد: «شعر عاشورایی باید در اشعار ما نهادینه شود، گفتمانی که توسط حضرت امام خمینی(ره) و دکتر شریعتی پایه گذاری شد.»
توکلی بیان کرد: «اشعار کنونی تنها ذکر مصیبت و مرثیهسرایی است و نکته قابل توجه درذکر مصیبت، ذکر دقیق و حقیقی مصایب اهل بیت(ع) است؛ پس از انقلاب شعرا بیش از پیش در مضمون اشعار خود دقت می کنند و حسینجانی از جمله معدود شاعرانی است که شعر عاشورایی را محدود به ذکر مصیبت صرف نمیکند.»
وی از حسینجانی با عنوان شاعری دردمند یاد کرد و افزود: «شاعر "جغرافیای رازها" همپای شاعران بزرگی چون قیصر امینپور و سیدحسن حسینی است؛ نگاه وی به واقعه عاشورا نگاهی هویتی است و این نگاه در راس دیدگاههای حسینجانی در آثار نظم و نثر وی عنوان میشود.»
حسینجانی نیز از فرهنگ عاشورا با عنوان فرهنگ بیدارگری یاد و خاطرنشان کرد: «با تقسیم بندی تاریخ به دو قسمت مجزا میتوان میزان تاثیر این واقعه عظیم را در طول تاریخ ارزیابی کرد، تاریخی که در آن واقعه عاشورا رخ داده و تاریخی که از این حادثه عظیم تهی است، درست مانند اینکه گاه فکر و عقیده و باور انسانها برای حفظ انسانها قتلعام میشوند و گاه این انسانها هستند که برای نجات فکر و عقیده و باور خود قربانی میشوند. عاشورای امروز گرفتار دردی است که حادثه کربلا برای مبارزه با آن برپا شد.»
در این نشست، مژگان عباسلو با ارائه تعریفی از شعر آیینی گفت: «سابقه شعر آیینی بسیار طولانی است و قدمتی همپای قدمت شعر فارسی دارد.»
وی شعر آیینی را در سه گروه قابل تقسیم دانست و افزود: «شعر ماورایی، ولایی و رهایی از جمله اشعار آیینی هستند که شعر عاشورایی از مجموعه اشعار ولایی است.»
عباسلو بیان کرد: «پس از واقعه عظیم عاشورا سه قرن سکوت و خفقان حاکم بود و بعد ازاین سه قرن در دوره معزالدوله دیلمی اجازه عزاداری به شیعیان داده شد و کسایی مروزی از جمله نخستین شاعران شعر عاشورایی است که مصائب اهل بیت(ع) را در قالب اشعاری سروده است.»
وی سرودن در زمینه عاشورا را کاری دشوار دانست و تصریح کرد: «سرودن در این زمینه نیازمند اشراف کامل بر محتوا، تاریخ و نکات دقیق فنی است و سرودن اینگونه اشعار رسالتی بزرگ بر دوش شاعر و نویسنده میگذارد.»
عباسلو ویژگی اشعار حسینجانی را مرثیه صرف نبودن اشعار وی و تلاش برای رسیدن به یک دیدگاه عرفانی و حضور شاعر در شعرهای خود عنوان کرد و گفت: «حسینجانی خود را شاهد واقعه کربلا میداند و شاعری است که واقعه عاشورا را برای مخاطب تصویرسازی میکند.»
مرجع : حیات