تاریخ انتشار
چهارشنبه ۲۵ دی ۱۳۸۷ ساعت ۱۰:۴۵
۰
کد مطلب : ۴۸۳۷

نخستين سالگرد درگذشت مرحوم سيدجعفر شهيدي برگزار شد

نخستين سالگرد درگذشت مرحوم سيدجعفر شهيدي برگزار شد
به گزارش خیمه، حجت‌الاسلام والمسلمين سيدهادي خامنه‌اي در اين مراسم با گراميداشت مرحوم شهيدي، به ويژگي ها و فعاليت هاي علمي اين شخصيت حوزوي و دانشگاهي اشاره کرد و گفت: «ترجمه بسيار جالب نهج‌البلاغه کاري شايان و نشان‌دهنده عمق اشراف اين شخصيت به معارف اسلامي است؛ به‌طوري که مي‌توان او را يک اسلام‌شناس هم معرفي کرد.»

در اين مراسم، پيام رهبر معظم انقلاب اسلامي که به مناسبت درگذشت سيدجعفر شهيدي صادر شده بود، قرائت شد.

یک نویسنده و پژوهشگر تاریخ نيز در سخناني بیان کرد: «اگر به اهل علم حرمت بگذاريد، به علم حرمت گذاشته‌ايد و اين خود فضيلت است و اميدوارم همواره از اين امر برخوردار باشيم و نگذاريم که زحمت‌کشان فرهنگ اين مملکت فراموش شوند.»

فتح الله مجتبایی به سال‌هاي 1320 تا 1329 دوران آشنايي و همراهي اش با سيدجعفر شهيدي در دانشکده ادبيات اشاره کرد و افزود: شهيدي از معدود کساني بود که تاريخ فرهنگ ايران قديم و تاريخ اسلامي و ميراث قديم ما را خوب مي‌شناخت و از سويي با روش‌هاي جديد علمي و دانشگاهي هم آشنا بود.

وی تصریح کرد: «شهيدي دوره‌ تحصيلات بسيار عميق و دامنه‌داري را سپري کرده و از محضر استادان نامور روزگار خود در نجف و قم بهره برده بود؛ بزرگان علوم حوزوي را خوب مي‌شناخت و اهل تحقيق بود و سعه صدر قابل توجهي در مسائل علمي داشت.»

 استاد تاریخ دانشگاه تربیت مدرس نيز با اشاره به برخي ويژگي‌هاي شخصيتي سيدجعفر شهيدي گفت: «او خيرش بسيار زياد بود و بهره‌ي مادي‌اش از دنيا کم؛ از مردان چند دانشي عصرمان بود که نظيرشان کم است.»

صادق آئینه‌وند افزود: «شهيدي اعتقاد داشت که در تاريخ بايد به نقد راوي و اقتضائات عصر و نسل توجه شود؛ او مي‌گفت که مورخ بايد ثابت کند؛ شهیدی به ديوان شعر علاقه داشت؛ چه عربي و فارسي.»

وی بیان کرد: «شهيدي دانشجو را در ابتدا آزمايش مي‌کرد و بعد مي‌پذيرفت و همين‌گونه با هرکسي کار نمي‌کرد؛ شهيدي مي‌گفت، اسلام محور وحدت است و بدون آن نمي‌توانيم در کشور به وحدت برسيم.»چ

این استاد تاریخ تصریح کرد: «شهيدي به زبان فارسي توجه داشت و مي‌گفت زبان فارسي اتکاي ماست.»

فاطمه راکعي، ديگر سخنران اين مراسم نيز گفت: «هيچ ‌يک از کارها و تلاش‌هاي شهيدي نه براي نام بود و نه براي نان؛ چون عشق و حقيقت پشتوانه حرکتش بود. فرهنگ اصيل اسلامي و دانشگاهي داشت. در اظهار عشق به اسلام ، قرآن و تشيع بي‌تعارف بود.»

علي‌محمد ولوي نيز در سخناني بیان کرد: «شهيدي از جمله شخصيت‌هايي بود که زمانه را خوب شناخت؛ عمده آثارش در حوزه تاريخ اسلام ‌است هرچند شأن و مرتبت اصلي کار‌ش ادبيات بود؛ از مجموعه 30 کتاب او، 20 اثر در قلمرو تاريخ اسلام است که از اين تعداد، نزديک به 13 اثر تأليف مستقيم و 3 اثر ترجمه از عربي و 3 کتاب نيز تصحيح است. اين نشان مي‌دهد که علاقه‌مندي قابل توجهي به مباحث تاريخ اسلام داشته‌ است.»

وي افزود: «استنباط و نگاه ويژه شهيدي به مطالعه‌اسلام و نيز علاقه‌اش به کاربردي کردن تاريخ اسلام قابل توجه است؛ در آثار او دقت نظر ويژه‌اي است که در فهم و تأثير کاربردي دين اسلام در جامعه ما انجام داده و کوشش کرده آثار‌ش را به اين سمت ببرد.»چ

ولوي خاطرنشان کرد: «توجه به اسوه‌ها و الگو‌هاي اسلامي در آثار شهيدي برجسته است؛ درباره همه معصومان(ع) تأليف دارد و سياستش در تأليف، ايجاد تحول در مباني فرهنگي جامعه است.»

وي تصریح کرد: «شهيدي مي‌کوشيد به نحوي به اين سمت برود که واقعيت‌ها را به درستي بيان کند و مي‌کوشيد سالم‌سازي فرهنگ جامعه را از طريق معرفي درست و دقيق الگو‌هاي ديني انجام دهد؛ بعد از انقلاب در آثارش به اين جمع‌بندي رسيد که بايد اسلام کاربردي را تقويت و معرفي کرد.»
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما