تاریخ انتشار
چهارشنبه ۲۱ آذر ۱۳۸۶ ساعت ۱۷:۴۲
۱
۰
کد مطلب : ۴۹۸

انتشار كتاب "قرآن و رياضيات"

به گزارش خیمه، "قرآن و رياضيات" عنوان چهارمين كتاب از مجموعه كتاب هاي تفسير موضوعي ويژه جوانان است كه به قلم سيد مرتضي علوي و با مقدمه دكتر محمدعلي رضايي اصفهاني، از سوي انتشارات پژوهش هاي تفسير و علوم قرآن منتشر شد. 

در اين مجموعه كه با پشتيباني و زيرنظر مركز پژوهش تفسير و علوم قرآني انجام مي گيرد، محققان و مفسران مي كوشند تا با رويكرد جوان و قرآن، موضوعات مرتبط با اين قشر را با زبان قرآن مورد تحقيق و بررسي قرار دهند. 

در مقدمه كتاب درباره روش كار آمده است،اين تفسير موضوعي موضوعاتش را از متن اجتماعي يا علوم و وقايع عصري مي گيرد و به صورت پرسش به محضر قرآن عرضه مي كند، سپس مفسر آيات موافق و مخالف را جمع آوري كرده و با در نظر گرفتن قرائن ديگر(مثل روايات و علوم و شواهد تاريخي) به نتيجه گيري و استنباط مي پردازد و پاسخ خويش را مي يابد و به مخاطبان قرآن ابلاغ مي كند. 

در ادامه مقدمه مبحثي پيرامون اعجاز عددي و نظم رياضي قرآن، به عنوان درآمدي بر اصل موضوع، پيش بيني شده است كه در آن ادعاهاي متفاوت در اين زمينه، ادله مطرح شده و همچنين كتاب هايي كه اين موضوع را ارائه كرده اند بررسي شده است، نويسنده اشاره دارد كه در چند دهه اخير بعد ديگري براي اعجاز قرآن بيان شده است كه همان اعجاز عددي قرآن است و اين كه يك نظم رياضي خاصي بر قرآن حاكم است.در فصل اول كتاب كليات بحث ارائه مي شود.مفهوم و پيشينه اعجاز از مهم ترين مطالب اين بخش است. 

در شش فصل باقيمانده نويسنده با تقسيم مطالب رياضي ارائه شده در قرآن، در هر فصل به تبيين نظريه نظم رياضي قرآن مي پردازد. 

در فصل دوم بحث اعداد و عمليات چهارگانه رياضي در قرآن اشاره شده و فصل سوم عدد نوزده را در قرآن بررسي مي كند. 

فصل چهارم رابطه منطقي بين حروف مقطعه و علم رياضي را نشان مي دهد. 

بررسي عدد هفت و استفاده قرآن از اين عدد، موضوع فصل پنجم است. 

اعجاز زوج و فرد و همچنين اعجاز عددي تكرار واژه ها مطالبي است كه در فصل هاي ششم و هفتم مطرح مي شود. 

در پايان كتاب نيز مطلبي با عنوان جمع بندي و نتيجه گيري آمده است .چهارمين كتاب از مجموعه تفسير موضوعي ويژه جوانان با شمارگان 3000 نسخه و در 200 صفحه منتشر شده است.
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما

مهدی ملاکی
Iran, Islamic Republic of
بسیار عالی بود فقط دانلود کتاب را از کجا باید انجام بدهیم