کد مطلب : ۵۰۴۰
در الذريعه؛
3 هزار کتاب با موضوع امام حسین(ع) ثبت شده است
خیمه، حجتالاسلام دکتر محسن الویری در همایش «عاشورا، هویت اجتماعی و سیاسی شیعه» که در محل سالن همایش های دفتر تبلیغات اسلامی شعبه خراسان رضوی برگزار شد، بیان کرد: «تعداد 100 کتاب از این 3 هزار کتاب ثبت شده، مقتل و مابقی مانند "ریاضة الشهداء" به طور غیرمستقیم پیرامون امام حسین(ع) و قیام عاشورا هستند.»
وی با بیان اینکه «بخش قابلتوجهی از منابع مکتوب تاریخی ما درباب عاشوراست»،افزود: «تاریخ و میراث تاریخی شیعیان به منابع مکتوب خلاصه نمیشود، بلکه بقاع و اماکن متبرک کربلا و شام، تکیهها و حسینیهها و زینبیهها در مجموع تاریخ و میراث تاریخی شیعه را تشکیل میدهند.»
این استاد دانشگاه، آموزه های دینی و مذهبی، روحیه ایرانیها و تاریخ و میراث تاریخی را از سرمایه های فرهنگی شیعیان و عاشورا دانست و در خصوص دست آوردهای فرهنگی شیعه و عاشورا خاطرنشان کرد: «هنرهای نمایشی، معماری، آئین ها و مراسم، علوم و سبک زندگی کنونی همه وهمه از دستاوردهای فرهنگی شیعه و عاشوراست که نشان از عدم تأثیرگذاری تبدیل زندگی روستائی به شهری بر رویکرد عاشورائی فرهنگ شیعی، تأثیرپذیری فرهنگی همه اقشار و طیفها و رده های سنی از عاشورا، تأثیرپذیری همه ابعاد، اجزا و اضلاع فرهنگ شیعی از عاشورا و پایائی تأثیرپذیری فرهنگ شیعی از عاشورا دارد.»
رئیس موسسه شیعهشناسی نیز در این همایش به بیان کارکرد اجتماعی عاشورا پرداخت و گفت: «چرایی تداوم آئین و رفتارهای سوگوارانه در جامعه همزمان با ایام محرم، با بیان کارکرد اجتماعی عاشورا روشن می شود.»
حجتالاسلام والمسلمین دکتر محمود تقیزاده داوری افزود: «کارکردهای اجتماعی زمانی مطرح می شوند که جامعه به صورت یک کل واحد درنظر گرفته شود و دراین بیان جامعه سیستمی دارای اجزای متعدد است که ایفای نقش هر یک موجب بقای کل می شود.»
وی این نظریه را در علوم اجتماعی «کارکردگرایی» خواند و خاطرنشان کرد: «سیر تحول جوامع از سنتی به مدرن موجب بینیازی جوامع از دین و اخلاق نشده و هنوز در جوامع مدرن غربی افرادی وجود دارند که نیاز جامعه به دین را نیازی تام می دانند.»
رئیس موسسه شیعهشناسی با تأکید بر نیاز جوامع مدرن به دین به عنوان عامل همبستگی جامعه، تصریح کرد: «احیای شبهای قدر و مراسم عاشورا و محرم آيینهای دینی اسلامیای است که اگر به خوبی به آن رسیدگی شود نقش یکپارچه کننده و فراگیری را ایفا میکند.»
تقی زاده داوری بیان کرد: «امروز و در دنیای معاصر شیعه با مراسم عزاداری امام حسین(ع) شناخته میشود و کارکردهای فرهنگی، اخلاقی، اجتماعی و بینالمللی آن نیازهای مهم اخلاقی، حقوقی، اجتماعی و عاطفی ما شیعیان را برآورده میکند.»
به گزارش وی با بیان اینکه «بخش قابلتوجهی از منابع مکتوب تاریخی ما درباب عاشوراست»،افزود: «تاریخ و میراث تاریخی شیعیان به منابع مکتوب خلاصه نمیشود، بلکه بقاع و اماکن متبرک کربلا و شام، تکیهها و حسینیهها و زینبیهها در مجموع تاریخ و میراث تاریخی شیعه را تشکیل میدهند.»
این استاد دانشگاه، آموزه های دینی و مذهبی، روحیه ایرانیها و تاریخ و میراث تاریخی را از سرمایه های فرهنگی شیعیان و عاشورا دانست و در خصوص دست آوردهای فرهنگی شیعه و عاشورا خاطرنشان کرد: «هنرهای نمایشی، معماری، آئین ها و مراسم، علوم و سبک زندگی کنونی همه وهمه از دستاوردهای فرهنگی شیعه و عاشوراست که نشان از عدم تأثیرگذاری تبدیل زندگی روستائی به شهری بر رویکرد عاشورائی فرهنگ شیعی، تأثیرپذیری فرهنگی همه اقشار و طیفها و رده های سنی از عاشورا، تأثیرپذیری همه ابعاد، اجزا و اضلاع فرهنگ شیعی از عاشورا و پایائی تأثیرپذیری فرهنگ شیعی از عاشورا دارد.»
رئیس موسسه شیعهشناسی نیز در این همایش به بیان کارکرد اجتماعی عاشورا پرداخت و گفت: «چرایی تداوم آئین و رفتارهای سوگوارانه در جامعه همزمان با ایام محرم، با بیان کارکرد اجتماعی عاشورا روشن می شود.»
حجتالاسلام والمسلمین دکتر محمود تقیزاده داوری افزود: «کارکردهای اجتماعی زمانی مطرح می شوند که جامعه به صورت یک کل واحد درنظر گرفته شود و دراین بیان جامعه سیستمی دارای اجزای متعدد است که ایفای نقش هر یک موجب بقای کل می شود.»
وی این نظریه را در علوم اجتماعی «کارکردگرایی» خواند و خاطرنشان کرد: «سیر تحول جوامع از سنتی به مدرن موجب بینیازی جوامع از دین و اخلاق نشده و هنوز در جوامع مدرن غربی افرادی وجود دارند که نیاز جامعه به دین را نیازی تام می دانند.»
رئیس موسسه شیعهشناسی با تأکید بر نیاز جوامع مدرن به دین به عنوان عامل همبستگی جامعه، تصریح کرد: «احیای شبهای قدر و مراسم عاشورا و محرم آيینهای دینی اسلامیای است که اگر به خوبی به آن رسیدگی شود نقش یکپارچه کننده و فراگیری را ایفا میکند.»
تقی زاده داوری بیان کرد: «امروز و در دنیای معاصر شیعه با مراسم عزاداری امام حسین(ع) شناخته میشود و کارکردهای فرهنگی، اخلاقی، اجتماعی و بینالمللی آن نیازهای مهم اخلاقی، حقوقی، اجتماعی و عاطفی ما شیعیان را برآورده میکند.»