تاریخ انتشار
چهارشنبه ۹ بهمن ۱۳۸۷ ساعت ۱۴:۳۲
۰
کد مطلب : ۵۱۴۶

سومين كنگره عاشورا پژوهي در خراسان رضوی برگزار می شود

سومين كنگره عاشورا پژوهي در خراسان رضوی برگزار می شود
به گزارش خیمه، اداره كل اوقاف و امور خيريه سومين كنگره عاشوراپژوهي را در سال نوآوري و شكوفايي با عنوان «عاشورا، فرصت‌ها و آسيب‌ها» در سطوح متخصصين، طلاب، دانشجويان و دانش‌آموزان برگزار مي‌كند.

این کنگره در بخش فرصت‌ها شامل تحكيم ولايت‌باوري با ارائه تصوير صحيحي از غايت عاشورا، كيفيت تبيين حماسه به منظور جمع بين شور و شعور، ارائه گونه ها و شيوه هاي صحيح عزاداري، كيفيت و راه كارهاي بهره‌مندي از حماسه عاشورا پس از انقلاب، كيفيت و راه كارهاي بهره‌رساني و صدور پيام عاشورا به جهانيان و مقاومت و پايداري درنهضت عاشورا و درس هاي آن براي جوامع اسلامي است.

راه‌هاي تقويت برائت و نفرت از ظلم و استبداد جهاني با ذكر مصائب سيدالشهداء(ع)، بررسي نقش زنان در تداوم نهضت حسيني، درس هاي عاشورا براي تحكيم خانواده و حفاظت ازاصول و ارزش هاي آن و تبيين عدالت خواهي به عنوان عامل ماندگاري امواج نهضت كربلا تا عصر حاضر از دیگر موضوعات بخش فرصت های این کنگره است.

همچنین تاثير آموزه هاي قيام حسيني در تربيت اسلامي و دين گرايي نسل جوان، تبيين خدمت رساني حقيقي به جامعه اسلامي بر اساس آموزه هاي عاشورايي و تاثير نهضت عاشورا بر مقاومت اسلامي در غزه نیز جزء بخش فرصت های این کنگر محسوب می‌شوند.

بخش آسیب‌های این کنگره نیز شامل موضوعاتی چون ديدگاه‌هاي حضرت امام خميني(ره) و مقام معظم رهبري «مدظله العالي» در مورد آسيب‌هاي موجود در مراسم فعلي عزاداري، تنزل غايت عزاداري و گزارش حماسه عاشورا به شور و احساس، كژي و كاستي در گونه‌هاي عزاداري و ذكر مصائب و خرافات و چگونگي رسوخ آنها در گزارش‌هاي نهضت عاشورا را شامل می شود.

همچنین علل و عوامل سياسي پيدايش آسيب‌هاي شكلي و محتوايي در گزارش از نهضت عاشورا، ناتواني و ناآشنايي برخي از ناقلان حماسه اعم از مداحان و گويندگان، بررسي آسيب هاي تربيتي مراسم فعلي عزاداري نگاه يك جانبه و تك بعدي به حماسه عاشورا (عقلي يا قلبي يا هر دو) از دیگر موضوعات بخش آسیب های این کنگره است.

 مهلت ارسال آثار حداكثر تا  20 بهمن به آدرس مشهد، خيابان آبكوه، اداره‌كل اوقاف و امور خيريه خراسان رضوي است.
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما