کد مطلب : ۵۲۶۹
آهنگران از نفوذ سبکهای انحرافی در عزاداریها انتقاد کرد
این مداح اهل بیت(ع) با انتقاد از استفاده از روشهاي انحرافي در برگزاري برخي مراسم عزاداري افزود: «به فضل پروردگار متعال، تلاش علما و پيشکسوتان، جلوي پيشروي اين روند گرفته شده است.»
به گفته اين حماسهسراي دوران دفاع مقدس، استفاده از سبکهاي غربي و اشعار ضعيف در عزاداریها، سبکهاي صوفيمآبانه و توجه صرف به ظاهر اشخاص بدون در نظر گرفتن اهداف متعالي قيام حضرت امام حسين(ع) و فداکاري و مجاهدت حضرت ابوالفضل العباس(ع) ازجمله انحرافاتي است که در اين زمينه وجود دارد.
وي خواستار تلاشهاي فرهنگي درخور به منظور جلوگيري از وارد شدن هر گونه خدشه به روشهاي اصيل و سنتي عزاداري اهل بيت(ع) شد، روشهايي که در پيروزي مردم در انقلاب اسلامي و دفاع مقدس تاثير بسيار داشته است.
آهنگران تصريح کرد: «اگر سير پيروزي انقلاب را مرور کنيم نقش موثر عزاداريهاي محرم و صفر را در به ثمر نشستن انقلاب خواهيم ديد.»
این مداح اهل بیت(ع) بیان کرد: «در مناسبتهاي سو گواري تاسوعا و عاشورا، دهه هاي محرم، اربعين و صفر به مردم آگاهي داده مي شد و انقلابيون از فرصت اين عزاداريها و تجمعات براي بيان حقايق و مظلوميت امام حسين(ع) و پيروانش استفاده مي کردند.»
وي معقتد است: «پيروزي در برابر صهيونيسم، آمريکا، انگليس، ديگر قدرتهاي بزرگ و سرنگوني رژيم شاهنشاهي و نيز پيروزي در هشت سال دفاع مقدس بر اساس اين جمله معروف حضرت امام خميني(ره) به دست آمد که فرمودند: "محرم و صفر است که اسلام را زنده نگه داشته است."»
مداح جبهه هاي حق عليه باطل در دوران دفاع مقدس، با بيان اينکه «تجلي آثار محرم و صفر در هشت سال دفاع مقدس روشنتر است»، خاطرنشان کرد: «بسيجي ها و تمامي رزمندگان اين دوران مي دانند که اين مداحي ها و مراثي چقدر به جبههها رونق و روحيه مي بخشيد و محرک آنان عليه دشمن ظالم و تجاوزکار بود.»
آهنگران خود را مداح و نوکر امام حسين(ع) ناميد و گفت: «در زمان جنگ به دليل مبارزه عليه استکبار و رژيم بعثي از اشعار حماسي بيشتر استفاده میشد، که اين موضوع بعد از جنگ کمرنگ شده است اما به سفارش علما شکل خود را دوباره پيدا مي کند.»
به گفته این مدح اهل بیت(ع)، اشعار وي در دوران دفاع مقدس را فردي به نام " معلمي" مي سرود که اغلب متکي بر فرازهاي حماسي بود.
وی با طرح بخشي از خاطرات دوران دفاع مقدس در باره گزينش سبک مداحي براي رزمندگان اسلام پرداخت و افزود: «با آقاي معلمي تا ديروقت و بعضا تا صبح اشعار را تنظيم کرده و سبک کار را هم مشخص مي کرديم و گاهي نيز از سبکهاي 30 يا 40 سال قبل که عمدتاً حماسي بود، براي خلق سبک جديد استفاده مي شد.»
آهنگران درمورد علت تشکيل هيات رزمندگان گفت: «نوحه سرايي پس از دفاع مقدس بايد به گونهاي مي بود که ارزشهاي آن دوران را به نسل هاي آتي و ادوار ديگر منتقل مي کرد و اين گونه بود که براي تداوم اين روش بعد از جنگ هيات زرمندگان تشکيل شد.»
وي افزود: «براي اين مقطع سبکها و اشعار متفاوتي انتخاب شد تا حالت يادآوري و هشداري داشته و شخص را به اين فکر وادارد که مبادا اين ارزشها از بين رفته و از خاطرهها محو شوند.»
به گفته این مداح اهل بیت(ع)، در زمان هشت سال دفاع مقدس، مرکزي به نام ستاد دعا وجود داشت و از آنجا مداحان به لشگر، تيپ، گردان و مناطقي که قرار بود عمليات انجام شود، اعزام ميشدند و اکنون نيز با استفاده از آن تجربه يک سري مجامع شکل گرفت تا آن شور و حال باقي بماند.
آهنگران با بيان اينکه «از زماني که احساس شد انحرافات در عزاداريها جدي است، مداحان براي فعاليت در شهرستانها و مراکز استانها سازماندهي شدند تا جلوي انحرافات گرفته شود»، بیان کرد: «در سازماندهي ها سعي شد تا جلوي انحرافات گرفته شود و بدين منظور نسل جواني که مشتاق کسب اين حرفه هستند به گونه اي صحيح و با آسيب شناسي اين موضوع هدايت شوند.»
وي در پاسخ به اين پرسش که دشوارترين ايام دوران جنگ تحميلي و پس از آن چه زماني بوده است، گفت: «روزهاي سخت جنگ تحميلي زماني بود که عمليات در جبههها از موفقيت لازم برخوردار نميشد؛ مثلا زماني که خرمشهر را گرفتند، از سخت ترين روزها بود.»
این مداح اهل بیت(ع) از روزهاي شنيدن خبر شهادت دوستان نيز به عنوان ايام سخت اين دوران ياد کرد و افزود: «بعد از دوران دفاع مقدس اين موضوع که با ارزشهاي آن دوران بهويژه توسط برخي مسئولان يا ادارات مختلف سست برخورد ميشود، بسيار ناگوار و تلخ است.»
آهنگران به مهمترين خاطرات خود اشاره کرد و گفت: «آزادي خرمشهر توسط جوانان غيور انقلابي از دست دشمن بعثي و برپايي عزاداريهاي مختلف در حرم حضرت رقيه(س) در شب شام غريبان و يا شب وفات آن حضرت بسيار خاطرهانگيز است.»
مرجع : خبرگزاری ايرنا