تاریخ انتشار
چهارشنبه ۳۰ بهمن ۱۳۸۷ ساعت ۱۳:۵۵
۰
کد مطلب : ۵۶۲۹

نگاهي به آيين هاي عزاداري امام حسین(ع) در چهارمحال وبختياري

نگاهي به آيين هاي عزاداري امام حسین(ع) در چهارمحال وبختياري
به گزارش خیمه، همه ساله در ماه محرم و صفر، استان چهارمحال وبختياري شاهد برپايي مراسم و آيينهاي ويژه اي است که در شهرهاي مختلف برگزار مي شود.

در اين آيينها در روزهاي پاياني ماه محرم مردم با پوشيدن لباس سياه تبرک شده در امامزادگان استان و برپايي هيات ها و دسته هاي عزاداري سينه زني، زنجيرزني و پخت و توزيع نذري در محله هاي مختلف اقدام مي کنند.

تعزيه خواني که از زمانهاي قديم دراستان مرسوم بوده هنوز در برخي از نقاط استان بويژه به صورت خاص در شهر «طاقانک» اجرا مي شود.

گروههاي شبيه خوان و تعزيه خوان استان هر روز در دهه اول اين ماه با حضور در تکايا و حسينيه ها و برپايي تعزيه امام حسين(ع)، حر، ابوالفضل عباس(ع)، ظهرعاشورا، و اسارت حضرت زينب(س) مصيبت اين روزها را براي مردم بازگو مي کنند.

گردانندگان علم و کتل در اربعين در کوچه و محله هاي برخي مناطق شهرستان شهرکرد توام با جمع آوري آرد و نذورات مردم از ديگر آيين هاي اين ديار است.

در اين روز مردان با حضور در کنار حسينيه ها و گلزار شهدا به ياد زندگي امام حسين(ع) و قيام عاشورا خيمه هاي سفيد و سبز را برپا و به ياد آنها روزه خواني مي کنند.

در آيين روز اربعين عزاداران حسيني به ياد قافله خاندان آل عبا، در صحراي کربلابا راه انداختن کاروان، اقدام به برپايي زيارت اربعين در خيمه هاي نمادين برافراشته مي کنند.

همچنين گروهي به صورت نمادين به عنوان اسراي کربلا در کنار اين خيمه هاي در حالت سوختن، جمع مي شوند عزاداري و شيون و ماتم مي کنند و در اين روز مردم با زدن سنگ و چوبهاي صيقل داده شده آيين سنگ زني را برگزار مي کنند.

برخي آيين هاي سوگواري و آداب و رسوم اين خطه از 120 سال پيش در چهارمحال وبختياري مرسوم است.

آيين هاي عزاداري توسط 735 هيات مذهبي، 114 گروه تعزيه و در 700 مسجد و اماکن متبرکه چهارمحال و بختياري در حال برگزاري است.
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما