کد مطلب : ۵۹۲۶
يک استاد دانشگاه:
قضيه عاشورا، مدل فرهنگي ظهور امام زمان است
خيمه، حجتالاسلام محمود اباذري در گفتوگو با خبرنگار خيمه بیان کرد: «نگاه مردم به قضيه عاشورا سه نوع نگاه است؛ يکي ديدگاه پولوسي است که شهادت ايشان را براي بهشتي کردن و پاک کردن دروني انسانها لازم ميداند؛ مروجين اين ديدگاه بنياميه و شخص يزيد و ابنزياد بودند که امام سجاد(ع) و حضرت زينب(س) در سخنرانيهاي مختلف خود اين مسأله را انکار ميکردند.»
وی افزود: «ديدگاه ديگر، نگاه صرفا احساسي و عاطفي به عاشوراست؛ مروجين اين نوع نگاه معتقدند ما هيچگاه به کنه و علت اصلي قيام عاشورا پي نميبريم؛ از اين رو بايد تنها ب خواندن مقاتل، درد و تألم اين حادثه را بر خود بچشانيم و به گريه و عزاداري بر امام و يارانش بپردازيم.»
استاد دانشگاه تهران با بيان اينکه «عزاداري بر مصائب امام حسين(ع) در روز عاشورا بر همه ما لازم است»، تصریح کرد: «مسألهاي که اينجا مطرح ميشود، ناکافي بودن عزاداري صرف بر اهل بيت(ع) است؛ چرا که معتقدين به اين نوع ديدگاه، آنها را شيعياني خمود و ايستا بار ميآورد و حال آنکه امام زمان(عج) براي ظهور نياز به ياراني بانشاط و سرشار از اميد و تحرک نياز دارد.»
اباذری در بخش ديگري از صحبتهاي خود با اشاره به اینکه «بعد از همه اين ديدگاهها، نگاه سومي هم وجود دارد»، خاطرنشان کرد: «نگاه سوم، نگاه الگويي و مهدوي به واقعه عاشوراست؛ در اين ديدگاه، مهدي ياوران با الگوبرداري از رفتارهاي يارام امام حسين(ع) در شب و روز عاشورا، به اصلاح رفتارهاي خود دست ميزنند تا به مدل دلخواه امام زمان(عج) در زمانه ظهور دست يابند؛ اين ديدگاه همواره به تداوم خط عاشورا و پيوند آن با قيام امام زمان منجر ميشود.»
وی گفت: «چند سال پيش در کنفرانس تلآويو به اين نتيجه رسيدند که دو ستون فولادين شيعه، نگاه سرخ(که همان الهام از عاشورا در زير بار ظلم نرفتن و به استقبال شهادت رفتن در اين مسير) و نگاه سبز(فرهنگ پويايي بخش انتظار مهدي) است.»
استاد دانشگاه تهران افزود: «فلذا از آن زمان با هدف قرار دادن دو عنصر عزاداري و مهديباوري، سعي در نابودي شيعيان دارند.»
اباذری با اشاره به اینکه «ما براي زمينه چيني ظهور اقدامي نکردهايم»، بیان کردک «تنها با پرورش انسانهاي صالح بر اساس الگوهاي عاشورايي، ميتوانيم مدعي انتقال ارزشهاي انقلاب حسيني به انقلاب مهدوي باشيم.»
به گزارش وی افزود: «ديدگاه ديگر، نگاه صرفا احساسي و عاطفي به عاشوراست؛ مروجين اين نوع نگاه معتقدند ما هيچگاه به کنه و علت اصلي قيام عاشورا پي نميبريم؛ از اين رو بايد تنها ب خواندن مقاتل، درد و تألم اين حادثه را بر خود بچشانيم و به گريه و عزاداري بر امام و يارانش بپردازيم.»
استاد دانشگاه تهران با بيان اينکه «عزاداري بر مصائب امام حسين(ع) در روز عاشورا بر همه ما لازم است»، تصریح کرد: «مسألهاي که اينجا مطرح ميشود، ناکافي بودن عزاداري صرف بر اهل بيت(ع) است؛ چرا که معتقدين به اين نوع ديدگاه، آنها را شيعياني خمود و ايستا بار ميآورد و حال آنکه امام زمان(عج) براي ظهور نياز به ياراني بانشاط و سرشار از اميد و تحرک نياز دارد.»
اباذری در بخش ديگري از صحبتهاي خود با اشاره به اینکه «بعد از همه اين ديدگاهها، نگاه سومي هم وجود دارد»، خاطرنشان کرد: «نگاه سوم، نگاه الگويي و مهدوي به واقعه عاشوراست؛ در اين ديدگاه، مهدي ياوران با الگوبرداري از رفتارهاي يارام امام حسين(ع) در شب و روز عاشورا، به اصلاح رفتارهاي خود دست ميزنند تا به مدل دلخواه امام زمان(عج) در زمانه ظهور دست يابند؛ اين ديدگاه همواره به تداوم خط عاشورا و پيوند آن با قيام امام زمان منجر ميشود.»
وی گفت: «چند سال پيش در کنفرانس تلآويو به اين نتيجه رسيدند که دو ستون فولادين شيعه، نگاه سرخ(که همان الهام از عاشورا در زير بار ظلم نرفتن و به استقبال شهادت رفتن در اين مسير) و نگاه سبز(فرهنگ پويايي بخش انتظار مهدي) است.»
استاد دانشگاه تهران افزود: «فلذا از آن زمان با هدف قرار دادن دو عنصر عزاداري و مهديباوري، سعي در نابودي شيعيان دارند.»
اباذری با اشاره به اینکه «ما براي زمينه چيني ظهور اقدامي نکردهايم»، بیان کردک «تنها با پرورش انسانهاي صالح بر اساس الگوهاي عاشورايي، ميتوانيم مدعي انتقال ارزشهاي انقلاب حسيني به انقلاب مهدوي باشيم.»