کد مطلب : ۵۹۶۶
یک کارگردان تعزیه:
تعزیه مدرن، تعزیه نیست
به گفته وی، هر گاه از فعالیت افرادی که از تعزیه الهام گرفته اند، سوال کنیم به جای این که بگویند "از تعزیه برداشت کردهایم"، ادعا می کنند که "این هم نوعی از تعزیه است".
این تعزیهخوان با اشاره به تغییر اشعار تعزیه تصریح کرد: «متاسفانه در سالهای اخیر بسیاری از آهنگها و اشعار تعزیه تغییر کرده و سبکهایی از ترانههای روز در آن وارد شده، به گونهای که مثلا نوازندگان شیپور، آهنگهای ترکی مینوازند.»
انواع تعزيهخوانها
قرباننژاد با بیان اینکه «سه دسته از افراد در فضای تعزیه فعالیت میکنند»، خاطرنشان کرد: «یک دسته از افراد فعال تعزیه به خاطر اعتقاد وارد این عرصه میشوند و به تعزیه به حرمت نام امام حسین(ع) اهمیت میدهند.»
وی بیان کرد: «اگر تلاشی هم از سوی افراد معتقد صورت بگیرد برای زنده نگه داشتن نام امام حسین(ع) است، چراکه با وجود مجالس نوحه خوانی و سخنرانی ها باز هم تعزیه به دلیل دیداری - شنیداری بودنش تاثیر بیشتری در دل افراد و به خصوص نسل جوان می گذارد.»
این کارگردان تعزیه افزود: «دسته دوم به دلایل مادی پا به دنیای تعزیه میگذارند و با نام تعزیه به دنبال اهداف خود هستند و دسته سوم نیز افرادی هستند که به دلایل سیاسی وارد تعزیه می شوند و بهرهبرداری سیاسیشان ریشه تعزیه را نابود می کند.»
قرباننژاد گفت: «هر کسی بنا به سلیقه خود، بهرهبرداری خاصی از تعزیه می کند و متاسفانه تا کنون از سوی هیچ نهادی، جلوی فعالیتهای غیر مرتبط با ریشه اصلی تعزیه گرفته نشده است.»
انجمن تعزيه
کارگردان "شاهزاده ابراهیم" افزود: «با تشکیل انجمن تعزیه که در حال شکلگیری است، شاید از ابتذالی که وارد آن شده، رهایی یابیم.»
قربان نژاد با اشاره به اینکه «تعزیه مدرن دیگر تعزیه نخواهد بود»، گفت: «تعزیه بیش از صد سال پیش با همین شیوه اجرا می شده و مردم هم مشتاقانه آن را گوش می کردند و امروز هم همین است، چراکه مردم با آن زندگی می کنند.»
این تعزیهخوان تصریح کرد: «حتی با همین تغییرات امروزی هم مردم گاهی به گروههای تعزیه اعتراض میکنند و تعزیه تنها با همان شیوه اجرای سنتی زنده میماند و هزار سال هم که بگذرد مخاطب خود را از دست نمیدهد.»
مركزي براي اصلاح تحريفات تعزيه
وی با بیان اینکه «تاکنون فعالیتی برای علمی شدن تعزیه صورت نگرفته است»، پیشنهاد کرد تا دولت، مرکزی را تشکیل دهد و با حضور مورخ، شاعر، کارگردان تئاتر و یک تعزیهخوان نسخههای تحریف شده را اصلاح کند.
این کارگردان تعزیه خاطرنشان کرد: «باید نسخه های علمی و ثبت شده از تعزیه های مختلف و برای تمام مجالس وجود داشته باشد و تنها با ثبت نسخه های اصیل است که می توان از تحریف در تعزیه جلوگیری کرد.»
به گفته قرباننژاد، تعزیه سنتی نیز بی اشکال نبوده که در تقابل با نسل امروز (که بسیار ریزبین هستند) این موارد آشکار می شوند و با تشکیل یک نهاد نیز می توان این موارد را اصلاح کرد.
رواج نسخههاي غلط
این تعزیه خوان بیان کرد: «در قدیم نسخهها به صورت جُنگ بوده و در شب تعزیه آن را پهن می کردند و هر نقشی از روی آن نسخه خود را مینوشت، اما امروزه دیگر جُنگی وجود ندارد و تمام نسخه های تعزیه دستنویس ارائه میشوند و افرادی هم که می خواهند این نسخهها را اصلاح کنند با پیشکسوتان مشورت نمیکنند و به همین دلیل نسخههای غلط بین مردم رواج پیدا کرده است.»
قرباننژاد که از پیشکسوتان تعزیه است در ادامه به فعالیت خود در این زمینه اشاره کرد و گفت: «42 سال است که عمرم را پای تعزیه گذاشتهام و هدف من همان عشق من است، چه پول بدهند و چه ندهند، اگر عشق به امام حسین(ع) باشد، میخوانم.»
وی افزود: «افراد بسیاری به دلیل عشق به امام حسین(ع) خانهنشین شدهاند، چرا که برای پول نمیخوانند.»