کد مطلب : ۶۱۳
یک استاد حوزه:
تلویزیون، به خرافیترین منبع عاشورا تبدیل شده است
وی با اشاره به اینكه «ما باید مردم را با عاشورا سال ۶۱ هجری آشنا كنیم، نه عاشورایی كه طی قرنها دچار یك سلسله تحریفها شده»، خاطرنشان کرد: «عاشورا یك بعد آن مبارزه با تحریف بوده كه خود متأسفانه دچار تحریف شده است و ما باید آن عاشورای ۶۱ هجری را برهنه، عریان و پاك شده از شوائب و آلودگیها معرفی كنیم و فهم مردم را نسبت به آن بالا ببریم.»
این استاد حوزه بیان کرد: «مقتل یعنی یادآوری مصائب شهیدان و ارائه جنایات جبهه مخالف، كه غلو هر كدام از آنها ناروا است.»
خلجی با اشاره به اینكه «عاشورا در اسلام محور تمام مفاهیم نظری، عملی و عینی جامعه اسلامی است»، افزود: «پیامبر اسلام(ص) آنچه در طول ۲۳ سال آورده بود بعد از رحلتش زمینههایی به وجود آمد كه نه تنها اسلام بلكه دین و معنویت به طور كلی داشت از بین میرفت كه امام حسین(ع) با توجه به رسالتی كه بر دوش داشت تجدید حیاتی در اسلام به وجود آورد.»
وی تصریح کرد: «مردم ما عاشورا و یاد و نام شهیدان را سینه به سینه و نسل به نسل حفظ كردهاند و امانتدار خوبی بودهاند، اما متأسفانه تنها به جنبه عاطفی عاشورا پرداختهاند در حالی كه عاشورا یك مكتب جامع است و باید با یك نگاه عقلانی به تمام جنبههای آن پرداخت.»
این استاد حوزه بیان کرد: «كار سیدالشهدا(ع) سراسر عقلانی است و علت ماندگاری عاشورا همین است، چرا كه اگر كمی زودتر و یا دیرتر قیام عاشورا انجام میشد شاید اثر آن در طول قرنها باقی نمیماند.»
خلجی در ادامه به مقتلخوانی اشاره كرد و افزود: «مقتلخوانی یك عبادت است و عبادت هم شرایطی از جمله خلوص، كه مقتلخوان باید داشته باشد.»
وی بیان کرد: «مقتل یعنی یادآوری مصائب شهیدان و ارائه جنایات جبهه مخالف، كه غلو هر كدام از آنها ناروا است.»
استاد حوزه علمیه قم با اشاره به مقتلهای معتبری مثل "المهموم"، "مقرم"، "لهوف" و "بحارالانوار"، خاطرنشان کرد: «عاشورا بهترین منبع و سرمایه برای اصلاح جامعه است و بشر در طول تاریخ هیچ صحنهای مثل عاشورا را پیدا نمیكند كه در یك صف تمامی فضائل اخلاقی و در صف دیگر تمامی رذایل اخلاقی ظهور كرده باشد.»