تاریخ انتشار
چهارشنبه ۱۶ ارديبهشت ۱۳۸۸ ساعت ۱۲:۴۹
۰
کد مطلب : ۶۴۳۴

انتقاد از عدم تخصیص سالن به نمایش عاشورایی فطرس

انتقاد از عدم تخصیص سالن به نمایش عاشورایی فطرس
عباس تقی‌زاده نویسنده، کارگردان و آهنگساز نمایش عاشورایی فطرس در گفت‌وگو با خبرنگار خیمه درباره کار آماده نمایش خود گفت نمایشنامه فطرس بر اساس روایتی است درباره یکی از فرشتگان به نام فطرس که پس از ترک اولی از درگاه الهی رانده می‌شود. امام حسین(ع) با لطف خود فطرس را شفاعت می‌کند. از آن پس این فرشته مقرب قسم یاد می‌کندتا با دو بال خود در سراسر بهشت پرواز کند و واقعه شهادت اباعبدالله(ع) را به گوش بهشتیان برساند. 

تقی‌زاده ادامه داد که این روایت با روایت دیگری که گفته می‌شود حضرت اباعبدالله(ع) در هنگامی که در بطن مادر بزرگوار خود بودند با ايشان صحبت می‌کرده‌اند تلفیق شده‌است. در این روایت حضرت رسول‌الله(ص) برای حضرت زهرا(س) واقعه عاشورا را شرح می‌دهند و درست از آنجایی که حضرت از میان دو انگشت خود صحنه عاشورا به زهرا(س) نشان می‌دهند، داستان نمایش وارد صحنه‌های درگیری عاشورا می‌شود.
 
تقی‌زاده افزود این نمایش قرار بود برای اربعین اجرا شود؛ اما متأسفانه ارگانهای ذی‌ربط در دادن سالن نمایش کاهلی کردند. ولی احتمالا در ایام فاطمیه در فرهنگسرای نیاوران به اجرا گذاشته خواهد شد. 

تقی‌زاده در کارنامه خود نمايش‌هاي موفقي چون رسم شيدايي (نمايشي درباره مسائل مربوط به خوانين و فئوداليسم در ايران در زمان قاجاريه) و نيز نمايش اسب چوبي (تئاتري درباره بررسي تحقيقي رقص چوب در خراسان و اجراشده در کشورهاي ايتاليا، لهستان و هند) و همچنين طراحي و ساخت ماکت ظهر عاشورا که همچنان در مجموعه فرهنگي آزادي واقع در ميدان آزادي تهران برپاست را در کارنامه خود دارد.

نمايش فطرس را عباس تقي‌زاده کارگرداني مي‌کند و خانم‌ها مليحه رضاخان و مريم معيني از بازيگران اصلي آن هستند که در مجموع نزديک به 200 بازيگر و هنرور در اين نمايش به صحنه مي‌آيند. مريم معيني غير از بازيگري، طراحي لباس بازيگران را نيز بر عهده دارد که در کارنامه خود طراحي و ساخت لباس عروسکهاي اپراي عروسکي عاشورا  را دارد.
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما