تاریخ انتشار
چهارشنبه ۹ ارديبهشت ۱۳۸۸ ساعت ۱۳:۵۷
۰
کد مطلب : ۶۴۴۷

حج وزیارت در ارشاد می‌ماند

سازمان حج میراث فرهنگی را مقصر شهادت ۷۰ زائر ایرانی می‌داند.
حج وزیارت در ارشاد می‌ماند
کمتر از یک هفته پس از حوادث دیاله و کاظمین چالش پیش آمده میان آیت‌الله ری‌شهری و دولت بر سر تغییر مدیریت سازمان حج و الحاق آن به میراث فرهنگی و گردشگری، مسئولان سازمان حج می‌گویند مسئولیت این زائران با سازمان میراث فرهنگی بوده است و ناتوانی آنها در برقراری امنیت زائران در جریان این حوادث را نشانه آشکاری بر این مدعا می‌دانند که سازمان گردشگری شایستگی اداره این حوزه را ندارد.

سازمان حج و زيارت براي اعزام زائران صرفا از مرزهاي مهران و شلمچه استفاده مي‌كند و با يك شركت خصوصي عراقي براي تامين امنيت زائران قرارداد بسته است، تا احتمال هر رویدادی را به حداقل برساند.

رخداد حوادث تروریستی روزهای پایانی هفته گذشته برای زائران ایرانی، ناخواسته به الحاق سازمان حج و زیارت به میراث فرهنگی و گردشگری پیوند خورد. مصطفی خاکسار قهرودی رئیس فعلی سازمان حج در سفر مکه و گفت‌وگو با مقامات عربستانی بود که دولتی‌ها با اجرایی‌کردن الحاق حج به گردشگری، او را برکنار و سرپرست جدید را منصوب کردند. این اقدام با عکس‌العمل صریح و منتقدانه آیت‌الله ری‌شهری، نماینده رهبری در امور حج، و مراجع روبرو شد. ری‌شهری منفک‌شدن سازمان حج از وزارت ارشاد را خلاف‌نظر رهبری دانست و گفت برای تعیین سرپرست جدید سازمان نیز بر خلاف قانون با وی هماهنگی نشده است. او از رئیس فعلی سازمان حج که در مکه به سر می‌برد، خواست تا با قوت به کار خود ادامه دهد.

در میان مراجع، آیت‌الله صافی گلپایگانی از جمله منتقدان الحاق سازمان حج به مجموعه گردشگری بود. در پیام اخیر، ایشان خطاب به ری‌شهری از موضع او بر سر این تغییر حمایت کرد: «قداست حج و زيارت فراتر از امر گردشگري است، همان‌گونه که موقعيت حضرت‌عالي در مسئله حج و زيارت به عنوان سرپرست حجاج ايراني بسیار بالاست».

آیت‌الله صافی قیاس حج با گردشگری را مسئله‌ای از اساس نادرست خواند و گفت: «آيا مي‌توان گفت کسي که در همه عمر، يک بار مستطيع شده و به خانه خداوند مشرف مي‌شود، با کسي که به دنبال سياحت و گردشگري است و به اين کشور و آن کشور سفر مي‌کند، برابر است؟ کسانی که به دنبال چنین کاری هستند، یا حج را نشناخته‌اند و یا مغرضانی هستند که می خواهند مقام روحانی حج را پایین آورند». متن کامل پیام آیت‌الله صافی در سایت ایشان بخوانید.

آیت‌الله مکارم شیرازی نیز در درس خارج خود در جمع هزارنفری طلاب قمی به انتقاد شدید از عملکرد رئیس سازمان میراث فرهنگی پرداخت: «اخيراً در يك حركت شتابزده و نسنجيده سازمان حج و زيارت را تابع سازمان ميراث فرهنگى و گردشگرى كردند كه مايه تعجب همگان شد؛ بلكه اهانت بزرگى به اين وظيفه مقدس اسلامى بود چرا كه اين برنامه مهم اسلامى را در رديف گردشگرى در جزيره كيش و صنايع دستى و امثال آن قرار مى‏داد.»

در خبرهای قبلی از قول مسئولان سازمان حج و زیارت خواندیم که روزانه پنج‌هزار زائر ایرانی راهی عتبات می‌شوند. دوسوم این هموطنان تحت پوشش سازمان حج نیستند و به گفته مسئولین سازمان حج، سازمان میراث فرهنگی و گردشگری، مسئولیت انتقال آنها را برعهده دارد.

همه اینها وقتی مهم می‌شود که بدانیم مدیران سازمان حج می‌گویند میراث فرهنگی و گردشگری در سامان‌دهی و تامین امنیت این تعداد زائر ناتوان است. خاکسارقهرودی گفت که بر اساس توافقات انجام گرفته پيشين در وزارت كشور قرار بود اعزام زائران به عتبات عاليات تحت پوشش كاروان‌هاي حج و زيارت انجام گيرد و كساني كه مايل نبودند از اين طريق به عراق سفر كنند، بايد زيرنظر سازمان ميراث فرهنگي و گردشگري اعزام مي‌شدند. او از این مقدمه نتیجه گرفته است که مسئول شهادت ۷۰ زائر ایرانی سازمان میراث فرهنگی است.
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما