تاریخ انتشار
دوشنبه ۲۱ ارديبهشت ۱۳۸۸ ساعت ۱۳:۱۸
۰
کد مطلب : ۶۶۰۵
در پايتخت فرهنگي جهان اسلام برپاست:

نمايشگاه تزئينات مساجد تونس در قيروان

نمايشگاه تزئينات مساجد تونس در قيروان
شهر قيروان تونس در سال 2009 به عنوان پايتخت فرهنگي جهان اسلام معرفي شده است. به همين خاطر از روز گذشته تا 23مي در اين شهر نمايشگاهي از هنر معماري در مساجد و دانشگاه‌هاي تونس برپا شده است.

در اين نمايشگاه، عکس‌هايي از مساجد و مدارس علميه تاريخي تونس از ابتداي اسلام‌آوردن مردم اين کشور تا کنون نمايش داده شده است.

در اين نمايشگاه عکسهايي از مسجد جامع «مهديه» که در زمان حکومت شيعيان فاطمي بر تونس ساخته شده عرضه شده است. مساجد اعظم «الزيتونية»، «عقبة» و «سوسة» از ديگر مساجد باستاني و فرهنگي تونس است که عکسهايي از تزئينات، معماري و خصوصيات مهندسي اين مساجد در نماشگاه عرضه شده است.

ترتيب چينش عکسها در نمايشگاه به ترتيب زمان ساخت آنهاست؛ به‌گونه‌اي که برخي از آنها به زمان صدر اسلام بازمي‌گردد؛ ‌برخي ديگر به زمان حکومت خلفاي اموي و عباسي و بعضي هم مربوط به زمان حکومت عثماني‌ها هستند. همچنين عکس‌هايي از مساجدي مربوط به زمان معاصر که از معماري منحصر به فردي سود مي‌برند، نشان داده شده است.

از نکات جالب نمايشگاه، نمايش سير تطور شمايل کليساهاي مسيحيان تونس بر اثر غلبه فرهنگ اسلامي به شکل و معماري مساجد است که نشان از غنا و نفوذ فرهنگ اسلامي دارد.

عکسي از مسجدي به نام «جبلية» وجود دارد که در داخل کوه ساخته شده است.
مرجع : العرب أونلاين
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما