تاریخ انتشار
پنجشنبه ۲۹ آذر ۱۳۸۶ ساعت ۱۴:۵۷
۰
کد مطلب : ۶۷۲
به همت محققان موسسه امام خمینی قم

مقتل جامع سیدالشهدا (ع) تدوین شد

مقتل جامع سیدالشهدا (ع) تدوین شد

به گزارش خیمه، مدیر گروه تاریخ موسسه امام خمینی صبح پنج شنبه در همایش معرفی ویژگی های مقتل در سالن اجتماعات این موسسه گفت: در این مقتل تاریخ عزاداری امام حسین (ع) از ابتدا تا کنون نوشته شده است به صورت روان نوشته شده است.

حجت الاسلام مهدی پیشوایی افزود: در مقتل جامع سیدالشهدا (ع) حرکت اباعبدالله (ع) از مدینه به سمت کربلا و وقایع و اتفاقات حادثه کربلا و پس از آن شرح داده شده است .

وی ادامه داد: در مقتل فوق نوع عزاداری های مردم در زمان ائمه (ع) تا پیروزی انقلاب اسلامی ایران و پس از آن نیز به نگارش در آمده است.

مدیر گروه تاریخ موسسه امام خمینی گفت: در این مقتل سعی شده است بیشتر نگاه ها به نوع عزاداری ها در گذشته و دوران قاجار، پهلوی و اوایل انقلاب اسلامی باشد.

وی با بیان اینکه مقتل جامع سیدالشهدا (ع) با دیگر مقاتل فرق بسیاری دارد گفت: این مقتل در 2 جلد 700 صفحه ای و ظرف مدت 6 سال توسط 15 محقق طراحی شده است.

حجت الاسلام پیشوایی افزود: در جلد اول مصیبت ها و عزاداری های امام حسین (ع) تدوین و در جلد دوم زندگی نامه یاران امام (ع) گرد آوری شده است.

وی به سرفصل عاشورا در آینه آمار
و ارقام این مقتل اشاره کرد و گفت: در این فصل کلیه آمار شهدا، جنگ ها، اصحاب و یاران امام حسین(ع) و یاران سپاه دشمن و... جمع آوری و در مقتل منتشر شده است.

وی با بیان اینکه در این مقتل سعی شده است پیوستگی مطالب قطع نشود اضافه کرد: در مقاتل دیگر اشعاری از زبان افراد در بین موضوعات مختلف منتشر شده بود ولی در این مقتل اشعار و مصیبت های اهل بیت (ع) به سه زبان فارسی، عربی و آذری در سرفصلی جداگانه نوشته شده است.

مدیر گروه تاریخ موسسه امام خمینی افزود: سرفصل عاشورا در آینه ادبیات به این موضوع پرداخته است که قابل استفاده برای مداحان و سخنرانان اهل بیت(ع) می باشد.

وی در خصوص زمان چاپ مقتل گفت: در تلاش هستیم تا جلد اول مقتل جامع سیدالشهدا(ع) در اوایل سال 78 به چاپ برسد.

در ادامه این مراسم حجت الاسلام محمد رضا جباری از محققان مقتل جامعه سیدالشهدا(ع) با اشاره به موضوع حوادث خارق العاده پس از شهادت امام حسین(ع) گفت: در روایات بسیاری ذکر آمده است که پس از شهادت ابی عبدالله (ع) برخی موجودات طبیعی برای آن حضرت اشک ماتم ریخته و برخی حیوانات نیز به قاتلان ایشان لعن و نفرین فرستادند.


وی بارش خون، به حرکت در آمدن قبر پیامبر(ص)، مبتلا شدن دشمنان امام به بیماری صعب العلاج و... را از دیگر مسائل به وجود آمده در راستای حوادث خارق العاده پس از شهادت امام برشمرد.

این محقق مسائل دینی گفت: طراحی چنین مقتلی با این عظمت کاری بسیار عظیم است که خلا آن در جامعه احساس می شود.

همچنین حجت الاسلام حامد منتظری مقدم با اشاره به فلسفه عزاداری و گریه برای امام حسین(ع) گفت: گریه از نظر باطنی به سه نوع کلی، گریه ناشی از علاقه طبیعی انسان ها به متعلقات، گریه ناشی از نوع دوستی و گریه ناشی از عقیده و کمال خواهی تقسیم بندی می شود.

وی به گریه انسان ها برای امام حسین (ع) اشاره کرد و ادامه داد: گریه برای حضرت اباعبدالله(ع) برای برخی افراد به یکی از تقسیم بندی ها محدود می شود ولی برای بسیاری از افراد به هر سه نوع می انجامد.

این محقق گریه برای امام حسین(ع) را باعث آرامش روحی هر انسانی برشمرد و گفت: هر فردی که برای سیدالشهدا(ع) گریه کند شخصیت او با شخصیت امام پیوند خواهد خورد.

شایان ذکر است در ادامه این مراسم مسائل مختلف در خصوص نوع طراحی مقتل جامع سیدالشهدا(ع) بیان شد.
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما