تاریخ انتشار
چهارشنبه ۱۳ خرداد ۱۳۸۸ ساعت ۱۲:۴۴
۰
کد مطلب : ۶۹۹۰

مخالفت عراق با پرواز دو هواپیمای حامل زوار ایرانی

مخالفت عراق با پرواز دو هواپیمای حامل زوار ایرانی
مدیر بخش پروازهای بین‌المللی عراق گفت: «این کشور روز سه‌شنبه با پرواز دو هواپیمای ایرانی که مسافران آن برای زیارت اماکن زیارتی مقدسه عراق به بغداد می‌رفتند، مخالفت کرده است.»

 علت این امر عدم رعایت حقوق بین‌المللی پروازها از طرف تهران ذکر شده است.

حسین اکبری، معاون عتبات عالیات سازمان حج در تهران نیز گفت سفرهاي هوايي زائران ايراني به عتبات عاليات، به علت صادر نشدن مجوز از طرف عراق لغو شده است.

مقصد این پروازها را بغداد و نجف بود و قرار بود ۸۰۰ نفر از زائران ايراني از تهران، شيراز و تبريز به عتبات عاليات اعزام شوند.

مسئول عراقی گفته است که تفاهم‌نامه‌ای میان ایران و عراق صورت گرفته که بر اساس آن باید تعداد پروازهای دو کشور به تعداد مساوی باشد و هر دو کشور به یک تعداد زائر با هم تبادل هوایی داشته باشند؛ اما طرف ایرانی این تفاهم را نقض کرده و بیشتر از طرف عراقی پرواز داشته است: «ما هم مجبور شدیم با انجام این دو پرواز به فرودگاه بغداد مخالفت کنیم.»

دیروز در برنامه شرکت ایرانی سه پرواز به عراق بود؛ در حالی که شرکت عراقی تنها یک پرواز به ایران داشت. از زمان سقوط صدام تا به حال صدها هزار ایرانی به قصد زیارت حرم‌های شریف شهرهای شیعی عراق به این کشور سفر کرده‌اند.

قبلا نیز با توجه به برهم خوردن برخی توافق‌های مالی با طرف عراقی، سفرهای هوایی به عتبات تا چند روز انجام نشده بود و مسئولان ایرانی با رایزنی‌ با طرف عراقی دوباره پروازها را برقرار کردند.

بسیاری از زائران از طریق مرزهای کوهستانی دو کشور به زیارت عتبات می‌روند؛ اما تعداد مسافرانی که از طریق هوایی به فرودگاه‌های بغداد یا نجف به زیارت می‌روند هم کم نیست.
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما