تاریخ انتشار
سه شنبه ۲ تير ۱۳۸۸ ساعت ۱۵:۵۹
۰
کد مطلب : ۷۲۶۱
چهره‌ سیاسی

درباره آصف علی زرداری

درباره آصف علی زرداری
آصف‌علی زرداری متولد ۲۱ جولای ۱۹۵۶ سیاستمدار پاکستانی و همسر بی‌نظیر بوتو نخست وزیر فقید پاکستان است.

آصف علي زرداري متولد استان جنوبي سند و فرزند يك خانواده زمين‌دار است. وي در رشته تجارت، اقتصاد و بازرگانی تحصیل كرده و فارغ التحصیل دانشگاه لندن است. وی در دسامبر ۱۹۸۷ با بی‌نظیر بوتو ازدواج کرد و حاصل زندگی مشترک آنها سه فرزند به نام‌های بیلاوال، بختاور و آصفه است.

آصف علی زرداری از اعضای برجسته طایفه زرداری است. وی همچنین در زمان نخست‌وزیری همسرش سمت وزیر سرمایه‌داری پاكستان را بر عهده داشت. وي پس از ترور خانم بوتو معاونت رهبری حزب مردم پاکستان را بر عهده گرفت.

وی پس از کشته شدن همسرش رهبری حزب مردم را به عهده گرفت و به این ترتیب توانست از همدردی‌ای که مردم با وی در خصوص همسرش داشتند، استفاده کند و قدرت و نفوذ خود را گسترش دهد.

زرداری در کشمکشی که با رقبای خود و از جمله نوازشریف، رهبر حزب مسلم لیگ شاخه نواز و نخست وزیر سابق پاکستان داشت، توانست گوی رقابت را از وی و قضات طرفدارش برباید و در سال ۲۰۰۸ رئیس جمهور پاکستان شود.

وي که دارای ثروت قابل توجهی دارد، شیعه مذهب است و با اتهاماتی در خصوص فساد مالی روبرو بوده‌است. زرداری به اتهام فساد مالی سال‌ها در زندان به سر برده و آخرین دوره محکومیت وی ۸ سال بوده و تا سال ۲۰۰۴ به طول انجامید.

وی پس از یک دوره تبعید با عفو عمومی پرويزمشرف پس از گفت‌وگو با بی نظیر بوتو، بخشیده شد.

زرداری همچنین یک بار هم درپی انحلال دولت بی نظیر بوتو، در شب چهار نوامبر ۱۹۹۶ به دستور فرماندار پنجاب دستگیر شد، اتهام وی قتل میرمرتضی بوتو، برادر بی نظیر بوتو و همچنین عدول از قوانین دولتی بود.

او در دهه ۱۹۹۰در كابينه دومي كه همسرش تشكيل داد در راس يكي از وزارتخانه‌ها قرار گرفت. زرداري همچنين تا سال ۱۹۹۹ عضو سناي پاكستان بود. اما از زماني كه زرداري متهم به گرفتن پورسانت از معاملات دولتي شد، وي را آقاي ده درصد ناميدند.

اگر چه زرداري همواره اتهامات مطروحه عليه خود را رد مي‌كرد و در دادگاه نيز گناهكاري‌اش اثبات نشده بود طي دوران فعاليت سياسي خويش، به اتهام فساد مالي و قتل به زندان رفت و یازده سال را در حبس سپري كرد. او در سال ۲۰۰۴ با سپردن وثيقه از زندان آزاد شد.

برخي از پزشكان پيش از برگزاري انتخابات رياست جمهوري پاكستان ادعا مي‌كردند كه زرداري از افسردگي ناشي از شكنجه در دوران زندان رنج مي‌برد اما حزب مردم با رد اين ادعا، زرداري را به عنوان كانديداي خود براي تصدي مقام رياست جمهوري پاكستان برگزيد.

زرداري در نهايت در روز سپتامبر ۲۰۰۸ از سوي پارلمان و چهار مجلس استاني به عنوان ریيس‌جمهور پاكستان انتخاب شد.
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما