تاریخ انتشار
پنجشنبه ۱۸ تير ۱۳۸۸ ساعت ۱۲:۳۷
۰
کد مطلب : ۷۴۳۵

شرط وجود محرم براي زائرين زن، علماي عربستان را به مجادله کشاند

شرط وجود محرم براي زائرين زن، علماي عربستان را به مجادله کشاند
هم اکنون نيز به استناد همين بخشنامه وزارت حج عربستان، برنامه اعزام زنان و دختران دانشجوي ايراني به حج عمره متوقف شده است.

بخشنامه اخير وزارت حج عربستان مبني بر لزوم همراه داشتن محرم براي زنان عمره­‌گزار (زير 40 سال)، به بحث و جدل ميان تعدادي از روحانيون مذهبي عربستان دامن زده است.

در حالي که عده‌­اي از آنها، عنوان کرده‌­اند که اعمال چنين شرطي، بدعت بي‌­پايه و اساس است و تنها شرط معتبر اين است که زائر زن جزو گـروه زنان باشند، عده ديگري تأکيد مي­کنند که حضور محرم به همراه زنان حتي بالاي 45 سال در سفرهاي حج و عمره از شرط اصلي حج و عمره به شمار مي‌رود و صحت حج و عمره به تحقق آن بستگي دارد.

وزارت حج عربستان در بخشنامه خود به کليه شرکت ها و موسسه ها تاکيد کرده که شرط همراه داشتن محرم براي زنان کمتر از 40 سال اعزامي خارج از کشور (عربستان) براي حج و عمره را رعايت کنند.

کارشناس مجمع فقه اسلامي در اين باره به روزنامه الحيات گفته است که علماي دين اداي فريضه حج براي زنان بدون محرم را جايز دانسته‌­اند، اما آن را به شرط حضور به همراه گروه زنان مقيد کرده‌اند.

به عقيده حسن سفر، اقدام بعضي‌­ها مبني بر تعيين سقف سني (زير 45 سال) به عنوان شرط اجراي اعمال حج بدون محرم، بدعتي بيش نيست و هيچ پايه و اساسي در شريعت اسلامي ندارد و فقهاي شريعت اسلامي، رسيدن به سن بلوغ و استطاعت را شرط اداي فريضه حج دانسته­‌اند.

 قاضي دادگاه جزايي مکه­ نيز بیان کرده است که وجود محرم به همراه زنان از شروط حج است و چنانچه زن نتواند به دليل نداشتن محرم، حج خود را به جا آورد، مرتکب گناه نشده و فريضه حج از او ساقط است.

نگاه متفاوت به زن و برداشت‌هاي گوناگون از شريعت در عربستان که داراي ريشه تاريخي است، زنان را در حوزه اجتماعي با چالش‌هاي اساسي در اين کشور روبه رو ساخته است.

به عقيده بسياري از کارشناسان، تعميم اين نگاه به مسائلي چون حج نيز مشکلاتي براي ساير کشورها در اعزام زنان به سفر زيارتي هاي در قالب عمره و تمتع به وجود آورده است.
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما