تاریخ انتشار
شنبه ۲۰ تير ۱۳۸۸ ساعت ۱۶:۳۷
۰
کد مطلب : ۷۴۵۵

ده‌ها کشته در بمبگذاری‌ها در عراق

ده‌ها کشته در بمبگذاری‌ها در عراق
 دو بمب‌گذار انتحاری در شهرک تل‌عفر در نزدیکی موصل کمربندهای حاوی مواد منفجره خود را منفجر کردند و ده‌ها نفر را  کشته و حدود شصت نفر  را مجروح کردند.

این حملات مرگ‌بار از زمان خروج نیروهای رزمی ارتش آمریکا از شهرها و شهرک‌های عراق شدیدترین حملات محسوب می شود. این نیروها هفته گذشته از شهرهای عراق خارج شدند.
[شرح حملات تروریستی پیش از خروج نیروهای آمریکایی را بخوانید]

در همین حال، در بغداد، در اثر انفجار دو بمب در شهرک صدر، هفت نفر کشته و نزدیک به بیست نفر دیگر مجروح شده اند.

قاضی هدف قرار گرفت

حملاتی که در تل عفر رخ داده، در ساعات اولیه صبح و یکی پس از دیگری صورت گرفته است.ساکنان این شهرک عمدتا از قوم ترکمان هستند. پلیس عراق گفت احتمال دارد شمار تلفات تل‌عفر افزایش یابد.

 گزارشگر بی‌بی‌سی در بغداد، گفت به نظر می رسد هدف انفجارها منزل یک قاضی محلی بوده است.به گزارش این خبرگزاری، منطقه شمال عراق با شتاب به خطرناک‌ترین منطقه این کشور تبدیل می شود.

روز چهارشنبه نیز دو انفجار در نزدیکی مسجدهای شیعیان در موصل دست کم ۹ کشته و شمار بیشتری مجروح به جای گذاشت.

در شهرک صدر در بغداد، که عمدتا شیعه‌نشین است نیز هفت نفر در دو انفجاری که در بازار این شهرک رخ داد، کشته شدند.به گفته شاهدان بمب‌گذاران مواد منفجره را در میان آشغال‌هایی که در این بازار انبوه شده بود، مخفی کرده بودند.

نوری مالکی، نخست وزیر عراق از چند روز پیش اقدامات احتیاطی ویژه‌ای برای جلوگیری از افزایش موج خشونت‌ها در پیش گرفته و به همین منظور مرخصی نیروهای امنیتی لغو شده بود.

مطابق توافقی که بین دولت های آمریکا و عراق حاصل شده، کلیه نیروهای آمریکایی باید تا پایان سال ۲۰۱۱ از عراق خارج شوند.  [گزارش وزنامه‌ آلماني زوددويچه از خروج نیروهای آمریکایی را بخوانید.]

خبرنگار بی‌بی‌سی در امور امنیتی و دفاعی می‌گوید خروج نیروهای آمریکایی از شهرهای عراق بدون خطر نیست و احتمال دارد القاعده و گروه‌های مشابه برای به راه انداختن تنش‌های قومی در این کشور به تلاش‌های تازه‌ای دست بزنند.[ گزارش ایندیپندنت از خروج نیروهای آمریکایی از شهرهای عراق را ببینید]
مرجع : بی‌بی‌سی
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما