تاریخ انتشار
سه شنبه ۳۰ تير ۱۳۸۸ ساعت ۱۲:۴۱
۰
کد مطلب : ۷۵۷۶

اهدا ۸۰ لیتر گلاب ناب برای شستشوی کعبه

اهدا ۸۰ لیتر گلاب ناب برای شستشوی کعبه
در اين مراسم که با حضور جمعي از مسئولان بعثه مقام معظم رهبري برگزار شد، مسئول امور روحانيان بعثه گزارشي از روند چگونگي توليد و ويژگي‌هاي گلاب‌هاي اهدايي ارائه کرد.

رئيس دفتر شئون الحرمين الشريفين نيز در اين نشست با تقدير از اهداي گلاب‌هاي ناب ايراني براي شستشوي خانه خدا بیان کرد که بسياري از کشورها براي اهداي گلاب اعلام آمادگي کرده‌اند اما از پذيرش آنها خوداري کرده‌ايم و اين افتخاري است براي جمهوري اسلامي ايران که هر ساله گلاب شستشوي خانه خدا را تهيه و اهدا مي کند.

«قويفلي» همچنين با اشاره به نظم وانضباط مثال زدني زائران ايراني با اين حجم زائر، تصریح کرد که اين امر مرهون برنامه‌ريزي مسئولان بعثه وامور حج ايران است که جاي تقدير دارد.

چندی پیش نیز گلاب ناب براي شستشوی بارگاه امام حسین(ع) و امیرالمومنین(ع) ازجوشقان وکامو عازم عتبات عالیات شد.

فضای داخلی خانه خدا طبق عادت هر ساله، پنجشنبه اول شعبان طی مراسمی ویژه با آب زمزم شسته، غبارروبی و با بخورها و گلاب ناب کاشان معطر می‌شود.

 شستشوی خانه خدا در مراسم و مراحل خاصی انجام می‌شود که طی آن پرده‌دار خانه خدا کیسه‌ای سبزرنگ را در اختیار دارد که بر روی آن نوشته شده است: «ای بنی طلحه آن را تا روز قیامت نگهدارید و کسی جز ظالم برای آن نزاع نمی‌کند.» 

وی کلید کعبه را که در کیسه فوق قرار دارد، بر می‌دارد و در خانه خدا را باز می‌کند؛ سپس به عنوان اولین نفر وارد خانه خدا می‌شود و به دنبال او دیگر مهمانان اعم از رئیس امور مسجدالحرام و مسجدالنبی، دیپلماتهای کشورهای اسلامی و عربی در عربستان، وزیران و دیگر افراد وارد خانه خدا می‌شوند.

مهمانان بنا به عادت هر ساله دو رکعت نماز می‌خوانند؛ سپس دیوارهای خانه خدا با ظروفی آب زمزم مخلوط با گلاب کاشان با پارچه های سفید شسته می‌شود.

پس از اینکه مهمانها از کعبه خارج شدند، زمین آنکه با سنگ مرمر مفروش است، با پارچه‌های سفید معطر به بهترین عطرها، گلاب کاشان، عود و مشک شسته و خشک می شود.

شستشوی خانه خدا از سنتهای حسنه‌ای است که دوبار در سال انجام می‌شود، یک بار در آغاز ماه شعبان و بار دیگر در ماه ذیحجه.

هنگامی‌که حضرت محمد(ص) مکه را فتح کرد، به یارانش دستور داد وارد کعبه شده و آن را علاوه بر پاک کردن از بتها از هرگونه کثیفی و آلودگی پاک کنند، از این رو هر ساله شستشوی خانه خدا با یادآوری سنت حسنه پیامبر اسلام انجام می‌شود.
مرجع : ایرنا، مهر
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما