تاریخ انتشار
چهارشنبه ۵ دی ۱۳۸۶ ساعت ۲۱:۰۵
۲
۰
کد مطلب : ۷۷۱

برخورد با علم کشی

برخورد با علم کشی
برخورد با کاروان های علم کشی
فرمانده نیروی انتظامی تهران بزرگ گفت: در ایام محرم امسال با کاروان های علم کشی و برپا کننده علمک ها برخورد می شود.
به گزارش خیمه، احمدرضا رادان با حضور در مراسم همیاران پلیس هیات های مذهبی افزود: امسال با همکاری سازمان های شهرداری، آتش نشانی و سازمان تبلیغات اسلامی پوسترها و تصاویری از شهدا در اختیار هیات های مذهبی قرار می گیرد تا جایگزین شمایل شود.

وی ادامه داد: با اقدامات انجام شده و تعاملات صورت گرفته با روسای هیات های مذهبی شاهد هیچ گونه برخوردی در ایام محرم امسال نخواهیم بود.

رادان با اشاره به بحث شمایل خاطرنشان کرد: چه کسی اجازه می دهد که این گونه شمایل ها را به تصویر درآورده و آنها را دستآویز سازیم و در این راستا اگر اقدامات سال گذشته نبود امسال فتنه ها یکی پس از دیگری به جامعه وارد می شد.

وی گفت: امسال در صددیم که با کاروان های علم کشی و علمک ها برخورد کنیم زیرا این کاروان ها به جز ایجاد ترافیک و مزاحمت برای مردم خروجی دیگری ندارند.
فرمانده نیروی انتظامی تهران بزرگ در ادامه با اشاره به آمار پلیس یاران هیات های مذهبی افزود: امسال این افراد افزایش چند برابری داشته اند و هشت هزار نفر نیروهای باانگیزه و باسواد هیات های مذهبی با گذراندن آموزش های پلیس کار تامین انضباط و نظم و امنیت هیات ها را برعهده گرفته اند.
رادان خاطرنشان کرد: تاکنون پنج هزار نفر از این پلیس یاران آموزش های لازم را سپری کردند و سه هزار نفر دیگر هم ظرف چند روز آینده دوره های آموزشی را به اتمام می رسانند.

اطلاعیه ناجا
عصر ایران نیز در همین زمینه گزارش داد ، نیروی انتظامی در صدد است امسال به طور جدی تری با"علم کشی" برخورد کند.
بنا بر گزارش عصر ایران ، ناجا در حال تنظیم اطلاعیه ای است که طی آن کلیه هیات های عزاداری می بایست طبق دستورالعملی که دریافت خواهند کرد، مراسم ویژه ماه محرم را برگزار کنند.

این طرح که طرح ضابطه مند کردن هیات ها نام دارد، با همکاری سازمان تبلیغات اسلامی، حوزه علمیه و نیروی انتظامی اجرا خواهد شد.همچنین براساس طرح یاد شده هیات های مذهبی تنها در صورت اخذ مجوز می توانند اقدام به برگزاری مراسم مذهبی در معابر عمومی کنند.

گفتنی است سال گذشته سردار رادان اعلام کرده بود که سال آینده با مظاهر خرافه پرستی از جمله علم کشی برخورد خواهد شد.

نشان اژدها
در دو سال گذشته همزمان با شب شام غریبان امام حسین(ع) نیروهای انتظامی در حالت آماده باش کامل در خیابان های اصلی شهر تهران از جمله ستارخان،میدان محسنی،شهرک غرب و ... مسقر می شدند .
با این وجود سال گذشته در حالی که سخن از برخورد با خرافات در عاشورا به میان آمده بود، حضور یک نشان اژدها در میان علامت های عزاداری، باعث حیرت مردم در سرچشمه تهران شد.این نشان که ، دارای تزیینات عجیب و غیر متعارف بود.

در این نشان عزاداری پر زرق و برق که چهل چراغ خوانده می شد و پوشیده شده با پر، اژدهایی دوسر از طرفین گنبد میانی طلایی رنگ را به محاصره خود درآورده بودند که آیین جشن های چینیان را تداعی می کرد!

در آن مراسم ، علاوه براین نشان، علامت هایی از پنج تا بیست و سه تیغه با آرایشی خاص و به همراه نشان طوق طیب و کتل های عزاداری حضور داشتند.

برخورد با علم کشی ، موافقین و مخالفین
آیین سنتی علامت کشی که از دیرباز درتهران برپاست، در دوران طیب حاج رضایی،  به اوج رسید و از آن هنگام به صورت منظم، پس از پایان دهه اول محرم در خیابان ری و سرچشمه با حضور نشان های برجسته عزاداری هیات ها و تکایا برگزار می شود.

اگرچه طرح جمع آوری شمایل که در سال گذشته اجرا شد ، با موفقیت نسبی همراه بود لیکن بعید است طرح برخورد با علامت ها، بتوان بدون تنش انجام گیرد. چرا که قدمت این نشان ها و معانی فرهنگی و ارزشی که برای توده مردم از این علامت ها برداشت می شود، مانع بزرگی در این راه خواهد بود.

موافقین این طرح، عدم پیشینه تاریخی و عزاداری را دلیل الزام به برخورد با این نشان ها می دانند اما در مقابل مدافعین این نشان ها، بر این عقیده اند که این علامت ها همواره روحیه پهلوانی و سلحشوری را در جوانان حفظ کرده و حس جوانمردی را در میان آنان زنده نگه خواهد داشت.

جامعه شناسان معتقدند، برخورد با علایق چندین ساله مردم هرچند خرافه، تنها با راه حل فرهنگی و طی گذشت زمان میسر خواهد بود.
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما

ضمن اينكه برخورد با مظاهر خرافات كار پسنديده اي است بايد گفت كه اگر همين اقدام در سه سال قبل انجام ميشد كفن پوشان و انصار حزب الله ، وا اسلاما گويان ، شلوغ كاري هاي شعبان بي مخ را تداعي ميكردند.
عوض اینکه اینچنین بیان و به علامتها و هیئت های عزاداری ایراد و انتقا د کنند که گاها هم حق دارند لطفا این رو هم بگین که ما در همین تهران چند سخنران خوب داریم بگین که کدام روحانی وجود داره که خودش میره تو دسته و زنجیر می زنه برای اینکه جونارو بسمت خودش بکش ..... فقط میتونم بگم ملت رو با نظام و رهبری در نیندازی