تاریخ انتشار
سه شنبه ۶ مرداد ۱۳۸۸ ساعت ۱۳:۲۳
۰
کد مطلب : ۷۷۳۹

سیزده نمایشنامه عاشورایی تولید شد

سیزده نمایشنامه عاشورایی تولید شد
ایوب آقاخانی،‌ مسوول پروژه «چهارفصل تئاتر ایران»، هدف از راه‌اندازی این طرح را «توجه به تئاتر شهرستان‌ها» و به خصوص تلاش برای ارتقای سطح درام نویسی آن عنوان کرد.

در فصل چهارم این پروژه که «دینی با رویکرد عاشورایی» نام گذاری شده است، در سال ۱۳۸۷، ۶۴ اثر دریافت شد که ۲۱ نفر از مجموع ۱۹ استان کشور برای شرکت در کارگاه‌های آموزشی دعوت شد و در نهایت حاصل آن تولید ۱۳ اثر نمایشی بود.

درام‌نویسان مقیم شهرستان‌ها برای حضور در این پروژه،‌ باید طرح‌های پیشنهادی خود را برای نمایشنامه شدن، به دفتر این پروژه ارسال کنند تا هیئت علمی فصلی این دفتر از میان آنها برخی را که بهتر بودند را برای بررسی بیشتر انتخاب می‌کرد.

سپس با صاحبان طرح‌های پذیرفته شده، ارتباط مستقیم در قالب کارگاه‌های (Workshops) فصلی برقرار می‌شد و پس از تبادل نظر درباره آنها، شروع به نوشتن می‌کردند و پس از آن اثرشان را دوباره به دفتر این پروژه ارسال می‌کردند و نهایتاً اگر به طور نسبی نمایشنامه‌ای خوش قامت و قابل طرح نگارش می‌شد، کار برای چاپ و تولید، تحویل «انتشارات نمایش» و «امور استان‌های مرکز هنرهای نمایشی» می‌شد.

در فصل تئاتر دینی، ‌آقایان حسین کیانی، محمد چرمشیر، محمدرضا الوند و خانم سعیده آجربندیان در کارگاه‌ها حضور داشتند و مباحثی همچون «نمایشنامه نویسی موضوعی، سختی‌ها و تنگناها»، «فرآیند کارگاهی در زمینه درام‌نویسی دینی»، « بررسی نقاط قوت و ضعف طرح‌های شرکت کننده» و «بررسی زمینه‌های نمایشی واقعه عاشورا و اساطیر و حماسه‌های دینی» مورد مباحثه قرار گرفت.

بر اساس گزارش ایوب آقاخانی، ۱۳ نمایشنامه به عنوان خروجی‌های فصل چهارم که به موضوع «تئاتر دینی با رویکرد عاشورایی» اختصاص پیدا کرده بود، تولید شد که عبارتند از:

۱- ابلیس در خواب‌هایم پرسه می‌زند- امیر نصیر بیگی- آذربایجان شرقی
۲- ممقوت- امیر نصیر بیگی- آذربایجان شرقی
۳- دعا خلیل اسود(اعاده حیثیت)- علی شکری- ایلام
۴- سال کبیسه عیسی- نادر ساعی‌ور - آذربایجان شرقی
۵- با مسیح می‌گریم- فریدون ولایی- آذربایجان شرقی
۶- درنگ- رضا بهشتی آتشگاه- اردبیل
۷- شب یلدا- هلن بهرامی- کرج
۸- کاسه شکسته نذری- فاطمه علی مرادی- قم
۹- حدیث تشنه و چاه- محمد صمدیان- مرکزی
۱۰- مام پدر- عباس کریمی- خراسان شمالی
۱۱- غریب دیار سبز- محمد صادق حسنی، صادق مزاری جلالی- گیلان
۱۲- شب تا به روز- مهدی ثانی- کرمان
۱۳- برمودا- اکبر حسنی- مرکزی

آقاخانی اعلام کرد که پس از بررسی نمایشنامه‌های خروجی، برخی از آنها موفق به دریافت مجوز شده و در نوبت چاپ به سر می برند که عبارتند از:

۱. شب تا به روز- مهدی ثانی
۲. سال کبیسه عیسی- نادر ساعی‌ور

وی توضیح داد که نمایشنامه‌های دیگری از این فصل در حال بررسی برای چاپ هستند که در صورت عبور از این مرحله در نوبت چاپ قرار خواهند گرفت.
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما