تاریخ انتشار
يکشنبه ۹ دی ۱۳۸۶ ساعت ۲۰:۳۶
۰
کد مطلب : ۷۹۹
وزير امور خارجه:

نامه امام علی (ع) به مالك اشتر، به عنوان يك سند بين‌المللی در سازمان ملل ثبت شود

امام علی (ع) برای جامعه امروز بشری، حرف‌های گفتتنی دارد
به گزارش خیمه، منوچهر متكی، وزير امور خارجه كشورمان صبح امروز، يكشنبه 9 دی در همايش «نقش شيعيان در تحولات اخير جهان معاصر» به تشريح ابعاد مختلف شخصيت امام علی (ع) پرداخت.

وی در ادامه تصريح كرد: امروز الگوسازی برای همه رشته‌های مطالعاتی، تحقيقاتی، امور اجتماعی، كشورداری و مديريت يكی از محورهای مهمی است كه برنامه‌ريزان و طراحان به آن توجهی خاص دارند. در رشته‌های مختلف از جمله اقتصاد و مناسبات بين‌المللی بعد از هدف‌گذاری به دنبال مشخص كردن الگو می‌روند.

وزير امور خارجه امام علی (ع) را شخصيتی جامع در همه ابعاد ذكر كرد و افزود: جا دارد و حق اين است كه نامه ايشان به مالك اشتر، يك سند بين‌المللی شود كه چندی پيش اين نامه به عنوان الگو در كشورداری، تعامل با مديران و منصوبين به امور مردم به عنوان يك سند برای درج در سازمان ملل ارسال شده است.

لزوم الگوسازی در برنامه‌های مختلف
امروز الگوسازی برای همه رشته‌های مطالعاتی، تحقيقاتی، امور اجتماعی، كشورداری و مديريت يكی از محورهای مهمی است كه برنامه‌ريزان و طراحان به آن توجهی خاص دارند
متكی تأكيد كرد: كسانی كه درباره امام علی (ع) تحقيق كرده‌اند، ناگهان فرياد بر آورده‌اند، خدايا! چه می‌شد همه هستی، تمام ظرفيت خود را يكجا مصرف می‌كرد و در هر عصری يك علی تحويل جامعه می‌داد.

مسئول دستگاه ديپلماسی كشور با اشاره به آيه 67 سوره مائده و حادثه غدير، ابراز داشت: اين آيه نشان‌دهنده اين است كه چگونه رهبری درست امت، بعد از رسالت و پيامبر (ص) مكمل آن می‌شود.

وزير امور خارجه با بيان اينكه امام علی (ع) برای جامعه امروز بشری، حرف‌های گفتتنی دارد، به بيان ابعاد مختلف شخصيت ايشان در حوزه‌های مختلف ‌پرداخت.

وی توضيح داد: يكی علی را بر بالای منبر می‌بيند كه چنان بر عدالت تأكيد می‌كند كه گويی، عدالت ناموس هستی و چرخ زنجيره مناسبات اجتماعی است و كسانی كه زندگی ايشان را بررسی می‌كنند، می‌گويند « كشته عدالتش است» و از شدت عدالتش به شهادت رسيده است.

متكی ادامه داد: اگر در زوايای مختلف زندگی اميرالمومنين دقت كنيم، در می‌يابيم كه چگونه عدالت گمشده هميشگی او به ويژه در امر حكومت است؛ عدالت امروز همه گمشده بشر است.

وزير امور خارجه كشورمان در ادامه با اشاره به برخی ديگر از ويژگی‌های امام علی (ع) از جمله كمك به ايتام و مسمندان و سخنان ايشان درخطابه‌‌ها، عنوان كرد: ظرفيت جامعه به حدی نبود كه همه گفته‌ها، داشته‌ها و استدلال‌های ايشان، امكان تراوش و بروز پيدا كند.

مسئول دستگاه ديپلماسی كشورمان در بخش ديگری از سخنان خود در همايش نقش شيعيان در تحولات اخير جهان معاصر، تأكيد كرد: در ميدان نبرد، جلوه‌هايی كه از دليری و قهرمانی توآم با پهلوانی امام علی (ع) نقل می‌شود، اوج توانمندی فيزيكی امتزاج آن با معنويت كامل را به نمايش می‌گذارد.

عدالت؛ گمشده هميشگی بشر
اگر در زوايای مختلف زندگی اميرالمومنين دقت كنيم، در می‌يابيم كه چگونه عدالت گمشده هميشگی او به ويژه در امر حكومت است؛ عدالت امروز همه گمشده بشر است
ابن وزير دولت نهم، يادآور شد: همه حوزه‌های اجتماعی زندگی علی (ع)، هر كدام يك درس و يك بعد از نگاه درست به ابعاد زندگی بشر و اجتماع است.

وی با اشاره به لحظات تنهايی امام علی و ارتباط ايشان با خدا، متذكر شد: اين نشان دهنده اين است كه انسان‌ها به حد ظرفيت و توان خود، اگر به منبع اصلی تغذيه واقعی، متصل نباشند، كم می‌آورند. هرجا كه به حسب ظاهر علی نيست، بازهم درس می‌دهد.

متكی با بيان اينكه «علی ورای همه كوتاهی‌ها و تنگ‌نظری‌ها است» بيان كرد: علی در ژرفای اقيانوسی از خوبی‌ها و عظمت‌ها و بر استواری كوه‌ها و صخر‌ه‌های فراوان ثابت‌ قدمی در راه حق و عدالت است. علی بيشترين درس را برای مناسبات امروزی جامعه بشری دارد.

وزير امور خارجه كشورمان تصريح كرد: در حوزه مناسبات خارجی نخستين درسی كه بايد از علی (ع) پيروی كنيم، درس اتحاد همه افراد و ملت‌هايی است كه در نگاه نخست برآمده از اعتقادات اسلامی هستند و همچنين به تعبير ايشان يا در خلقت با ما يكی هستند؛ هم‌كيشند يا هم‌نوعند.

متكی افزود: بر اين اساس، ما تشيع را در زعامت و امامت علی (ع) امروز، بزرگ‌ترين منادی وحدت و اتحاد ـ آنهم دربعد ايجابی يعنی فهم مبانی اسلام و هم تحليل مسائل امروز جهان اسلام كه يك ضرورت است ـ می‌دانيم و با همين نگاه می‌گوييم، تفرقه بين امت اسلامی، وارداتی و تحميلی است.

منوچهر متكی:
در حوزه مناسبات خارجی نخستين درسی كه در آن بايد از علی (ع) پيروی كنيم، درس اتحاد است
اين وزير دولت نهم يادآور شد: دشمنان تفرقه را در عراق ايجاد كردند و از آن به عنوان الگويی برای كل جهان اسلام استفاده می‌كنند.

وزير امور خارجه در پايان با اشاره نامگذاری سال جاری از سوی مقام معظم رهبری به نام سال اتحاد ملی و انسجام اسلامی، اين دو شعار را خطوط روشن حركت جهان اسلام عنوان كر
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما