تاریخ انتشار
شنبه ۴ مهر ۱۳۸۸ ساعت ۰۹:۵۵
۰
کد مطلب : ۸۹۱۵

كرسي نظريه‌پردازي فلسفه فلسفه اسلامي در قم برگزار شد

كرسي نظريه‌پردازي فلسفه فلسفه اسلامي در قم برگزار شد
اين نشست با حضور جمعي از اساتيد و فضلاي حوزه و دانشگاه از جمله حجج‌اسلام، علي عابدي شاهرودي، علي اكبر رشاد، عليرضا قائمي‌نيا، محمد محمدرضايي و رضا اكبري مورد نقد و داوري قرار گرفت.

حجت‌الاسلام عبدالحسين خسروپناه، عضو هيئت علمي پژوهشگاه فرهنگ و انديشه اسلامي در قم، اين نظريه را نوعي تاسيس دانش دانست تا به نواقص و برخي ناكارآمدي‌هاي فلسفه اسلامي در زمينه فلسفه‌هاي هستي، معرفت، نفس و دين و نسبت به علوم و نظام‌هاي اسلامي پاسخ دهد.

وی به عنوان صاحب اين نظريه بیان کرد که عنوان نظريه ذكر شده براي نخستين بار در قلمرو فلسفه اسلامي به عنوان يك اقدام پژوهشي در سطح دنيا استفاده شده و نيز مورد تحقيق قرار گرفته است.

خسروپناه، نظريه فلسفه فلسفه اسلامي را بنا بر تاكيد بر حكمت‌هاي يماني، صدرايي، اشراقي و متعاليه عنوان کرد که با رويكرد تاريخي و منطقي به پاسخگويي سئوالات فلسفه اسلامي با نگاهي بيروني مي‌پردازد.

عضو هيئت علمي پژوهشگاه فرهنگ و انديشه اسلامي، نظريه فلسفه فلسفه اسلامي را با هدف كشف دستگاه جديد حكمت اسلامي در عرصه‌هاي مختلف مادي و معنوي، دنيوي و اخروي و فردي و اجتماعي به ارايه مباني و پيش‌فرض‌ها عنوان کرد.

وي بي‌پيشينه بودن، كشف آسيب‌هاي فلسفه اسلامي، پيشنهاد روش‌شناسي كارآمد، توجه تاريخي و تحليلي به مكاتب فلسفي و ارائه تعريف و ساختار جديد فلسفه اسلامي ناظر به علوم انساني اسلامي را از ويژگي‌هاي اين نظريه ذكر كرد.

خسروپناه تصریح کرد که امروزه فلسفه اسلامي تنها با الهيات درگير شده و ارتباط منطقي با علوم انساني برقرار نكرده است. بنابراين اغلب رشته‌هاي علوم انساني بر پايه فلسفه غرب به خوانندگان ارائه مي‌شود.

عضو هيئت علمي پژوهشگاه فرهنگ و انديشه اسلامي تاکید کرد که اگر فلسفه اسلامي، مبناي همه علوم انساني قرار گيرد، تاثير خود را در اين علوم و در نتيجه در جامعه خواهد داشت.
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما