تاریخ انتشار
شنبه ۱۱ مهر ۱۳۸۸ ساعت ۱۲:۲۱
۰
کد مطلب : ۹۱۰۷

دولت یمن از بین‌المللی شدن بحران صعده نگران است

دولت یمن از بین‌المللی شدن بحران صعده نگران است

«ابوبکر القربي» وزير امور خارجه يمن، در گفت‌وگو با روزنامه اماراتي دارالخليج، درباره ارزيابي وقايع اخير يمن و تاکتيک کنوني طرفداران حوثي تاکيد کرد؛ دولت از زمان اعلام توقف جنگ در ژوئيه سال ۲۰۰۸ از طريق کميته‌هاي متعدد تلاش کرد حوثي‌ها را قانع سازد که راه درست را انتخاب کنند و مسائل‌شان را مطرح کنند، اما آنها همواره به بهانه‌هاي مختلف اين مساله را رد کردند.

وزير امور خارجه يمن تاکيد کرده است مايت‌هاي منطقه‌ای و خارجي از طرفداران حوثي انجام نمی‌شود.

وي در خصوص اينکه آيا نگران بين‌المللي شدن مساله صعده هستيد، گفت؛ برخي مي‌خواهند وقايع صعده را با وقايع دارفور سودان مقايسه کنند اما اين مقايسه نادرست و ظالمانه است.

مساله درگيري نژادي نيست. در يمن هيچ درگيري نژادي عربي و آفريقايي وجود ندارد. دولت به خاطر وابستگي مذهبي حوثي‌ها با آنها وارد جنگ نشده است. البته همه واقعيت امور را مي‌دانند. بدون شک بخش انساني اين جنگ همه را نگران مي‌سازد، اما نبايد مساله صعده بين‌المللي شود.

اين درحالي است که رهبر گروه حوثي‌ها در يمن اخبار منتشره مبني بر حمايت خارجي از طرفداران حوثي را رد کرد. وي به روزنامه اماراتي الخليج گفت از ابتداي جنگ تاکنون ارتش يمن هيچ پيشرفت مهمي را به دست نياورده است و هنوز در اطراف صعده درگيري‌ها تا جنوب و شرق ادامه دارد. در آنجا نيز ارتش هيچ پيشروي نکرده است.

وي در خصوص ادامه جنگ تاکيد کرد؛ تجربه ثابت کرده است ملت‌ها در رويارويي با مسائل قوي‌تر هستند و مي‌توانند پيامد‌هاي رويارويي و ادامه جنگ را بپذيرند. ملت يمن نيز اين گونه است و همواره پايدار عمل کرده است.

رهبر حوثي‌ها در پاسخ به اين اتهام که در تلاش براي بازگرداندن حکومت شيعه به يمن است، گفت؛ اتهامات دولت در اين زمينه تنها يک جنگ رسانه‌يي گمراه کننده براي فريب افکار عمومي است. مساله روشن است، ما به دنبال پست و مقام نيستيم، بلکه به دنبال حق و عدالت هستيم. اما ريشه بحران سياسي است. دولت تلاش مي‌کند از مسائل به نفع خود استفاده کند.

نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما