تاریخ انتشار
سه شنبه ۱۸ دی ۱۳۸۶ ساعت ۱۹:۰۲
۰
کد مطلب : ۹۱۲
در آستاته ایام سوگواری حضرت اباعبدالله الحسین(ع)؛

نوای"حسين واي" عزاداران حسنی در اردبيل طنین افکن شد

به گزارش خیمه، جمعي از عزاداران اردبيلي يكشنبه شب با برگزاري آييني موسوم به طشت‌گذاري در مسجد حسينيه ابراهيم‌آباد اين شهر سوگواري‌هاي سالار شهيدان حضرت اباعبدالله الحسين (ع) را شروع كردند.

طشت‌گذاري يكي از آيين‌هاي سنتي عزاداري‌هاي محرم ويژه منطقه اردبيل است كه همه ساله از روز ‪ ۲۶‬ماه ذيحجه شروع مي‌شود.

دسته‌هاي سينه‌زني و زنجير زني در مساجد و تكايا به ياد لب تشنگان نهر فرات مشكي را پر از آب كرده و آن را همراه با طشتي از جنس مس كه اغلب بر دوش ريش سفيدان محله حمل مي‌شود ، چند دور در فضاي مسجد مي‌گردانند.

سپس عزاداران درحاليكه پيراهن مشكي برتن كرده و دستار سياه بر سر بسته اند با زنجير زني و سينه‌زني طشت را در مكان خاصي در داخل مسجد كه با شمع هاي روشن و تصاوير ائمه معصومان (ع) جلوه داده شده است ، قرار مي‌دهند.

يك ريش سفيد و خادم آستان مقدس امام حسين (ع) در اردبيل مي‌گويد: آيين طشت‌گذاري خاطره تشنگي امام حسين (ع) و ياران باوفايش را در اذهان زنده مي‌كند.

حاج ميريدالله ميرجوادخاني افزود: اين آيين كه از علاقه و ارادت زياد مردم منطقه به سيدالشهدا و قمر بني‌هاشم (ع) حكايت دارد تا آخرين روز ماه ذيحجه به نوبت در تمام مساجد و تكاياي اردبيل انجام مي‌گيرد.

در اين آيين نوحه‌خوانان از احوالات حضرت ابوالفضل (ع) مراثي و اشعاري را با الحان سوزناك خوانده و مردم را متاثر مي‌كنند.

آب اين طشت‌ها نزد مردم منطقه از تقدس خاصي برخوردار بوده و بيماران و دردمندان براي شفاي خود اندكي از آن مي‌نوشند.

مردم مذهبي اردبيل از روز بيست و ششم ذيحجه تا پايان ماه صفر از برگزاري آيين‌هاي عقد و نكاح و يا هرگونه مجلس شادي خودداري مي‌كنند.

باوجود استقرار هواي بسيار سرد و برفي امسال نيز همچون گذشته اردبيليان ساكن در ساير نقاط ايران براي شركت در آيين‌هاي عزاداري سنتي منطقه به تدريج خود را به زادگاهشان مي‌رسانند.

آيين طشت‌گذاري پس از مسجد حسينيه به ترتيب در مسجد اعظم و جامع و سپس تا اولين روز ماه محرم در تمام مساجد و تكاياي شهر و بخش‌ها و روستاهاي تابعه ادامه خواهد داشت.

با شروع اين آيين علاقه‌مندان اهل بيت (ع) در حاليكه سوز و سرماي اردبيل تا مغز استخوان نفوذ مي‌كند از شب گذشته با شور و شوق در مساجد و تكاياي شهر حضور يافته‌اند.

عزاداري‌هاي شبانه تا روز تاسوعا به‌طور مرتب در مساجد و تكاياي منطقه اردبيل ادامه مي‌يابد و عزاداران هر محله به‌عنوان ميهمان براي زنجير زني و يا سينه‌زني به مساجد ديگر نقاط شهر مي‌روند.

در طول روزهاي محرم نيز از روز دوم تا تاسوعاي حسيني به غير از روز جمعه دسته‌هاي عزاداري محلات ششگانه اردبيل با مساجد و تكاياي تابعه خود به نوبت رهسپار كوچه و بازار مي‌شوند و به زنجير زني و سينه‌زني مي‌پردازند.

عزاداري‌هاي شبانه كه اغلب تا پاسي از شب برپا هستند در آخرين روزهاي دهه اول محرم تا سپيده دم نيز ادامه مي‌يابند.
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما