«اپراي عاشورا» در ايتاليا اجرا شد

12 مهر 1388 ساعت 11:43

فرهنگ: نمايش عروسکي اپراي عاشورا براي اولين بار در سالن تئاتر «کوئيجينو» يکي از معروف‌ترين سالن‌هاي تئاتر ايتاليا در شهر رم به مدت دو شب به نمايش درآمد.


اجرای اپرای عاشورا با استقبال مسوولان و مردم ایتالیا مواجه شد و در رسانه‌های ایتالیا نیز بازتاب قابل توجهی داشت و شبکه‌های تلویزیونی، رسانه‌ها و مطبوعات این کشور از جمله نشریه پرتیراژ «رپوبلیکا» گزارش‌هایی از آن را ارائه کردند.

اپراي عروسکي عاشورا برگرفته و تلفيقي است از به کارگيري دو تجربه ملي و ساختاري بين‌المللي که اپراي ايراني با تعزيه را ايجاد کرده و شيوه‌اي است براي به نمايش کشيدن مضامين و داستان‌هاي حماسي و مذهبي.

بهروز غريب‌پور، نويسنده و کارگردان اين اثر معتقد است اپراي عروسکي عاشورا اقدامي است براي معاصر سازي تعزيه، ورود آن به جهان گسترده نمايش عروسکي و استفاده از دستگاه‌ها و رديف‌هاي ايراني.

این اثربه نويسندگي و کارگرداني بهروز غريب پور و آهنگسازي بهزاد عبدي از آثار فاخري است که به همت بنياد فرهنگي و هنري رودکي توليد شده است.

روابط عمومي بنياد رودکي اعلام کرد براي اجراي اين اثر در ايتاليا، لوازم و تجهيزات صحنه‌اي به وزن تقريبي پنج تن به اين کشور ارسال شده است .

گروه سی نفره «آران» برای اجرای این اثر به ایتالیا سفر کردند.

اين اثر هنري با همت بنيادرودکي، معاونت امورهنري و سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامي ايران با حضور اصغراميرنيا مديرعامل بنياد رودکي و جمعي از سفرا، مقامات سياسي ، فرهنگي و خبرنگاران و عکاسان کشورهاي مختلف به نمايش درآمد.

[گفتگوی خیمه با بهروز غریب‌پور درباره «اپرای عروسکی عاشورا» را اینجا بخوانید.]


کد مطلب: 9130

آدرس مطلب: https://www.armaneheyat.ir/news/9130/اپراي-عاشورا-ايتاليا-اجرا

آرمان هیأت
  https://www.armaneheyat.ir