تاریخ انتشار
چهارشنبه ۱۵ مهر ۱۳۸۸ ساعت ۱۵:۳۷
۰
کد مطلب : ۹۱۷۸

ماهنامه خیمه با پرونده‌ای ویژه استخاره منتشر شد

ماهنامه خیمه با پرونده‌ای ویژه استخاره منتشر شد
ماهنامه خیمه دارای پنج فصل هیئت، جامعه، تاریخ و اندیشه، هنر و ادبیات آیینی، مردم شناسی و رسانه است.

در سرمقاله مدیر مسئول خیمه با عنوان «فرهنگ مظلوم و مظلومیت‌های فرهنگی»، با اشاره به ضرورت وجود معیاری با نام «عقلانیت در حوزه فرهنگ»، به مباحثی چون عقل ستیزی و فرهنگ دینی و کاربرد عقلانیت در حوزه فرهنگ اشاره شده است.

این ماهنامه در بخش هیئت جایگاه و ظرفیت هیئت‌های مذهبی در افزایش توانمندی‌های لازم برای تصمیم سازی و تصمیم‌گیری بر اساس مولفه‌های عقلانی و تحریف ستیزی از عقاید و باورهای مذهبی مورد بررسی قرار گرفته است.

در بخش جامعه نیز با پرداختن به چرایی و چگونگی روی آوردن انسان‌ها به دعانویسی،‌ رمالی، فال و سایر خرافات، با حجت‌الاسلام ناصر نقویان، حسین کچوئیان، مدیر گروه جامعه‌شناسی دانشگاه تهران گفت‌وگو شده و مستند «شعبده شیطان» مورد بررسی قرار گرفته است.

گزارش نشست بررسی مردم شناختی معنویت‌های جدید در ایران که در دفتر موسسه خیمه برگزار شد به همراه بخش دوم گفت‌وگو با دکتر ناصر فکوهی، استاد مردم‌شناسی دانشگاه تهران در خصوص مناسک سوگواری حسینی از دیدگاه مردم‌شناسی شهری از جمله بخش‌های سرویس مردم شناسی این نشریه است.

در بخش ادبیات و هنر آیینی نیز مطلب «عقل و عرش» به خردگرایی از منظر حضرت علی(ع) و بازتاب آن در اندیشه شاعران پرداخته است. نگاهی به کتب مرثیه ترکی و نگاهی به بخش تعزیه در چهاردهمین جشنواره نمایش‌های آیینی – سنتی از دیگر قسمت‌های این بخش است که در گفت‌وگو با علاءالدین قاسمی، تعزیه‌خوان، افسانه زمانی، مسئول بخش تعزیه کودکان جشنواره و مطلبی از لاله تقیان، پژوهشگر تعزیه از جمله آن است.

این نشریه در بخش تاریخ و اندیشه با محور قرار دادن موضوع جایگاه و ظرفیت فرهنگ عاشورایی در ارائه یک روش زندگی مبتنی بر نجات و تعالی انسان‌ها و متناسب با نیازمندی جوامع امروز و نگاهی به کتب آموزشی، به مصاحبه با حجت الاسلام علی ذوعلم، مدیر کل دفتر برنامه ریزی و تالیف کتب درسی وزارت آموزش و پرورش پرداخته و یاداشت‌هایی از یحیی یثربی و محسن الویری اشاره کرده است.

در بخش رسانه خیمه نیز شبکه جهانی سلام و رویکر این شبکه در وحدت یا تفرقه امت اسلام بررسی شده است.
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما