تاریخ انتشار
يکشنبه ۱۹ مهر ۱۳۸۸ ساعت ۱۴:۱۴
۰
کد مطلب : ۹۲۱۴

رهبر مبارزان یمنی آماده «گفتگو و مذاکره» است

رهبر مبارزان یمنی آماده «گفتگو و مذاکره» است

مالک الحوثی رهبر مبارزان شیعی یمنی که در کوهستان‌های شمالی این کشور حدود دو ماه است با ارتش یمن دست و پنجه نرم می‌کند روز شنبه اعلام کرد آماده «گفتگو» با رهبران اپوزسیون یمن است. 

الحوثی در ادامه سخنان روز گذشته خود تشریح کرد که درصدد است تا به درخواست مردم کشورش برای حفظ کیان کشور و نجات آن از فساد و بی‌عدالتی پاسخ دهد و درکنار مردم بایستد.
 
الحوثی در عین حال متذکر شد که هیچ تصمیمی برای گفتگو با دولت که آنان را متهم به استفاده از کمک‌های کشور ایران می‌کند ندارد. 

اما سخنگوی مبارزان الحوثی محمد عبدالسلام به خبرگزاری فرانسه گفته است ما آماده گفتگو با همه احزاب سیاسی در یمن از جمله دولت هستیم. 

عبدالسلام گفت هیچ اعتراضی نسبت به میانجیگری بی طرف ندارد و این به دولت بستگی دارد که تصمیم به توقف جنگ یا ادامه آن بگیرد. 

او همچنین ادامه داد که آنان در برابر هر تهاجم و برخوردی با تمام قوا پاسخ خواهند داد. 

یک مقام رسمی که نمی‌خواست نامش فاش شود گفت: «مبارزان شیعی می‌بایست ۶ شرطی را که دولت برای توقف جنگ و آتش بس پیشنهاد کرده‌ است و شامل تحویل تسلیحات نظامی و اسلحه‌ها، بازگشایی جاده و پذیرش قوانین دولت در مناطق مورد مناقشه است را بپذیرند.» 

وی از پیشنهاد مبارزان الحوثی مبنی بر گفتگو ابراز خرسندی کرد و در عین حال متذکر شد که آنان می‌بایست شروط شش گانه دولت را که در زمان آغاز درگیری‌ها اعلام شده است، عملی کنند. 

محمد الصبری، یکی از اعضای گروه اپوزیسیون در این باره می‌گوید آتش بس می‌بایست پیش از گفتگوها عملی شود چرا که نمی‌توان درحالی که جنگ هنوز ادامه دارد بر سر میز گفتگو نشست. 

این درحالیست که دو آتش بس قبلی، تنها برای ساعاتی طول کشیده و دوام داشته است. 

روز جمعه نیز سازمان ملل از «وخیم» بودن اوضاع برای غیرنظامیان در آن منطقه خبر داد و آن را زنگ خطری برای حقوق بشر دانست. 

به گفته سازمان ملل طی درگیری‌ها در یمن که از پنج سال پیش آغاز شده است بیش از۱۵۰۰۰۰ نفر  آواره شده‌اند که از این تعداد، ۵۵۰۰۰ نفر آن مربوط به درگیری های اخیر پس از ماه اوت است. 

جان هولمز رئیس بخش بشردوستانه سازمان ملل که از خشونت‌ها در یمن ابراز نگرانی کرده بود می‌گوید: «آژانس در تلاش است تا بتواند بودجه مورد نیاز را برای کمک به آوارگان و غیرنظامیان در یمن فراهم کند با این حال سازمان تنها توانسته است ۸/۳ میلیون دلار (معادل۶/۲ میلیون یورو) را از ماه سپتامبر تا کنون جمع‌آوری کند و هنوز تا مبلغ ۵/۲۳میلیون دلار بودجه تخمین زده شده، با کسری بسیاری مواجه است.

نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما