تاریخ انتشار
چهارشنبه ۱۹ دی ۱۳۸۶ ساعت ۱۱:۴۵
۰
کد مطلب : ۹۳۶

برگزاری همايش "بررسي و حفظ شئون فرهنگي در عزاداري‌ها" در گرگان

برگزاری همايش "بررسي و حفظ شئون فرهنگي در عزاداري‌ها" در گرگان
به گزارش خیمه، مدير حوزه علميه رضويه گرگان درهمايش "بررسي و حفظ شئون فرهنگي در عزاداري‌ها"  با تاكيد بر اينكه بايد عزاداري‌ها به شكل درستي انجام شود ، گفت: با گذشت زمان، عزاداري‌هاي سالار شهيدان (ع) دستخوش تغيير شده و از سوي دشمنان دين مورد حمله قرار گرفته است.

آيت‌الله سيدمحمدرضا ميبدي افزود: شمنان اسلام مي‌خواهندكه مشتي خرافات را در دهان ما بيندازند كه خود ما آن‌ها را بگوئيم و آن وقت بگويند كه شيعيان اين‌ها هستند. 

مدیر حوزه علمیه رضویه گرگان ادامه داد: بايد معارف واقعي اسلام و آنچه كه خود ائمه به آن عمل مي‌كردند را براي مردم بازگو كنيم و در عزاداري‌ها از افراط و تفريط پرهيز شود. 

آيت الله ميبدي همچنين با بيان اينكه هيچ ديني مانند اسلام مجالس اجتماعي همچون نماز جمعه و حج ندارد، خاطرنشان كرد: ما بايد بيدار باشيم و فلسفه محرم و عاشورا را شناخته و به ديگران منتقل كنيم.

وي ادامه داد: برخي مداحان نيز نبايد با اشعار خرافي خود، ائمه را از منزلت و مقامي كه دارند پايين بياورند و اين افراد بايد زمان خود را بشناسند و حقايق را بيان كنند.

وي در همين زمينه بر ايجاد جلساتي براي بررسي اشعار مداحان و خطبا جهت پرهيز از مبالغه ، غلو، بدعت و خرافه در اشعار آنها تاكيد كرد و افزود:
دشمنان دين مي‌خواهند كه عزاداري‌ها و دسته جات عزاداراي اباعبداله (ع) را با بدعت‌ها و خرافه‌گويي گمراه كرده و جوانان را از حقيقت دين و فرهنگ عاشورا دور كنند. 

نماينده ولي فقيه در گلستان و امام جمعه گرگان نيز در این همایش گفت : بهترين عمل صالح اين است كه واقعه عاشورا را همان گونه كه بوده براي مردم بيان كرد.

آيت الله سيدكاظم نورمفيدي افزود: بايد كاري كنيم كه مصباح الهدي و كشتي نجات بودن سيدالشهدا و فلسفه و قيام عاشورا براي مردم روز به روز روشن‌تر شود.

وي با بيان اينكه ائمه (ع) بر روي مساله عزاداري‌هاي ابا عبدالله و گريه بر امام حسين(ع) تاكيد بسيار كرده‌اند تصريح كرد: امام حسين و عزاداري‌هاي آن امام بايد هميشه زنده بماند زيرا رمزها و حقيقت بسياري در اين عزاداري‌ها نهفته است. 

امام جمعه گرگان افزود: دشمنان دين چون به طور مستقيم نمي‌توانند با مذهب شيعه مقابله كنند به طور غير مستقيم و از پشت پرده به مقابل با آن پرداخته‌اند. 


نماينده ولي فقيه در گلستان همچنين ادامه داد: دشمنان دين مي‌خواهند با وارد كردن مطالب سست و بي‌پايه در عزاداري‌ها ، فلسفه وجودي فرهنگ عاشورا و شهادت طلبي را دچار خدشه كنند.

وي همچنين گفت: در مقابل اين افراطها، تفريطهايي نيز در اين زمينه وجود دارد و عده‌اي مي‌گويند چون نمي‌شود جلوي اين خرافات را گرفت بايد بساط عزاداري‌ها را جمع كرد كه اين فكر هم خطرناك است.

آيت الله نورمفيدي با بيان اينكه بسياري از جوانان در مراسم‌هاي عزاداري شركت مي‌كنند و اشعار مداحان و خطبا بسيار تاثير گذار است تصريح كرد:
عزاداري‌هاي محرم از پايه‌هاي مذهب ماست و عشق به اهل بيت و امام حسين (ع) بايد در قالب شايسته بيان گردد و از غلو و خرافه پرهيز شود.

وي همچنين با اشاره به اينكه مداحان بايد مطالعه داشته باشند به آنها پيشنهاد كرد تا كلمات خود سيدالشهدا و ارزش‌هايي كه آن امام همام در سخنان خود آورده را در قالب شعر بياورند و همچنين شعرايي هم كه ذوق شعري دارند نيز اشعار و مرثيه‌هايي در خصوص حققيت عاشورا سروده و بيان كنند. 

امام جمعه گرگان همچنين بر پرهيز از خرافه گويي، غلو، بدعت، بيان مسائل ظاهري در اين زمينه تاكيد كرد.

خاطر نشان می شود در اين مراسم که از سوی سازمان تبليغات اسلامي استان گلستان برگزار شد، تعداد زيادي از علما، روحانيون و مداحان اهل بيت عصمت و طهارت حضور داشتند.
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما