تاریخ انتشار
چهارشنبه ۲۹ مهر ۱۳۸۸ ساعت ۱۶:۲۷
۰
کد مطلب : ۹۶۰۷

چاپ سوم کتاب «حقیقت و هنر دینی» منتشر شد

این کتاب پژوهشی تخصصی در حوزه حقیقت و هنر دینی است که به طور مفصل به شعر، ادبیات و هنرهای تجسمی دینی پرداخته است.

کتاب در دو فصل نوشته شده که فصل اول آن به مبانی نظری هنر، شعر و آثار تجسمی و فصل دوم به مبانی نظری فرهنگ و ادبیات دینی اختصاص دارد.

نویسنده در فصل اول به «غیبت و انتظار عالم قدسی و کودکی هنر» پرداخته و آن را به این نظریه پیوند داده است که هنر تا زمانی که به عالم قدسی نپیوندد کودکی بیش نیست و هنر امروزی در انتظار عالم قدسی به سر می‌برد. «تجلی حقیقت در ساحت هنر» بخش دیگری است که مددپور مورد توجه قرار داده و در این مسیر پدیده‌های هنری را تجلی حقیقت می‌داند و آن را در راستای تبلور هنر قدسی ارزیابی می‌کند.

تلقی کلمات در حضور شاعرانه، شعر در عالم اسلامی، رجوع جاودانه به نقش ازلی، تذکر به امر قدسی، ممیزه هنر دینی و هنر و تکنیک از دیگر مباحث مورد بررسی در فصل اول کتاب «حقیقت و هنر دینی» است.

نویسنده در فصل دوم ابتدا در تاریخ‌انگاری ادبیات ذیل فرهنگ و منورالفکری مشروطه در ایران تامل کرده و سپس علل نفوذناپذیری مدرنیته در ادبیات جدید ایران را بررسی می‌کند و آن را وارداتی می‌داند که بسترش را باید در جای دیگری جستجو کرد زیرا ادبیات مدرن ایران با پیشینه‌ای که دارد غنی‌تر و پرصلابت‌تر از آن است که گریزگاه هنر مدرن غربی باشد.

در ادامه این کتاب علل ضعف داستان‌نویسی جدید در ایران با مطرح کردن چند پرسش و پاسخ مورد بررسی قرار گرفته و سپس در باب ماهیت و ذات هنر و ادبیات انقلاب و دفاع مقدس تامل شده است.

در انتها ادبیات دینی کودکان هم بررسی شده که در این بخش حقیقت آزادی و عالم کودکی، عالم فرهنگ و هنر، عالم خطر کردن، هویت هنری در کشاکش سنت و مدرنیسم مورد توجه بوده است.

چاپ سوم کتاب "حقیقت و هنر دینی" در ۳۴۸ صفحه قطع رقعی وشمارگان دو هزار و ۵۰۰نسخه منتشر شده است.

این کتاب تولید پژوهشگاه فرهنگ و هنر اسلامی حوزه هنری بوده و در قالب مجموعه آثار زنده یاد محمد مددپور منتشر شده است.
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما