تاریخ انتشار
دوشنبه ۴ آبان ۱۳۸۸ ساعت ۱۵:۵۶
۰
کد مطلب : ۹۷۲۳

جشنواره رویش، ویترینی از مصداق‌های فیلم دینی است

جشنواره رویش، ویترینی از مصداق‌های فیلم دینی است
مجید مصلحی با اشاره به اینکه فیلم دینی از منظر این جشنواره فیلمی است که حاوی پیام‌های اخلاقی دین باشد، تاکید کرد که جشنواره فیلم رویش از پرداختن به نماد‌های صرفا ظاهری پرهیز کرده و درصدد انتقال محتوای عمیق دینی است.

دبیر جشنواره رویش با انتقاد از نگاه غالب در عرصه فیلم سازی دینی که در آن فقط به نماد‌های ظاهری دین توجه می‌شود، ‌رسالت این جشنواره را حذف نگاه سطحی به دین در این نوع فیلم‌ها عنوان کرد.

او با اشاره به اینکه در اولین دوره جشنواره از۷۰۰ فیلم دریافتی، ۸۰ هزار نماد دینی استخراج شده بود گفت :«به ندرت و با سیاست‌گذاری و آموزش مداوم، در حال حاضر فیلم‌سازان از پرداختن به نمادهای صرفا ظاهری پرهیز می‌کنند و به سمت تولید محتوا و پیام دینی رفته‌اند.»

دبیر جشنواره دایمی رویش درادامه گفت: «البته نگاه مخاطب به فیلم دینی با نگاه داوران جشنواره مطابق نبود و مخاطبان هم به دنبال نماد‌های ظاهری می‌گشتند. اما به ندرت با افزایش فیلم‌هایی با مضامین عمیق دینی ذائقه مخاطبان فیلم های دینی تغییر کرد.»

او سومین چالش تغییر نگاه از نماد‌های ظاهری به سمت محتوای عمیق دینی را در مواجهه با کسانی دانست که وظیفه حمایت و پشتیبانی سینمای دینی را به عهده دارند.

مصلحی گفت :«مناسبات قدرت و سینما بسیار قوی است و منابع قدرت در تولید فیلم، از جمله حوزه هنری، شرکت‌های خصوصی و بنیاد سینمایی فارابی در تغییر یافتن نگاه ظاهری به فیلم دینی تاثیرگذار هستند.»

وی یکی از مهم ترین دستاورد‌های جشنواره فیلم رویش را تاثیرگذاری بر این سه گروه، یعنی فیلم سازان،‌ مخاطبان و صاحبان قدرت و ثروت در تولید فیلم های دینی دانست و گفت: با گذشت نزدیک به پنج سال از جشنواره رویش نگاه هر سه گروه به سمت دوری جستن از نماد‌های ظاهری و نزدیکی به محتواهای اخلاقی و دینی سوق پیدا کرده است.

وی یکی از فعالیت های پژوهشی جشنواره رویش را تمرکز بر اصلاح این نگاه عنوان کرد. امسال پنجمین جشنواره فیلم دینی رویش ۱۹ تا ۲۳ آذر در دو بخش مسابقه فیلمنامه و مسابقه تولید فیلم در مشهد برگزار می‌شود.
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما