کد مطلب : ۳۳۰۲۰
معنای میهمانی الهی چیست؟
معرفی کتاب/ مراقبات ماه رمضان
احسان محمدی
«مراقبات ماه رمضان» تألیف «محمد محمدی ریشهری» و ترجمة «جواد محدثی» کتابی است که در پنج بخش میهمانِ ماه مبارک رمضان را توجیه میکند که به کجا میرود؟ معنای میهمانی الهی چیست و چگونه باید وارد آن شود؟ چه باید انجام دهد، چگونه مسئولیت خویش را ادا کند؟ و چگونه از آن بیرون آید؟
این کتاب در واقع گزیدهای از کتاب «ماه خدا» است که پیشتر مؤلف در آن با بهرهگیری از قرآن کریم و احادیث اسلامی به سؤالات پیشگفته پاسخ داده و این گزیده ویژة کسانی که فرصت کافی برای مطالعة آن مجموعه را ندارند.
این کتاب در پنج بخش و ۲۲ فصل به موضوعاتی از این قبیل میپردازد:
بخش اول: فضایل ماه خدا
ـ عظمت و احترام ماه رمضان
ـ ویژگیهای ماه رمضان
ـ برکات ماه رمضان
ـ تأکید بر بهرهوری از برکات ماه رمضان
بخش دوم: آمادگی برای میهمانی خدا
ـ شناخت میهمانی خدا
ـ آمادگی برای میهمانی خدا
ـ اسباب آمادگی برای میهمانی خدا
ـ دعاهای آمادگی برای میهمانی خدا
بخش سوم: آداب میهمانی خدا
ـ آداب روزهداری
ـ کارهایی که بر استحباب آنها تأکید شده است
ـ دعاهای مشترک
ـ آداب مخصوص شبهای ماه رمضان
ـ آداب مخصوص روزهای ماه رمضان
ـ اعمال مخصوص دهة آخر
ـ نوافل ماه رمضان
بخش چهارم: شب قدر
ـ فضایل و ویژگیهای شب قدر
ـ شب قدر چه شبی است؟
ـ آداب مشترک شب قدر
ـ آنچه مخصوص یکی از شبهاست
بخش پنجم: آداب بیرون آمدن از میهمانی خدا
ـ وداع با ماه رمضان
ـ آداب شب عید
ـ آداب روز عید
بنا بر اظهارات مؤلف در این کتاب، شماری از احادیث شیعه و اهل سنت صراحت دارند که «رمضان» از نامهای خدای سبحان است. از این رو نهی شده که آن را بدون افزودن واژة «ماه» بهکار برند؛ همانگونه که سزاوار نیست انسان بگوید: این رمضان است، رمضان آمد، رمضان رفت، رمضان را روزه گرفتم و ... و هر که چنین بگوید باید به عنوان کفارة این سخن، صدقه بدهد و روزه بگیرد.
در آداب روزهداری، در این کتاب از پیامبر(ص) نقل شده است که روزه تنها پرهیز از خوردن و آشامیدن نیست. همانا روزه پرهیز از بیهودهگویی و دشنام دادن است. پس اگر کسی دشنامت داد یا با تو نابخردی کرد، بگو: من روزهام.
ذیل مهمترین آداب بیرون آمدن از میهمانی خدا، مؤلف به مخاطبان توصیه میکند: روزهدار به خویش بنگرد و در واپسین لحظههای این ماه خود را ارزیابی کند که تا چه اندازه به هدف این میهمانی الهی نزدیک شده است؟ آیا احساس میکند که به یک دگرگونی معنوی دست یافته است یا در همان نقطهای مانده که در آغاز ماه رمضان بوده است؟