تاریخ انتشار
يکشنبه ۲۸ ارديبهشت ۱۳۹۳ ساعت ۱۱:۳۹
۰
کد مطلب : ۱۸۵۴۵

برخی مداحان به خاطر اموراتشان اوامر رهبری را اجرایی نمی کنند

برخی مداحان به خاطر اموراتشان اوامر رهبری را اجرایی نمی کنند
در سالروز ولادت بی بی حضرت زهرا سلام الله علیها همچون سنوات گذشته، جمعی از مادحین، ذاکرین، شعرا و سخنرانان کشور به دیدار رهبر معظم انقلاب رفتند. در این دیدار پر خیر و برکت، حضرت آقا بیاناتی و تذکراتی را به این جمع فرمودند که تبیین و بحث و تبادل نظر پیرامون آن را لازم می دانیم، لذا به سراغ تعدادی از سخنرانان، مادحین و شعرا رفتیم تا نظرات ایشان را جویا شویم.

یکی از این مداحان شناخته شده، حاج سید احمد صالحی خوانساری است که خود در این دیدار حضور داشته است. آنچه در ادامه می خوانید حاصل گفتگوی وارث با این مداح اهل بیت است.

*****
در روز میلاد حضرت زهرا(س) که نزدیک بیست و هفت سال است که به محضر آقا شرفیاب می شویم و از زمانی که حضرت آقا رئیس جمهور بودند، این امر مقدس منعقد و پی گرفته شد و بانی این دیدار ها هم که هم اکنون سراسری شده، در سال ۶۴ ، مجمع الذاکرین حسینی تهران بود.

از همان روزهای آغازین این دیدارها، آقا هم و غمی داشتند که هر سال به فراخور حال خودش نکاتی را می فرمودند.

امسال حضرت آقا نکات ظریفی را فرمودند که بعضی از آن نکات را سال های متمادی نیز می فرمودند اما باید با تأسف عرض کنم که گوش شنوایی نیست! که این خود دلایل زیادی دارد. یکی از این دلایل که بنده احساس می کنم کسانی گوش ندادند این است که، البته نمی توان گفت خدایی ناکرده آنان مخالف پیرو ولی فقیه نیستند. ما قبول نداریم که بگوییم کسی پیرو ولی فقیه باشد اما به خاطر یک سری مادیات اوامر رهبری را مورد توجه قرار ندهد، این خطاست!

نکته ی بارزی که حضرت آقا فرمودند: مقامات حضرت زهرا(س) بود. فرمودند: البته ما نمی توانیم نسخه دوم بانو باشیم اما دلیلی هم ندارد که دنباله رو هم نباشیم. طبق فرموده حضرت علی(ع) که فرمودند: نمی توانید مثل من زندگی کنید اما با دنباله روی خودتان مرا یاری کنید و این دنباله روی هم جز با کوشش و تلاش میسر نمی شود.

حضرت آقا ویژگی هایی چون: تنبلی، بیکاری، خسته شدن و مأیوس شدن را ممنوع می دانند! این تأکید بارز حضرت آقا تنها در رابطه با مادحین و ذاکرین نیست بلکه خطاب به تمام مردم این انقلاب و کشور است. که ایشان فرمودند: اگر اینطور باشیم دل حضرت زهرا(س) و حضرت علی(ع) را شاد کرده ایم.

نکته ی دیگر در خصوص مسئولیت سنگین مداحان و جامعه ی مداحان و ذاکرین اهل بیت(ع) بود. ایشان فرمودند: ستایشگری خاندان پیغمبر(ص) رواج پیدا کرده، گسترش پیدا کرده هزاران مداح در این جامعه وجود دارد و این فرصت، مسئولیت به دنبال دارد.

فکر می کنم آقا منظورشان این بود: فقط تعدد مداح و ذاکر نباشد. به قدر دایره و وسعت مجالس و مداح فرصت مهیا تر و مسئولیت بیشتر است که فرمودند: اگر گاهی یک مداح یک قطعه شعر اگر خوب اجرا کند، پر مغز و خوش مضمون باشد قدر دو ساعت موعظه و سخنرانی اثر دارد که اگر هزاران مداح چنین عمل کنند اتفاقی بسیار میمون و مبارک خواهد افتاد.

مخاطبه ی چهره به چهره می تواند مقابله ی بسیار خوبی برای دشمنان باشد

حضرت آقا فرمودند: شیعه یک چیز اختصاصی دارد و آن این جلسات است. جلسات مذهبی ما، عزاداری ما، که اگر هزاران مداح کار را به درستی انجام دهند در برابر رسانه های دنیا یقیناً مقابله خواهد شد.

مخاطبه چهره به چهره می تواند مقابله بسیار خوبی برای دشمنان باشد به شرط اینکه این کار مقدس با اهداف درست انجام بگیرد که این فرصت نباید ضایع شود. ما واقعاً در دور دست ترین نقاط ایران مراسم و برنامه های مذهبی داریم که باید صدا وسیما از آنجا ضبط و پخش را انجام دهد، اگر این همه محافل و مجالس به طور دقیق و درست و با هدف انجام بگیرد خیلی فرصت بسیار خوبی است. حضرت آقا در این رابطه فرمودند: این فرصت نباید ضایع شود. بدتر از این ضایع شدن این است که این کار مقدس در راه بد مصرف شود و اگر خواننده طوری باشد که مستمع نا امید از پای منبر او بلند شود کفران نعمت کرده است.

نکته دیگر که به خاطر دارم آقا پانزده سال پیش هم فرمودند: اگر جلسات ما وحدت شکن باشد، کفران نعمت کردیم و اگر حرف های ما دشمنان را خوشحال کند این نعمت را به نقمت تبدیل کرده ایم.

برخی ها به خاطر اموراتشان اوامر رهبری را اجرایی نمی کنند!

خیلی ها هستند که واقعاً این صحبت ها را به گوش جان می خرند و به قدر توان هم به کار می برند اما متأسفانه بعضی ها هستند که در هر حال حتماً به یک سری مسائلشان ضرر می خورد و این ضرر باعث شده که این مسائل را تا الان اجرا نکنند. مثلاً در مجالس شادی های حضرت زهرا(س) که آقا فرمودند: اگر در این مجالس ناسزاگویی به مقدسات دو طرف باشد، حرام است! که لذا فرمودند: با ناسزاگویی به مقدسات هیچ کاری درست نخواهد شد. چون این مجالس مسائل تخریب و تفرقه افکنی دارد که البته امیدوارم این کار فقط جنبه مادی داشته باشد. همینطور در بعضی مجالس اهل بیت(ع) شعر در شأن اهل بیت(ع) خوانده نمی شود. بنده بارها عرض کردم که ممدوحین ما بهترین مخلوقات خدا هستند یعنی پیغمبر(ص) و اهل بیتشان که ما باید برای مدح بهترین مخلوقات بهترین واژه، بهترین الفاظ، بهترین اشعار و بهترین کلمات را برای آن ها استفاده کنیم. شعر های سبک و الفاظ سبک برای آن ها نباید به زبان ما جاری شود که متأسفانه این مسائل در جامعه ما زیاد شده است که البته با وجود تذکرات آقا و یک سری محافلی که در مقابله ی با این ابتذالات الان شکل گرفته است، همچون: خانه مداحان تهران و مجمع الذاکرین تهران که این ها مقابله می کنند که ان شاءالله خداوند کمک کند تا مؤفق شوند.

اگر مداحی گناهی را در خفا انجام دهد اثرش در روح و روان او می ماند!

یقیناً آن مداحی جاذبه اش بیشتر است که صدای خوش داشته باشد! شاید خیلی ها صدای خوبی داشته باشند اما از آن صدا استفاده درستی نداشته باشند. شعر خوش و زیبا گفتار و کلمات زیبا بسیار مؤثر است. بعضی ها خیلی خوب می توانند شعر بخوانند اما حرف نمی توانند بزنند. بعضی ها خیلی خوب می توانند حرف بزنند اما شعر نمی توانند خوب بخوانند. در هر حال مداح باید خودش مطالبه داشته باشد. آقا فرمودند: تنبلی ممنوع! آیا یک مداح تنبل می تواند مردم را جذب کند؟ یک مداح پرکار دنبال شعر خوب است دنبال لحن و صدای خوب است بعضی ها شاید صدای خوبی نداشته باشند اما حال که از جامعه تجربیاتی کسب کردند آن کمبود صدایشان را می پوشاند. لذا خیلی از مداحان در صدایشان آواز نیست اما با آن صلابتی که می خوانند مستمع را جذب می کنند.

همه امور بر می گردد به خلوص و تقوا! اگر مداحی یا ذاکری گناهی را در خفا هم انجام دهد اثرش در روح و روان او می ماند و این باعث سردی صدا و یا رواج پیدا نکردن او می شود. آن کسانی در جامعه موفقند که در همه ی امور زندگیشان تقوا باشد.

نباید فقط به تذکراتی که به نفعمان هست، توجه کنیم!

خواسته حضرت آقا این است که مداحان فقط به این نصایح ایشان گوش بسپارند چرا که راهی هم جز این ندارند. بنده حضرت آقا را به عنوان یک ولی خودم ولی فقیه جامعه می دانم. فقط در آن تذکراتی که به نفعمان هست نباید توجه کنیم. باید به تمامی نکاتی که ایشان تأکید دارند عمل کنیم.

بنا نیست ما در هر مجلسی بخواهیم، بخوانیم. متأسفانه الان مجالسی دارند، مثلاً مجالس ترحیم و ختم یک مرحوم را با موزیک بدون مداحی یا با مداحی می گذرانند این واقعاً درد بزرگی است. امید است که به یاری خدا و احترام به امر ولی فقیه که همان رضایت خداست و رضایت امام زمان(عج) است دیگر چنین مجالسی پا نگیرد.
مرجع : وارث
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما