تاریخ انتشار
شنبه ۳۱ خرداد ۱۳۹۳ ساعت ۱۱:۰۰
۰
کد مطلب : ۱۸۸۴۲
توصیه های معاون قوه قضاییه به مداحان

مداحان ما باید مدحشان هم صبغه معرفتی داشته باشد هم صبغه ی عشق و محبت

مداحان ما باید مدحشان هم صبغه معرفتی داشته باشد هم صبغه ی عشق و محبت
در سالروز ولادت بی بی حضرت زهرا سلام الله علیها همچون سنوات گذشته، جمعی از مادحین، ذاکرین، شعرا و سخنرانان کشور به دیدار رهبر معظم انقلاب رفتند. در این دیدار پر خیر و برکت، حضرت آقا بیاناتی و تذکراتی را به این جمع فرمودند که تبیین و بحث و تبادل نظر پیرامون آن را لازم می دانیم، لذا به سراغ تعدادی از سخنرانان، مادحین و شعرا رفتیم تا نظرات ایشان را جویا شویم.

در ادامه گوشه ایی از گفتگوی وارث با حجت الاسلام رئیسی معاون اول قوه قضاييه که خود نیز یکی از منبری های بنام تهران است را پیرامون همین مسئله می خوانید:

هیئات مذهبی و نسبت ما با اهل بیت عصمت و طهارت(علیهم السلام) دو پایه دارد:

۱. پایه ی معرفتی

۲. پایه ی عشق و محبت و دلدادگی

این دو پایه باید با هم پیش برود. یعنی باید حتی اشعار، اگر چه صبغه ی محبت و دلدادگی به ائمه اطهار(علیهم السلام) دارد، اما حتماً صبغه ی معرفتی هم داشته باشد. ما یادمان است مداحان قدیم گاهی، وقتی می خواستند مجلس را شروع کنند، حالا نمی گویم بحر طویل می خواندند بلکه یک اشعار مفصلی را می خواندند، که صبغه ی اخلاقی داشت. مثلاًخود آن اشعار نشان می داد که حسد امر پسندیده ای نیست، کبر امر پسندیده ای نیست، دروغ ناشایست است. یعنی این اشعار اخلاقی خودش یک منبر بود. وقتی هم شروع می کردند مناقبی از اهل بیت(علیهم السلام) را می گفتند، که صبغه ی درس آموزی داشت و برای جامعه بسیار مهّم بود.

مداحان ما باید مدحشان هم صبغه معرفتی داشته باشد هم صبغه ی عشق و محبت

به نظرم می رسد از باب این که خود حضرت ابی عبدالله الحسین (علیه السلام) فرمودند:" إن لکم فیه اسوه، مردم منِ حسین بن علی برای شما اسوه و الگو هستم"، ما باید ابی عبدالله را الگو در زندگی قرار دهیم. یعنی در خانواده، بین همسران، همکاران و هم وطنان الگو باشید. رفتار ما در بازار، کوچه و خیابان باید بر اساس اخلاق حسینی، اخلاق فاطمی باشد و سیره ی فاطمی نسب العین جامعه ی ما قرار بگیرد. و نکته ی بسیار مهم آن است که مداحان ما باید مدحشان، هم صبغه ی معرفتی داشته باشد هم صبغه ی عشق و محبت و حزن و اندوه.

مداحی حتماً باید مستند صورت بگیرد

باید مداحی حتماً مستند صورت بگیرد. یعنی مستند به اسناد صورت بگیرد. گاهی بعضی از سلائق شخصی و ذوقی ممکن است، که حزن آور باشد. اما اگر مستند نباشد، امر ناشایست و خطرناک است. به خاطر یک سخن ناصحیح و یک حرف غیر مستند، یعنی باید حتماً مداحی ها و شعر خواندن ها به یک اسنادی مستند باشد. ما به ویژه در تاریخ عاشورا اسناد بسیار متقن داریم. باید به آن اسناد مستند باشیم.

کاری نکنیم بهانه به دست دشمنان داده شود!

باید حتماً در عزاداری های ما ضمن بیان مناقب اهل بیت(علیهم السلام)، کاری نکنیم بهانه به دست دشمنان داده شود و باعث نشویم سخنی که موجب تحریک احساسات آن هایی است که دشمن در صدد تحریک آن ها است، گفته شود. وحدت شکن نباشد، ناسزا گویی به مقدّسات آنها نباشد، در واقع اهانت به آنچه که از نظر آنها مورد قبولشان است نشود. حالا آیا می توان کاری کرد که هم مناقب اهل بیت (علیهم السلام) باشد هم ناسزا گویی به آنچه که مورد احترام آنهاست، نداشته باشد؟ بله کاملا می شود! من مجالس مقام معظم رهبری را به عنوان یک مجالس الگو می دانم. در محضر رهبری انقلاب اسلامی مجلس حضرت صدیقه ی طاهره (سلام الله علیها) برگزار می شود، مناقب حضرت زهرا (سلام الله علیها) بیان می شود و کوچکترین ناسزا گویی و آنچه که موجب هتک بشود، آنچه که موجب وحدت شکنی باشد، وجود ندارد. این یک مجلس الگویی است و از این مجالس ما باز هم داریم.

مداحان ما چهره های بسیار دلسوزی هستند و به نظر من این اجتماعاتی که ما به نام امام حسین علیه اسلام داریم و به نام مداحی است، این اجتماعات، اجتماعات بسیار با ارزشی است و باید برای اینها بسیار ارزش قائل بود. این که جوانان دلسوخته و دلسوز و جوانان سوخته ی اهل بیت علیهم السلام می آیند دور هم جمع می شوند، مدح اهل بیت علیهم السلام می گویند، تا نیمه شب عزاداری می کنند. اینها باید گرامی داشته شوند شأن اینها باید گرامی داشته شود. اینها بسیار ارزشمندند. این مجالس که هزاران نفر جوان جمع می شوند با اخلاص برای اهل بیت (علیهم السلام) عزاداری می کنند، این بسیار ارزشمند است.

امروز وحدت در جهان اسلام برای ما یک استراتژی و راهبرد اساسی است

حتماً باید کاری کرد که این مجالس خدای نکرده به مسائل که وحدت شکن باشد، به هیچ عنوان آلوده نشود. امروز وحدت در جهان اسلام برای ما یک استراتژی و راهبرد اساسی است. یک تاکتیک نیست که بخواهیم الآن بگوییم هست، فردا بگوییم نیست! امروز به تعبیر مقام معظم رهبری برای ما وحدت یک استراتژی و راهبرد غیر قابل انکار است و حرکت های ما نباید به هیچ عنوان وحدت شکن باشد. و باید ضمن برگزاری با شکوه مجالس اهل بیت (علیهم السلام)، مجالس حضرت زهرا (سلام الله علیها)، مجلس وجود مقدس ابی عبدالله (علیه السلام)، مجالس امیرالمومنین (علیه السلام) باشکوه برگزار شود. اما باید کار ی بشود که این مجالس خار چشم دشمنان باشد و موجب امید دوستداران انقلاب اسلامی و اهل بیت عصمت و طهارت باشد. ان شاالله..

جریان سلفی تکفیری جریان بسیار خطرناکی است!

من معتقدم این کسانی که در مقابل هفته ی وحدت و در مقابل وحدت آفرینی سخن از شعار های دیگری که آن وحدت شکن است می زنند، حتماً بدانند که بخواهند یا نخواهند در جهت دشمن دارند حرکت می کنند. آنهایی که به جای هفته ی وحدت هفته ی برائت اعلام می کنند، بعضاً در سایتهایشان، و یا در رسانه هایشان، این سخن را می گویند، یقیین بدانند که چه بدانند یا ندانند، این خاص دشمن است! خاص دشمن اختلاف افکنی بین مسلمانان است. امروز ما جریانهایی داریم که بسیار جریانهای تند و بی رحم و بسیار حرکتهای جاهلانه ای دارند انجام می دهند. جریان سلفی تکفیری یک جریان بسیار خطرناکی است! اما بهانه ای که امروز دشمن دست بعضی از اینها می دهد، بعضی از حرکت های وحدت شکنی است که این قضایا را تشدید می کند. من نمی خواهم بگویم این قضایا در این رابطه است. چون دشمن هم آنها را تحریک می کند، هم بعضی ها را از این طرف دارد تحریک می کند. شیعیان ما و کسانی که دلداده ی به اهل بیت (علیهم السلام) هستند باید مراقب باشند و در همان چارچوبی که مقام معظم رهبری ترسیم فرمودند، حرکت کنند و دلدادگی هایشان را در آن چارچوب حرکت بدهند و مراقب باشند که دشمن با وحدت شکنی خودش دنبال این نباشد که در صفوف ما ایجاد رخنه بکند.

بهترین تشکلی که می تواند جریان مداحی را در کشور بهتر از این شکل بدهد، خود مادحین هستند

تا کنون مادحین اهل بیت(علیهم السلام) یک جریان بسیار ارزشمندی بوده است به نام مدح اهل بیت علیهم السلام و در بین آنها استعداد های بسیار خوب آمده است. شعرای بسیار ارزشمندی داریم، شعرهای بسیار خوبی می سرایند و مداحان بسیار مخلصی داریم، خیلی مداحان خوبی داریم. بچه های جبهه و جنگ که بسیار دلسوخته هستند، لکن افرادی هم هستند که سابقه ای در این قضیه ندارند. صرفاً یک صدای خوبی دارند، گاهاً حرفهای غیر مستند می خوانند.

بهترین تشکلی که می تواند جریان مداحی را در کشور بهتر از این شکل بدهد، خود مادحین هستند. یعنی تشکل درون خود مداحان است که می تواند متشکل بشوند و سازمان خودش کاری بکند که هم مستند خوانی شود و هم خدایی ناکرده حرکتشان وحدت شکن نباشد و افرادی که بی اطلاع در این مجموعه هستند، رخنه نکنند که احیاناً دشمن نفوذ نکند. بهترین جریانی که می تواند جریان مادحین اهل بیت (علیهم السلام) را شکل بدهد خود مداحان مخلصی هستند که ما کم هم نداریم خود اینها باید صفوفشان را متشکل کنند و نوعی با هم هماهنگ کنند که در جهت سیاست هایی که امروز مقام معظم رهبری ترسیم می کنند حرکت کنند ان شاالله.

در خواست حجت الاسلام رئیسی از جامعه ی مداحان:

ما دستگاه هایی داریم که مسئولیت دارند. آنها هم باید فعالیتشان در این قضیه فعالیت قابل توجهی باشد. مثل سازمان تبلیغات اسلامی، سازمان اوقاف و امور خیریه، هیئت رزمندگان اسلام، اینها مجموعه های خیلی خوبی هستند. این مجموعه ها باید به صورت متشکل کمک کنند هم به مبلغین و هم به مداحان.

فرمایش مقام معظم رهبری در دیداری که مداحان خدمت ایشان بودند، فرمایشات بسیار راهبردی بود. من خواهشی که از جامعه ی مداحان دارم این است: مداحان جامعه ی مبلغان به فرمایشات مقام معظم رهبری به عنوان یک سیاست گذاری و یک جریان راهبردی نگاه کنند. من فرمایشات حضرت آقا را به منشوری که می تواند راهبرد اساسی حرکت مداحان را در آینده کاملا رقم بزند تعبیر می کنم.
ما در سراسر کشور اجتماعات بسیار با شکوهی داریم، خواهشم این است که این اجتماعات که در واقع به نحوی خودشان را و وقتشان را در اختیار یک مادح اهل بیت (علیهم السلام) یا یک مبلغ گذاشتند باید کمال استفاده را از این وقت مردم بکنند که در این وقت، آنها را در جهت آشنایی با (اهل بیت علیهم السلام)، آشنایی با دین و معارف دینی، آشنا کردن خطوط دشمن و شبیخون فرهنگی دشمن یا احیاناً دشمنی هایی که دشمنان در حوزه ی فرهنگ دارند، آشنا بکنند و جامعه ی ما را در مقابل هجوم هایی که دشمنان دارند مصون و بیمه کنند.
مرجع : وارث
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما