تاریخ انتشار
يکشنبه ۱۶ فروردين ۱۳۹۴ ساعت ۰۹:۲۸
۰
کد مطلب : ۲۳۸۹۲
گفتگو با سید رضا نریمانی مداح اهل بیت(بخش اول)

رهبری در جریان ریزترین مسائل هیئت ها هستند

رهبری در جریان ریزترین مسائل هیئت ها هستند
سید رضا نریمانی مداح جوان و خوش قریحه اصفهانی است که در بین جوانهای هیئتی اصفهان و قم شناخته شده است. متولد ۶۵ است و سالها با حاج مهدی سلحشور مانوس بوده و فوت و فن مداحی را از او آموخته و به همین سبب بسیار پخته تر و اثر گذارتر از هم سن و سال هایش می خواند. او خود را مدیون سلحشور می داند و برای استادش احترام زیادی قائل است.

با او درباره مداحی خودش و نیز وضعیت هیئتشان(فدائیان حسین(ع)) به گپ و گفت نشستیم که بخش اول این گفتگو را می خوانید؛


_ برای شروع گفت و گو بفرمایید چطور شد که وارد فضای مداحی شدید؟
از هشت سالگی خواندن را شروع کردم. البته به صورت دست و پا شکسته در دسته های عزاداری محرم. البته اخوی بنده مداح هستند. هرچند الان دیگر روحانی شده اند و مداحی را کنار گذاشته اند. از سال ۸۰ در جلسات هفتگی به صورت دائم می خواندم و این تا الان ادامه دارد.

ــ در ابتدای خواندن از مداح خاصی تقلید می کردید؟

از اول سعی می کردم که تقلیدی نخوانم و خواندنم به سمت و سوی شخص خاصی نرود. حتی اگر شعر و سبک ضعیفی هم بود سعی می کردم از خودم باشد و به لطف خدا روی پای خودم ایستادم. تا اینکه سال ۸۵ با حاج مهدی سلحشور آشنا شدم. ایشان هم لطف کردند و من هر هفته به دیدن ایشان می رفتم. حاج مهدی اصلاً کلاس مداحی ندارد و اعتقادی هم به این که خودش کلاس بگذارد و استادی کند،ندارد. ولی من هر هفته می آمدم و از ایشان نکاتی را آموختم. ایشان می گویند که کار من مداحی است و آموزش نیست.

ــ یعنی هر هفته از اصفهان به قم می آمدید؟

بله، بنده چند سال هر هفته از اصفهان خدمت ایشان می آمدم و تا جایی که خیلی با هم صمیمی شدیم و نکات و مسائل را بسیار بی پرده به من می گفتند. این ارتباط تا حدی صمیمی شد که ایشان به من پیشنهاد دادند در هیئت فاطمیون بخوانم. برای خود من هضم این قضیه سنگین بود که بخواهم در آن فضا مداحی کنم.


ــ چرا؟ استرس داشتید؟

خب ببینید هیئت های قم و تهران با اصفهان تفاوت دارند. هیئتی های اصفهان اکثراً از نظر سنی جوان و نوجوان بودند. اما آن زمان هیئت حاج مهدی سلحشور بیشتر جانباز و مسن و طلبه و اهل شعر و اهل روضه بودند و این فضا را کمی سنگین می کرد.

ــ در مناسبت خاصی بود؟

نه، هفتگی بود و مناسبت هم نداشت. فوق العاده استرس داشتم. و البته بعدها بازتاب خوبی داشت.

ــ و از همان جلسه شناخته شدید.

بله، یکی از دلایلی که شناخته شدم همان برنامه بود. من واقعاً مدیون حاج مهدی هستم. نظر ایشان این است که مداح انقلابی جوان در هیئت هایی که برد کشوری دارند مانند هیئت میثاق و شهدای گمنام و فاطمیون بخوانند تا در کشور آرام آرام جا بیفتند. خود حاج مهدی هم فکر می کنم ترس داشت ولی این ریسک را کرد. فضای هیئتشان هم این طور نیست که مداحی را دعوت کنند، بیشتر خودشان می خوانند. من خواندم و الحمد الله بازتاب خیلی خوبی داشت. یکی از بازتاب هایش خود مخاطبان خود هیئت بودند . ایشان به من گفت که خیلی خوب بوده و بچه ها خواستند که شما باز هم بیایید. برنامه مداحیتان را طوری تنظیم کنید که ماهی یک بار اینجا بخوانید. حقیقتا من دیدم کمی زود است که کسی مثل من بخواهد مطرح شود و به این هیئت ها برود ولی ما بحثمان بحث استاد و شاگردی بود . شاگرد باید کنار استادش بخواند تا ایراداتش مشخص شود. از نوع شعر و خواندن بگیر تا طرز اداره کردن مجلس.

ــ نقدی هم به فضای رسانه ای ما وارد است که چرا مداحی که مثلاً در بافق یزد توانمندی بالایی دارد و مجموعه خوبی هم دارد، برای دیده شدن حتما باید در تهران یا در یک هیئت مطرح بزرگ بخواند.

این پنجاه پنجاه است. نه می شود گفت کامل دست رسانه است و نه کامل دست مداح است. رسانه باید طوری باشد که دنبال مداح های طراز اول انقلاب در شهرستان ها باشد. مثل آقای مسعود پیرایش که مداح خوش صدایی در اراک هستند و یا در یزد آقای محمدی پناه و در اهواز آقای احمدی که می خوانند. بخشی از کار هم دست خودشان است. باید در فضای مجازی از قبل سرمایه گذاری می کردند. در هیئت ما یک مسئله مهم همان فضای مجازی است. بازدید کننده سایتمان بسیار بالا است و دائم از کل کشور پیام می گذارند.

ــ یعنی نقش فضای مجازی را جدی گرفتید؟

بله. هیئت و مداح باید به این نتیجه برسند که این نیاز است که در فضای مجازی کار کنند. الان با این همه فضای رسانه ای و کارهایی که انجام می شود و سرمایه گذاری هایی که می کنند خیلی بد است که ما بچه حزب اللهی ها روی فضای مجازی کار نکنیم. خواندن شخص سید رضا در هیئت فاطمیون یک بخش کار است. آن مستمع دنبال صوت مداح و اخبار هیئت می رود و باید یک فضایی باشد که بتواند اینها را پیدا کند.


ــ هیئت فدائیان حسین(ع) در کشور به واسطه فضای مجازی مطرح شده است یا در یزد آقای محمدی پناه به واسطه کلیپ های منتشر شده و فضای رسانه ای شناخته شدند.

بله، حسن دیگر کار این است که هیئات دیگر از شما الگو می گیرند. من در مراغه با هیئتی روبرو شدم که فکرش را هم نمی کردم این قدر قوی ، فعال و شلوغ باشد. مسئول هیئت یک روحانی بود که گفت که مداح ما مثل شما می خواند. من دیدم که فضای رسانه ای چقدر تاثیر گذار است. در سیستان و بلوچستان هم همینطور. به نظر من پنجاه درصد کار همین است. دوستان هیئتی و مسئول باید روی فضای رسانه ای بیشتر سرمایه گذاری کنند و این یک خلاء است.

ــ پس بیشترین تأثیر را فضای مداحی از حاج مهدی سلحشور گرفتید.

بله دقیقا، همه چیز را از حاج مهدی گرفتم. وقتی آدم با یک نفر صمیمی می شود خیلی تأثیر دارد. واقعاً به حاج مهدی مدیون هستم.

ــ نقش استاد را در مداحی برای جوانانی که به تازگی وارد این فضا می شوند چطور می بینید ؟

نمی دانم چرا بعضی ها فکر می کنند که استاد بالای سرشان می آید که بگوید چرا این کار را کردی و گوششان را بگیرد. نقش استاد برایشان بد جا افتاده است. واقعاً این طور نیست . این یک بخش خیلی کوچک کار است.

بخش اصلی استادی این است که کمک به خود مداح می کند تا راهی که مثلاً بیست ساله باید طی کند با رفتن و زانو زدن پیش استاد صاحب نفس و نه هر کسی شاید دو سه ساله طی شود. این واقعاً در فضای مداحی فراموش شده است. بعضی از مداحان ما متأسفانه نه تنها استاد ندیده اند بلکه اعتقادی هم به استاد ندارند. افتخار طرف این است من خودم مداح شدم! این که افتخار نیست.

من یکی از افتخاراتم این است که بزرگ شده دست حاج مهدی هستم. این است که ما باید به سمت و سوی استاد برویم. من خودم اعتقاد دارم که مداحان نسل اول و دوم که هیچ و نیازی هم نیست که ببینیم که استاد دیده اند یا خیر، ولی الان مداحان نوجوان ما باید پای درس استاد بروند و اگر نروند واقعاً ضرر می کنند و خواندنشان مقطعی می شود و مداحی می شوند که یک زمانی می آید و گل می کند و فراموش می شود. ولی اگر مداح به سمت استاد برود قطعاً هم از نفس استاد استفاده می کند و هم از نکات بهره می گیرد و این خیلی کمک می کند.

ــ ارتباط شما با مداحان گذشته و پیشکسوتهای این عرصه چطور است؟

در فضای تهران که متاسفانه خیلی ارتباط ندارم ولی در اصفهان بارها نزد پیشکسوت ها زانو زدیم. مرحوم آقای غزالی که زمانی در رادیو کار می کردند و صدای فوق العاده عجیبی داشتند. یک بار خانه ایشان دعوت بودم و بعد از این که برنامه مداحی تمام شد رفتم کنار ایشان و گفتم که حاج آقا چند تا نکته به من بگویید. خدا شاهد است ایشان نکاتی گفتند که من هنوز یادم نرفته و هر بار که می خواهم بخوانم این نکات را در ذهنم مرور می کنم. تاثیر نفس پیشکسوت ها بسیار بالاست. این که می گویند باید پیش این ها زانو زد واقعاً درست است. شاید آن استاد یک تندی هم بکند و بگوید که چرا این را خواندی و چرا این حرف را زدی ؟ اما این خاصیت آن نفس است. چون این ها کارکشته هستند و هفتاد، هشتاد سال عمرشان را پای این کار گذاشته و قطعاً از من بیست، سی ساله تجربه بیشتری دارند.


ــ ارتباط تان با علما چطور است؟

با علما که صددرصد باید مرتبط باشیم و اگر نباشد کار پیش نمی رود. در اصفهان آیت الله مهدوی را داریم که ایشان یک فضای عمومی هم دارند و همه مردم هم به عنوان استاد اخلاق و شخصی که در فضای سیاسی فعالیت می کنند ایشان را قبول دارند. من خیلی از ایشان مشورت می گیرم. در همین موضوع برهنه نشدن از افتخارات ما این است که جزء اولین هیئت هایی بودیم که در کشور با حاج مهدی سلحشور این کار را کردیم ولی بسنده به حاج مهدی هم نکردیم و بنده چندین جلسه درباره همین موضوع با آیت الله مهدوی صحبت کردم و مشورت گرفتم. ایشان جزء خبرگان رهبری هستند و سرشان شلوغ است ولی فضا را باز گذاشتند و خودشان حس کردند که ما دنبال این مسائل هستیم هروقت می رویم پذیرای ما هستند و راحت می توانیم ایشان را ببینیم.

بعضی ها انتظارشان این است که علما به دنبال مداح بیایند ولی این طور صحیح نیست. مداحان ما باید دنبال علما بروند. مخصوصا علمایی که هیئتی و واعظ و منبری هستند و فضای هیئت ها را می دانند.

ــ مثل خود حضرت آقا که هیئت ها را رصد می کنند.

بله، آقا درجریان ریزترین مسائل هیئت ها هستند. عالم باید با فضای هیئت و هیئت داری آشنا باشد. در فضای برهنه شدن باید کسی باشد که بداند شرع چه می گوید و با هیئتی ها چطور باید برخورد شود و جایگزینش چه باشد. حضرت آقا از همه فضای شهرستان ها و هیئت های شهرستانی خبر دارند و رصد می کنند.
ادامه دارد...
مرجع : عقیق
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما