تاریخ انتشار
دوشنبه ۳۱ فروردين ۱۳۹۴ ساعت ۱۱:۰۰
۰
کد مطلب : ۲۴۲۱۷

بالندگی امروز دنیای اسلام مدیون فعالیت‌های علمی امام باقر(ع) است

بالندگی امروز دنیای اسلام مدیون فعالیت‌های علمی امام باقر(ع) است
امام محمد باقر(ع) پنجمین آفتابی است که بر افق پرنور امامت، جاودانه درخشید. زندگی پرنور و برکت آن حضرت، سراسر دانش و ارزش بود و از همین روی باقر العلوم یعنی شکافنده دشواری‌های دانش و گشاینده پیچیدگی‌های معرفت نامیده شدند.

امامی كه از زمینه‌سازی‌های پدر بزرگوارشان امام سجاد(ع) در راستای معرفی مكتب تشیع، و مبارزه با طاغوت‌ها و انحرافات، بهره‌برداری بسیار كردند و با تربیت شاگردان برجسته و تبیین فقه ناب اهل بیت(ع)، بزرگترین قدم را برای شناسایی تشیع و مكتب اهل بیت(ع) برداشتند.

امام باقر(ع) و سازندگی اخلاقی ومعنوی

حجت الاسلام سید محمد واعظ موسوی در این زمینه در گفتگو با خبرنگار مهر، با اشاره به ماه پرخیر و برکت رجب، اظهار داشت: ماه رجب یکی از ماه‌های با شرافت سال است و برای سالکان طریق خودسازی فرصت ممتاز و استثنایی است.

وی با بیان اینکه ماه رجب، ماه امیر المومنین علی(ع) است، ادامه داد: افرادی که اهل مراقبه‌های اخلاقی هستند قطعا از رجب بعنوان بهترین مقدمه برای ورود به ماه خدا بهره می‌گیرند.

استاد حوزه علمیه قم با اشاره به اینکه بنا به روایات یکم ماه رجب روز ولادت با سعادت امام محمد باقر(ع) است، افزود: امام باقر(ع) لقب باقر یعنی شکافنده علوم را از جد اطهر خویش حضرت محمد(ص) دریافت نموده است.

حجت الاسلام واعظ موسوی عنوان کرد: امام باقر(ع) سال ۵۷ هجری در اول ماه رجب المرجب در مدینه منوره به دنیا آمده و فرزند امام زین العابدین(ع) است.

عضو مجلس خبرگان رهبری تصریح کرد: امام باقر(ع) با وجود سن کم در واقعه کربلا حضور داشتند و بعد از آن هم در کنار پدرش در مدینه علاوه بر رساندن پیام کربلا و جد بزرگوارش، به سازندگی اخلاقی و معنوی در مورد خود و امت می‌پرداختند.

وی با بیان اینکه امام باقر(ع) حدود ۱۸ سال رهبری معنوی و زعامت دینی امت را بر عهده گرفت، ابراز کرد: در زمان امامت ایشان در اثر ظلم‌های بی حد و اندازه بنی امیه جنگ‌های خونینی رخ می‌داد و اختلافات شدیدی وجود داشت.

حجت الاسلام واعظ موسوی گفت: این درگیری‌ها در بین خاندان اموی تا اندازه ای از تعرض به اهل بیت(ع) کم کرده بود و هم چنین وقوع فاجعه دلخراش کربلا و مظلومیت اهل بیت(ع) مسلمانان را مجذوب و علاقمند به اهل بیت(ع) کرده بود.

عضو مجلس خبرگان رهبری بیان کرد: در زمان امام باقر(ع) بسیاری از افرادی که در واقعه کربلا کوتاهی کرده بودند درصدد جبران بودند.

امام باقر(ع) و بالندگی علمی امروز دنیای اسلام

وی اضافه کرد: بالندگی امروز دنیای اسلام مدیون فعالیت های علمی امام صادق (ع) و امام باقر(ع) است.

حجت الاسلام واعظ موسوی با بیان اینکه امروزه مطالبی که امام باقر(ع) ذکر کردند مورد استفاده زعمای شیعه و مدرسان عالی مقام حوزه های علمیه است، ادامه داد: امام باقر(ع) در اوج عظمت و کمال است و در همه عرصه ها از شخصیت کاملی برخوردار هستند.

عضو مجلس خبرگان رهبری اظهار کرد: در روایات آمده که امام باقر(ع) از اخلاص زیادی در برابر ذات پروردگار برخوردار بودند و با ارزش های اصیل اسلامی انس زیادی داشتند.

وی تصریح کرد: امام باقر(ع) از پدر و مادر علوی و پاک و منزه وجود یافتند و به همین خاطر ایشان را مولود علوییون نیز می نامند.

حجت الاسلام واعظ موسوی بیان کرد: امام باقر(ع) همه عمر با برکت خویش را در شهر مدینه به سر آوردند و باران دانش، معرفت و عظمت ایشان بر امت اسلام مدام می بارید.

امام باقر(ع) و مبارزه با بیداد و ستمگری حاکمان

استاد حوزه علمیه قم افزود: امام باقر(ع) در مبارزه با بیداد و ستمگری امویان سر از پا نمی‌شناختند و مدام مشغول فعالیت‌های فرهنگی و اجتماعی بودند.

وی گفت: امام باقر(ع) با انحرافات فکری و عقیدتی مبارزه می‌کردند و در برابر انحرافات سیاسی ایجاد شده توسط حکام اموی ایستادگی می‌کردند.

حجت الاسلام واعظ موسوی با بیان اینکه در زمان امام باقر(ع) حاکمان جامعه در اموال عمومی دخل و تصرف می‌کردند و با بیت المال مانند ملک شخصی خویش برخورد می‌کردند، ادامه داد: ایشان با مبارزات معنوی، اخلاقی و فرهنگی جلوی انحرافات اقتصادی حاکمان اموی را گرفتند.

استاد حوزه علمیه قم تصریح کرد: امام باقر(ع) امروزه می‌توانند به عنوان یک رهبر و الگو برای جوانان و میانسالان عصر ما باشند.

وی افزود: باید با معرفی ائمه معصومین به عنوان الگوی مناسب در عرصه‌های مختلف زندگی، جوانان این مرز و بوم را در مقابل تهاجمات فرهنگی و دینی واکسینه کنیم و آنها را به مقابله با منویات استکبار آماده کنیم.
مرجع : مهر
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما