تاریخ انتشار
دوشنبه ۱۱ خرداد ۱۳۹۴ ساعت ۱۶:۰۹
۰
کد مطلب : ۲۵۰۸۴

اعتقاد به مصلح آخر الزمان در تمام ادیان وجود دارد

منتظرِ واقعی خود عامل به خیر است
اعتقاد به مصلح آخر الزمان در تمام ادیان وجود دارد
آیت الله نجم الدین طبسی ضمن تبریک میلاد باسعادت امام زمان(عج) اظهار داشت: منظور از مصلح جهانی همان امام عادل و معصومی است که همه امور در دست اوست و از جانب خداوند تعیین و تایید می شود به این معنا که تمام کارها،حرکات و سکنات و فرمایشات او برگرفته از عالم وحی می باشد.

او با بیان اینکه تنها دین در نزد خداوند، اسلام است به آیه «ما کان ابراهیم یهودیا ولا نصرانیا بل کان حنیفا مسلما» اشاره و بیان کرد: در حقیقت همه انبیای الهی مردم را به اسلام دعوت کردند و لذا تمام رهبران الهی که برای اصلاح جامعه و تزکیه و تعلیم آمدند باید از شان عصمت برخوردار باشند.

استاد درس خارج فقه و اصول حوزه اعتقاد به مهدویت را مختص شیعه اثنی عشری ندانست و با بیان اینکه حتی اهل سنت هم به مهدویت اعتقاد دارند عنوان کرد: اعتقاد به مهدویت در دیگر ادیان هم وجود دارد تا چه برسد به مذاهب اسلامی؛ در کتاب های زرتشت، بودا، هندو، عهد قدیم و عهد جدید تصریح می کنند که از سرزمین تازی عرب و از نسل یکی از پاکان مردی ظهور می کند و جهان را پر از عدل و داد می سازد.

او در خصوص فضیلت انتظار عنوان کرد: در روایات از انتظار به افضل اعمال تعبیر شده است یعنی بهترین اعمال انتظار فرج است اما این به آن معنا نیست که بیکار نشسته و دست روی دست بگذاریم بلکه به عنوان بهترین کار است و طبق روایات، فضیلت اعمال منتظران از اصحاب امیرالمومنین(ع) و اصحاب پیامبر اکرم(ص) بالاتر است یا مانند کسانی هستند که در رکاب پیامبر اکرم(ص) حاضرند. این تعبیرات نشان دهنده فضیلت انتظار در عصر غیبت است که عمل و کار است نه دست روی دست گذاشتن.

آیت الله طبسی با استناد به این روایات تصریح می کند که انتظار یک بار مثبت است و می افزاید: انتظار به معنای این نیست که در برابر حوادث جهان بی تفاوت باشیم یا خودمان فساد را رواج دهیم و بگوییم که فساد بیشتر شود، پس امام زمان ظهور خواهد کرد این ها سوءبرداشت و سوءفهم است.

او تصریح کرد: انتظار به معنای این است که مایوس نشویم و احساس نکنیم که دنیا به آخر رسیده است بلکه باید همیشه به آینده روشن امیدوار باشیم؛ آینده ای که در سایه آن مظلومین به حقوق خود و ظالمان به سزای اعمال خود برسند و از سوی دیگر در برابر حوادثی که اتفاق می افتد از خود واکنش نشان داده و در یک کلمه زمینه پذیرش حکومت مهدوی را فراهم کنیم.

عضو جامعه مدرسین حوزه علمیه قم با بیان اینکه در جامعه ای مذهبی قطعا انتظار را به معنی منفی تفسیر نمی کنند بلکه معنای مثبت و امید به آینده ای درخشان دارد، عنوان کرد: جامعه مذهبی جامعه ای است که در اثر پایبندی و اصالتی که دارد با توجه به ریشه های خود به دنبال فراهم کردن مقدمات و زمینه برای ظهور امام عصر(عج) است.

او با اشاره به وجود قریب ۷۰ الی ۸۰ روایت در بحارالانوار در مورد فضیلت انتظار گفت: استنباط معنای منفی از انتظار به این معنا که بگوییم انتظار به معنای رواج فساد و هر نوع بدی است عقلا قابل پذیرش نیست و به نوعی سوء فهم و در واقع القائات دشمن است.

آیت الله طبسی در خصوص حدیث متواتر نبوی «امام زمان ظهور خواهد کرد و جهان را پر از عدل و داد می کند همان گونه که از ظلم و ستم پر شده است»ابراز کرد: مقصود از این حدیث آن است که امام زمان(عج) در چنین فضایی ظهور می کند نه اینکه انتشار فساد یکی از علایم قطعی ظهور و شرط ظهور باشد همان گونه که سفیانی و یمانی یکی از علایم قطعی ظهور هستند.

او ادامه داد: ظلم و جور در این روایت ممکن است در اثر وجود یک ظالم و یک جائر باشد اما دامنه ظلم و فسادش فراگیر باشد و در چنین فضایی امام زمان(عج) ظهور می کند.

این پژوهشگر حوزه مهدویت در مورد وظایف و ویژگی های منتظران ظهور بیان داشت: باید توجه داشته باشیم که ما منتظر حکومت امام زمانی هستیم که با ظلم و فساد مخالف است و تمام گیتی را تحت اختیار خود قرار خواهد داد. بنابراین کسی که منتظر چنین فردی است باید خودش هم رنگی از این ویژگی ها داشته باشد به عبارت دیگر نشانه منتظر واقعی این است که خودش دست به ظلم و فساد و تعدی نزند و سبک زندگی اش این باشد که نه فقط مردم را به خیر دعوت کند بلکه خود عامل به خیر باشد.

او با اشاره به وجود آیاتی از قرآن کریم و نیز روایاتی متعدد در مورد ویژگی های منتظران گفت: روایات عِدل و همتای قرآن است و در قرآن هم راجع به عدم یاس و دوری از نومیدی و امیدوار بودن اشاراتی شده است اما در روایات به این مسایل بیشتر پرداخته شده است.

آیت الله طبسی به روایتی از معصومین اشاره کرد و گفت: از امام سوال می کنند که در زمان ظهور مهدی(عج) آیا مومنین همین ۳۱۳ نفر هستند؟ که امام می فرماید خیر دیگران هم هستند ولی اینها فقها و حاکمان و قضات هستند.

او با بیان اینکه در دوران قبل از ظهور زمین از حجت خدا خالی نیست و در شرق و غرب عالم کسانی هستند که با اوضاع روز مخالفت می کنند بیان کرد: در دوران غیبت منتظر واقعی آمر به معروف و ناهی از منکر است یعنی خودش یکی از مصادیق معروف و نهی از منکر باشد و در عمل نشان دهد که با وضع فعلی مخالف است؛ مثلا در اروپای افسار گسیخته کسانی هستند که سه ماه رجب، شعبان و رمضان را روزه می گیرند، نماز شب آنها ترک نمی شود و تربیت خانوادگی و تربیت فرزندان آنها قابل توجه است حقیقتا در چنین فضایی حفظ دین سخت است من اینها را ملائکه می دانم که منتظر واقعی ظهور امام عصر(عج) هستند.

استاد درس خارج مهدویت تصریح کرد: منتظر واقعی کسی است که تحت تاثیر جو قرار نگیرد و تا جایی که بتواند دیگران را متاثر کند.

او در خصوص بحث رجعت نیز گفت: در دوران غیبت، حضرت خضر(ع) مونس امام زمان (ع) است و در روایات به رجعت انبیای دیگر همچون حضرت عیسی، حضرت دانیال، حضرت یونس اشاره شده است و حتی در برخی روایات داریم که همه انبیای الهی در زمان ظهور آن حضرت رجعت خواهند کرد و برخی چون حضرت عیسی در نماز امام زمان (عج) شرکت می کنند.

آیت الله طبسی یادآور شد: اصل رجعت جزو اعتقادات ماست اما تفصیلات رجعت بستگی به روایات معتبر دارد.
مرجع : شفقنا
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما