این روز ها شهر در تب و تاب ورود به یک میهمانی بزرگ است. بیرق ها و سیاهی ها خبر از نزدیک شدن به ماه عزای سالار شهیدان می دهند. حسینیه موج الحسین(ع) سال هاست یکی از اصلی ترین پایگاه های اجتماعات عزاداران حسینی است . در آستانه ماه محرم در این حسینیه پای صحبت های حاج حسین سازور مداح و ذاکر اهل بیت(ع) نشستیم . کسی که هیئتی ها او را به پیش رو بودن در مسائل روز می شناسند. خودش در این باره می گوید: ما را که از ابتدا به عنوان یک مداح انقلابی میشناسند که به هنگام هر اتفاق و مناسبت در مشکلات سیاسی، اجتماعی و فرهنگی، موضعگیری میکنیم ولی وقتی کسی که انتظار چنین موضعگیری هم از او نیست اظهارنظر خوبی راجع به انقلاب انجام میدهد، بازخورد خوبی در جامعه از خود به جای میگذارد.
از شرایط و نیاز های امروز هیئت ها تا افطاری هرساله موج الحسین(ع) نتیجه گفت و گوی تفصیلی عقیق با حاج حسین سازور است.
---معمولا در ایام ماه محرم جریان هایی با عنوان "آسیب شناسی " هجمه هایی را به هیئات و مداحان اهل بیت(ع) وارد می کنند ، از نظر شما در مقابل این جریان ها چه موضعی باید داشت؟
معمولاً گفته میشود "از کوزه همان برون تراود که در اوست"؛ هرکه آسیب دارد به زبان میآورد. ما هم آسیب داریم ولی آسیب بنده به دستگاه سیدالشهداء(ع) ربطی ندارد. ضمناً اگر من آسیب هم داشته باشم آسیب شخصی خودم را بیان میکنم. اما سوال این است که چرا نوعاً برخی آسیب خودشان را نمیبینند؟! مگر میشود کسی آسیبی که خودش دارد را نبیند ولی بیاید آسیب دستگاه امام حسین(ع) را ببیند، این اصلاً عاقلانه نیست.
این آدمهایی که میآیند و فریاد میزنند آسیب آسیب! اینها خودشان از همهاشکالات و اشتباهات منزه هستند و هیچ اشکالی ندارند؟!
یک وقت کسی میخواهد راجع به دستگاه حضرت سیدالشهداء معرفت به خرج دهد یک مقوله دیگری است. اما چرا میگویند آسیب! به جای این هجمهپراکنیهای غیراصولی بیایید معرفت دستگاه حضرت سیدالشهداء(ع) را بیان کنید. وقتی شما معرفت را بیان میکنید اصلاً آسیب نمود ندارد.
حضرت آقا یک وقتی در میان فرمایشاتشان به این نکته اشاره کردند که شعرهایتان شعرهایی باشد که معارف مستمع را بالا ببرد. وقتی شما شعری خواندهاید که مستمع معرفتش بالا رفت اصلاً آسیب نمیتواند خودش را به این برساند.
**برخی فریاد میزنند" آسیب" تا خودشان مطرح شوند
الان که به ایام محرم نزدیک میشویم متأسفانه بسیاری دست به کار میشوند اول برای مطرح شدن! یک عده برای اینکه بگویند ما خیلی میفهمیم و حرف برای گفتن داریم پا به این مسیر به اصطلاح "آسیبشناسی" میگذارند. یک عدهای در این میان نسبت به مسائل مطرحشده ناآگاه هستند. که اگر برای اینها روشنگری مناسبی انجام شود مطمئن باشید به اشتباه خودشان اعتراف خواهند کرد.
به نظرشما محرم خیر است یا شرّ؟! قطعاً خیر است. شما اگر بنا شد که کربلا بروید، کربلا را توصیف میکنید و یا ده اشکال در مسیر کربلا را؟! بدون شک کربلا را توصیف میکنید؛ زیرا در این عظمت و شوکت، مطرح کردن چند اشکال، جایی ندارد. شما وقتی به محرم می رسید، این عظمت و خیر کثیر نامحدود را نگاه کنید که خداوند در این ماه قرار داده است. چرا که سوره حمد هم از اهدناالصراط المستقیم آغاز و به غیرالمغضوب علیهم والضالین ختم میشود. یعنی به عبارتی اول آن عظمتها و نیکیها را بیان و چشمها را به افق معطوف میکند.
آنکه به صراط مستقیم هدایت شده او قطعاً از خطرات آگاهی دارد؛ او می فهمد. او که به صراط مستقیم هدایت شده، خطرشناس است. اگر کسی ادعا کرده که به صراط مستقیم امام حسین(ع) هدایت شده بیاید و آسیب شناسی کند.
---با توجه به اهتمام حضرت آقا به قشر مداحان و توصیههایی را که به ذاکرین اهلبیت پیرامون هیئتداری و نوع مداحیها دارند، به نظرشما برای پیادهکردن رهنمودهای رهبر معظم انقلاب در هیئتهای مذهبی کشور باید چه اقداماتی انجام شود؟
حضرتآقا میفرمایند آن حرفها و توصیههایی را که باید اعلام میشد، انجام دادهایم؛ به واقع "در خانه اگر کس است یک حرف بس است". هرکسی که می خواست این موضوعات را متوجه شود بارها بر آن تأکید شده است. مگر کسی میتواند هیئتدار باشد و بگوید این مفاهیم و معارف را درک نکرده است. الان خیلی از هیئتها مخصوصاً بعد از فتنه 88 خودشان را با مسائل روز تطبیق میدهند. برای اینکه آن فتنه در بسیاری آگاهی ایجاد کرد.
**هیئتها فعالانه در میادین مختلف، حضور دارند
آن مطالبی که حضرتآقا فرمودند راجع به هیئتها؛ هرچه زمان میگذرد این واقعیت طلوع بیشتری میکند و همهگیر میشود. لذا بسیاری از هیئتها در همه مسائل موضعگیریهای به روزی دارند. نسبت به مسائل کلان جامعه خودشان را دخیل میدانند. الان وقتی شهدا را میآورند به میدان میآیند. همین حاجیان جان باخته در منا را آوردند چه فعالانه حضور پیدا کردند. مسائل هستهای پیش میآید این هیئتها هستند که وارد کار میشوند. یک مسئله سیاسی مهم پیش میآید که باید موضعگیری در پی داشته باشد این ها موضعگیری میکنند.
---یعنی معتقدید هیئت هات باید در باره مسائل روز جامعه موضع داشته باشند؟
بله ، سخن حضرتآقا هم همین است که میفرمایند هیئت باید با مسائل روز راه بیاید. ولی چرا یک عدهای نمیخواهند هیئت در این مسیر قرار گیرد و رو به جلو حرکت کند؟! این عده از آمریکا نیامدهاند. این عده همین جا و کنار دست حضرتآقا هم هستند. بسیاری در زمره هم لباسیهای حضرتآقا قرار دارند. این عده نمیخواهند ما در مسایل روز موضع داشته باشیم! برای اینکه آنها اعتقاد دارند هیئت و مداح صلاحیت این کار را ندارد. و حال آنکه دستگاه امام حسین(ع) همین آقایی را که این نوع نظریات را ارائه میدهد و در واقع هجمه درست میکند به این جایگاه رسانده است.
واقعاً تأسف میخورم به این کسانی که هیئتها و مداحان را زیر سوال میبرند؛ بنده اصلاً اعتقاد ندارم همه ما معصومیم اما چرا معرفت به خرج نمیدهید. چرا برای ادعای فضل کردن رو به انکار میآورید؟! اعتراف کنید که نمیفهمید! مگر همه واقعه کربلا را همه فهمیدند. اصلاً چه کسی فهمیده! یک نفر را بیاورید جلوی من که ادعا کند همه کربلا را فهمیدم. یا یک کسی پیدا شود و بگوید من در کربلا توانستم یک ایراد بگیرم.
واقعاً همه کجیها، وارونهها و اشتباهات در دستگاه امام حسین(ع) اصلاح میشود. یک وقت فردی با مطلبی که شاخص دین است همچون نماز، توجه مردم را به خود جلب میکندکه مردم بگویند تمام اسلام نماز است و بس! یعنی به گونهای این تبلیغ را انجام میدهند که گویی با نماز، همه به اکمال دین میرسند. این به واقع اشتباه محض است!
این آقایانی که به دستگاه امام حسین(ع) ایراد میگیرند خودشان دارای این اشکال هستند. شما فرعیات اسلام را آنقدر در چشم مردم بزرگ کردید که مردم از اصول بازماندند و این خیانت بزرگی است. مگر نماز اسلام را نجات داده است. با صراحت میگویم نماز وسیله ای قرار گرفت که اسلام تجلی پیدا کند. نگویید امام حسین(ع) برای نماز کشته شد. امام حسین(ع) اصل است و نماز فرع! هیچگاه اصل برای فرع کشته نمیشود.
آن آقایانی که فقط و فقط تبلیغ نماز میکنند مردم ما را یک طوری بار آوردند و این فرهنگ سازی را انجام دادهاند که وقتی از مکه بازمیگردد حجش شده تعریف نماز وهابیها و یا تقلید اذان وهابیت! چرا به جای تقلید از سبک قاریان وهابی نیامدید اصل دین را در چشم مردم جلوه دهید؛ شما وقتی امام حسین(ع) را برای مردم تبیین کنید همه صفات نیک برجسته میشود. زیرا امام حسین(ع) یعنی معنای واقعی نماز، روزه، استقامت، شجاعت، مبارزه، زهد، ساده زیستی، حفظ بیت المال و هزاران ویژگی منحصر به فرد دیگر. همینهایی که سر مبارک حضرت سیدالشهداء را بریدند به کشتههای خودشان نماز خواندند و حقیقت نماز را در بیابانها رها کردند. این حقیقت و اصل را نمی توان انکار کرد!
**اگر سیدالشهداء(ع) نباشد میلیاردها رکعت نماز، ارزشی ندارد
ما در هیئتها و مجامع مذهبی که تریبون در دست داریم باید چه فرهنگی و چه اصلی را تبلیغ کنیم؟! باید آن چیزی را تبلیغ کنیم و برای آن عظمتی خرج شویم که نماز در دل آن است. اگر سیدالشهداء(ع) نباشد میلیاردها رکعت ارزشی ندارد. آنهایی که امام حسین(ع) را در کربلا یاری نکردند مگر رفتند شراب خوردند! همه رفتند دور کعبه طواف کردند و نماز خواندند.
کسانی بودند که به ندای "هل من ناصر ینصرنی" حضرت سیدالشهداء(ع) اعتنا نکردند و نماز جماعت برپا کردند؛ آنهایی که نماز را تبلیغ کردند و از امام حسین(ع) حرفی به میان نیاوردند میدانید به چه نتیجهای رسید؟! نتیجه این شد که نماز جمعهای که در دانشگاه تهران در زمان فتنه اقامه شد که دختر و پسر عیّاش با کفش کنار همدیگر دست در دست هم گذاشتند و نماز جمعه خواندند و همینها آمدند شعار دادند "مرگ بر اصل ولایت فقیه".
**نمازجماعت میخوانند و حرف ولایت را قضا میکنند
اصل ولایت فقیه کیست؟ امام زمان(عج) که همان حقیقت نماز است. چون شما از اصل بازماندید و به فرع رو کردید و فرع را جای اصل به مردم معرفی کردید و نتیجه این شد. البته آن سو هم کسانی هستند که در مقابل این نفرات و این هجمهها ایستادگی و مقاومت کردند. کسانی که امامحسینی هستند و او را پذیرفتند و شناختند و فریب نماز بعد از امام حسین(ع) را نخوردند؛ آن دسته از کسانی که فرمایش حضرت آقا را شنیدند و گفتند سخن حضرت آقا امروز از نمازخواندن برای ما واجبتر است. نماز را میتوانیم ساعتی دیگر هم اقامه کنیم ولی اگر سخن رهبری را گوش نکردیم و حرف آقا قضا شد چه باید بکنیم؟ الان کربلا قضا شد. هرکس میتوانست برود و نرفت الان میتواند قضای آن را به جای بیاورد؟! در خصوص جنگ تحمیلی حضرت امام(ره) فرمودند: "جنگ در رأس امور است". هرکس جبهه نرفت تا دفاع کند الان میتواند قضای آن را به جا بیاورد؛ قضا ندارد!
یادم هست زمان جنگ از یک راننده کامیون پرسیدند که چرا می روی جنگ؟ گفت نماز نیست که قضا داشته باشد. قضای نماز را میتوانی بهجا بیاوری اما دفاع از ولایت را نمیتوانی به جا بیاوری!
**فریاد آقا را شنیدند و روبرگرداندند
هر چیزی وقت دارد! اینکه حضرتآقا میفرمایند خواص به موقع عمل کنند. خیلی از این آقایانی که به هیئت، مداح، مستمع و شعر و بقیه موارد دستگاه امام حسین(ع) خرده میگیرند و همواره زیر سوال میبرند و جزء خواص هم بودند خیلی صریح میگویم با فریاد آقا روی خودشان را برگرداندند. فریاد آقا را گوش ندادند و الان میروند تبلیغ نماز میکنند.
در بیان مقام ولایت، روایت داریم که فرمودند: "مقام ولایت اگر تو را در هنگام نماز صدا زد باید نمازت را بشکنی و جواب او را بدهی"؛ اگر نماز را ادامه بدهی معصیت کردهای! چرا دین را وارونه و اشتباه تبلیغ میکنید و به مردم می آموزید. دستگاه امام حسین(ع) آنقدر دقیق است که واقعاً یک نفر بی نماز در دستگاه امام حسین(ع) نمیشناسم.
**خواستید حواس مردم را از اصل دین پَرت کنید××
چه طوری شما جرأت میکنید بگویید تا نیمههای شب سینه میزنند و نماز صبح نمیخوانند؛ خواستید حواس مردم را از اصل دین پَرت کنید؛ مردم را با عبادتهای بزرگ سرگرم کردید! روایت داریم که پیامبر اسلام فرمودند: برای شیطان همین کفایت است که یک بندهای را از عبادتی به عبادت دیگر منتقل کند و او حقیقتاً با این کار به مقصود و مزد خودش دست یافته است. یعنی این که از یک عبادت اعظم بنده را به یک عبادت بزرگ منتقل کرده است. شیطان میگوید برای من کفایت میکند و برای من بس است. یک بنده را از دستگاه سیدالشهداء منحرف میکند و میگوید نماز بخوان! لذا بسیاری در این ایام میگویند این همه برای دستگاه سیدالشهداء خرج میکنند و غذا میدهند چرا به این همه محرومین توجه نمیکنند. این انحراف است! آن فقیر و مستمند از دستگاه امام حسین(ع) سیراب میشود. وقتی کسی فریب این حرفها و جریانات را خورد فردا چیز دیگری در کنار او قرار می دهند از آن هم باز میماند. این روشنگریهایی است که در دستگاه سیدالشهداء وجود دارد.
---به نظر شما اصلیترین شعار محرم امسال با توجه به اتفاقات جهان اسلام، شرایطکنونی و فاجعه منا چیست؟
به نظرم میرسد بهترین مطلبی که باید ما بر روی آن امسال کار کنیم "استقامت با قدرت" است. استقامت همراه با قدرت در مبارزه با دنیای کفر؛ این همان صلابتی است که حضرت آقا چند روز گذشته در واکنش به جنایات عربستان فرمودند: تاکنون خویشتنداری کردهایم و از این پس عکسالعمل ما خشن خواهد بود. باید این نوع موضعگیری صریح و شجاعانه جزء دکترین جلسات هیئت ما قرار گیرد. چرا که دستگاه امام حسین(ع) مملوء از مبارزه است. امام حسین(ع) در کربلا هم نماز خوانده و هم روزه بوده است؛ میدانید که روایت داریم حضرت روز عاشورا روزه بودهاند و با زبان روزه حضرت سیدالشهداء(ع) به شهادت رسیدهاند.
**باید همه ابعاد وجودی امام حسین(ع) را بپذیریم
امام بزرگوار ما در کربلا هم انفاق کرده، هم شب زندهداری، هم دعا و قرآن خوانده و هم شمشیر زده است. هم خطبهخوانده، هم سینهزده و هم برای ذریه گرامش هیئت به پا کرده است. هیئتی که همه چیز در آن وجود دارد. اگر کسی میخواهد امام حسین(علیه السلام) را بپذیرد باید همه امام حسین(علیه السلام) را بپذیرد. اگر یک بخش امام حسین را بپذیریم و مابقی را رها کنیم خود حضرت سیدالشهداء(علیه السلام) قبول نمیکند. بهخاطر اینکه امام حسین(ع) انسان کامل است. اگر همه ابعاد وجودی حضرت سیدالشهداء(ع) را پذیرفتیم ما صراط مستقیم را داریم طی میکنیم. وگر نه امام حسین(ع) را به عنوان انسان کامل قبول نکردیم.
---شما در موجالحسین به یکسری قواعدی پایبند هستید که در نوع هیئتداری می تواند به عنوان الگو محسوب شود. اهمیت به تلاوت قرآن، اهمیت به منبر که خود شما به عنوان مستمع پای منبر می نشینید ، روضهخوانی سنتی و نظم جلسه. علت اهمیت دادن به این مسائل چیست و چه اثراتی دارد؟
این موارد جزء دستگاه امامحسین(ع) است و اگر کسی انجام ندهد یا چشمش را بسته و یا غافل است. چرا که احترام به مستمع و منظم برگزار کردن جلسه امام حسین(ع) جزئی از کار نوکر به حساب میآید. من چطور نام خودم را میگذارم نوکر امام حسین(علیه السلام) در صورتی که تنها به مداحی کردن اهمیت میدهم؟ نوکری یعنی هرکاری در توان داشته باشید به شایستهترین شکل انجام دهید. اگر دیگران در این راستا شایستهترین عملکرد را به منصه ظهور برسانند جلوتر از شما حرکتکردهاند و توفیق نصییبشان شده و شما باید به حال آنها غبطه بخورید.
**من فقط وقت نمیگذارم برای شعر و خواندن!
اگر طرف مقابل کمکاری کرد شما در کنار او قرار بگیرید و کمک کنید کار بهتر و شایستهتر انجام شود. این کارها جزء دستگاه امام حسین(ع) است. یعنی من یک بخشی از وقت و کارم به همین کارها میرسد. من فقط برای شعر و خواندن وقت نمیگذارم. من از ابتدا و تا انتهای جلسه در همه شرایط، همه کارها و اقدامات باید حضور فعال داشته باشم.
---شما هر سال در حسینیه موجالحسین(ع) یک مراسم افطاری برگزار میکنید و از همه طیفهای ذاکرین اهلبیت(ع) دعوت می کنید . ضیافت امسال هم بازخوردهای بسیار مثبت و خوبی در جامعه هیئات داشت. ارزیابی شما از ثمرات این جلسه چیست ؟
من ثمرات آن را در دو چیز میدانم؛ یکی تألیف قلوب. یعنی برخی اوقات کدورتها و کینههایی که بهوجود میآید و به واسطه این نوع گردهماییها از بین میرود. امکان دارد برخی از آقایان فکری راجع به بنده داشته باشند وقتی این جلسه برگزار میشود به این نتیجه میرسند که دچار اشتباه شدهاند. البته این مطالب را خودشان به من گفتند! یعنی به عبارت بهتر بسیاری از حرف و حدیثهایی که رنگ واقعیت ندارد از بین میرود.
**دلها و زبانها برای یک موضعگیری مشترک به انسجام رسید
دومین ثمره آن که خیلی مهم است به واسطه این جلسه، دلها و زبانها یکی میشود و همه در موضعگیری به نقطه اشتراک میرسند و حقیقتاً به یک انسجام قابل اتکایی دست پیدا میکنند. به واقع این ضیافت موجبات رفع بسیاری از ابهامات را فراهم میآورد.
**همه در اعتلای انقلاب، صریح شدند
امسال چند نفر از میهمانان بزرگواری که تشریف آورده بودند از قبل با آنها آشنایی داشتم و حتی از موضعگیریهای مثبتی که در جهت اعتلای انقلاب داشتند نیز اطلاع داشتم. ولی بعد از جلسه ما خیلی قویتر، محکمتر، منسجمتر و صریحتر بیان مواضع دارند. یعنی در دفاع از انقلاب، شهدا، ولایت فقیه و حفظ و ارتقاء آرمانهای ارزشمند اسلام پیشروی زیادی داشتند؛ در حقیقت آنها از ما جلوتر حرکت کردند.
ما را که از ابتدا به عنوان یک مداح انقلابی میشناسند که به هنگام هر اتفاق و مناسبت در مشکلات سیاسی، اجتماعی و فرهنگی، موضعگیری میکنیم ولی وقتی کسی که انتظار چنین موضعگیری هم از او نیست اظهارنظر خوبی راجع به انقلاب انجام میدهد، بازخورد خوبی در جامعه از خود به جای میگذارد.
ادامه دارد...