کد مطلب : ۲۹۹۸۸
در عرصه رسانه ما به حداقلها در وادی اهل بیت(ع) قانع شدهایم!
حجتالاسلام محمود ریاضت متولد سوم خرداد سال ۱۳۴۷ است، البته اذعان دارد که در آخرین روز سال ۴۶ در محله خراسان تهران به دنیا آمده است، خودش را بچه محله سیدنصرالدین میداند، دوره ابتدایی را در مدرسه کاظمیه و جعفریه گذارند، همزمان در دوره راهنمایی دروس طلبگی را شروع کرد، با اینکه هیچ یک از افراد خانوادهاش روحانی نبودهاند، اما به خاطر علاقهاش، بعد از ظهرها بعد از مدرسه، دروس حوزه را پیگیری کرد، پاتوقش در مسجد لرزاده و مسجد نو در خیابان خراسان بود، ۱۲ ساعت مطالعه در روز موجب شد که قید مهمانیها و عروسیها را بزند، همزمان با دروس دبیرستان در مدرسهاش تدریس میکرد، چون به برکت حوزه به زبان عربی مسلط بود، بعد از اتمام دبیرستان دو ترم به دانشگاه رفت و از آنجایی که نمیتوانست میان حوزه و دانشگاه جمع کند، دروس حوزه را به صورت رسمی از سال ۶۶ در مدرسه «ملاجعفر» که برای آیتالله مجتهدی بود، آغاز کرد، از نکات جالب توجه تبلیغیاش ایراد نخستین سخنرانیاش در دوم دبیرستان در جمع ۶۰۰ دانشآموز برای کمکرسانی به جبههها بود، وی تمام موفقیتش را مدیون یکی از اساتید ادبیاتش به نام آقای افشار میداند که در ترغیب وی برای مطالعه و نوع بیان مؤثر بوده است، تا سال ۸۱ ملبس به لباس روحانیت نشد، برای اینکه معتقد بود باید به مرحلهای از درس و علم رسید تا انسان لایق پوشیدن این لباس شود، حجتالاسلام ریاضت که اکنون یکی از خطبای شهر تهران است، درباره نوع فعالیت دینی و تبلیغیاش در گفتوگو با ما اینچنین میگوید:
کلمه پر تکراری که آیتالله مجتهدی به طلاب میگفت
*با توجه به اینکه در مدرسه آیتالله مجتهدی تحصیل کردهاید، خاطرهای دارید؟
-کل دورهای که در مدرسه آقای مجتهدی بودیم خاطره است، شاید مهمترین خاطرهای که خیلی شیرین بود و در عین حال درسآموز است، مربوط به یکی از تابستانهای سال ۶۱ است، ایشان یک روزی در حیاط قدم میزدند و طلبهها در فاصله میان درسها در حال استراحت بودند، ایشان طبق عادت همیشگی با طلبهها خوش و بِش میکردند، مثلاً چطورید، چه میخوانید؟ هممباحثههایت چه کسانی هستند!
تا به من رسیدند، حالا چون ته صدایی هم داشتم -حاج آقا مجتهدی به توسل معتقد بودند و میفرمودند: باید پایان درس، یک کسی که یک مقدار صدای خوبی داشت، مثلاً یک روضهای بخواند یا توسلی داشته باشد، خیلی به این روضه و توسل تأکید داشتند که طلبه باید ارتباط با اهل بیت(ع) حتماً داشته باشد- ما هم به واسطه صدایی که داشتیم، یک مقدار میخواندیم، بالاخره همه دوستان و طلبهها مرا میشناختند، حاج آقا هم به من لطف داشتند و یک روز استاد ما به خاطر کسالت نیامده بود و ما هم مشغول قدم زدن در حیاط بودیم که ایشان به من رسیدند و یک مقدار حال و احوال کردند و بعد فرمودند: سال چندم هستی؟ گفتم: سال ششمم دارد تمام میشود و إنشاءالله سطح یک به اتمام میرسد، ایشان فرمودند: شش ساله طلبه هستی؟ گفتم: بله! ایشان فرمودند: این همه خوردی دنبهات کجاست؟ به یک مقدار به من برخورد و به ایشان گفتم: حاج آقا متوجه نمیشوم؟ ایشان گفتند: ما قدیم در دهات کسی گله داشت، بره به دنیا میآورد، شش ماه این بره را میبردند، مرتع میچرید، بعد از شش ماه دنبههای او آویزان میشد، معلوم میشد بعد از شش ماه چریده است. تو شش سال است طلبه هستی، نشان نمیدهد طلبه هستی! حالا ضمن اینکه داشتند شوخی میکردند، یک نکته اخلاقی هم تذکر دادند. بالاخره آدم هر کاری میکند باید یک خروجی هم داشته باشد، تو الان شش سال است، ظاهر تو نشان نمیدهد طلبه هستی. ایشان حتی شوخیهایش هم درس بود.
نظر جالب آیتالله مشکینی درباره میزان تأثیر اعمال دینی بر انسان
بعداً من این را به عنوان تیکه خودم گرفتم و به بچه هیأتیها میگویم چند سال است هیأتی هستی؟ این قدر خوردهایم، دنبه ما کجاست؟ چرا در عرصههای اجتماعی و خانوادگی دچار مشکل هستیم؟ در عرصه فرهنگی، اقتصادی، سیاسی دچار مشکل هستیم؟ چرا این کسانی که میآیند در هیات وقتی بحث اقتصاد و معامله میشود، یک جاهایی کمفروشی میکنند، گرانفروشی میکنند، اجحاف میکنند، به تعبیر آقای مجتهدی این همه خوردیم دنبهمان کجاست؟ بالاخره من ۲۰ سال است دارم نماز میخوانم، روزه میگیرم، ۲۰ سال من شب قدر دارم.
خدا رحمت کند آیتالله مشکینی میفرمود: دختر و پسر به سن ۲۰ سالگی رسیدند باید بتوانند طیالارض کنند. گفتیم حاج آقا یعنی چه؟ ایشان فرمود: بابا یعنی شما پنج سال است نماز خواندی، پنج تا ماه رمضان شب قدر داشتی، پنج تا عرفه داشتی، پنج تا محرم داشتی، پنج تا فاطمیه داشتی، این باید فرقی کند با آن کسی پنج سال نماز نخوانده، پنج سال روزه نگرفته، پنج سال عرفه و محرم نداشته است. یکی از آن دوستان طلبه وقتی آیتالله مشکینی این را گفت، میگفت آقا جمع کنیم برویم دیگر؟!
شما اگر ۵۵ سالتان شد، ۱۵ سالش هیچ، ۱۵ سالگی بالغ شدهای، وقتی ۵۵ سالت شد باید بتوانی مرده زنده بکنی. چون ۴۰ تا شب قدر داشتی، ۴۰ تا عرفه داشتی، ۴۰ سال نماز خواندی، ۴۰ سال گذشته است، تو اگر همان آدم قبلی هستی، پس چه؟ به قول آقای مجتهدی این هم خوردیم دنبهمان کجاست؟ ۴۰ تا ۶۰ شب در مجالس امام حسین(ع)، ۴۰ شبانهروز روز برای امام حسین(ع) مشکی پوشیدم، ۴۰ شب برای حضرت فاطمه(س) مشکی پوشیدم و برای حضرت زهرا(س) گریه کردم و زیارت عاشورا خواندم. این اگر خروجی نداشته باشد، این انحرافاتی که امروز وجود دارد، دارد پدید میآورد. اگر آن خروجی را داشته باشد، اصلاً نیاز نیست شما به جوان بگویی: فاطمه(س) این است، امام حسین(ع) این است، او اصلاً خودش جذب میشود.
بالاخره چه کسانی به بهشت میروند/سقف قیمت انسان چقدر است
امام صادق(ع) فرمود «کُونوا لَنا زَیْنا وَلا تَکونوا عَلَیْنا شَیْنا کونوا دعاه الناس بغیر ألسنتکم»؛ شما باعث زینت ما باشید، باعث سرافکندگی ما نباشید، شما با غیرزبانتان مردم را تشویق کنید. واقعاً اگر آن جملهای که آقای مشکینی فرمودند، خروجی داشته باشد، جوان مرا ببیند جذب دین میشود. متأسفانه چون آن خروجی را نداریم، امروز هر کاری کنیم، اثر نمیگذارد. روی خود من در این ۴۰ سال اثر نگذاشته است! به قول آقای مشکینی که بالاخره بعد از ۴۰ سال باید کجا باشم؟ من فکر میکنم یک دلیلش هم این است که متأسفانه در عرصه رسانه ما به حداقلها در وادی اهل بیت(ع) قانع شدهایم، همین که شما بیایید برای اهل بیت(ع) گریه کنید، خدا میبخشد و به بهشت میروید و به جهنم نمیروید، همین کفایت میکند!
در حالی که به تعبیر حضرت آیتالله جوادی آملی اینقدر تأکید نداشته باشید بهشت بروید، خیلیها به بهشت میروند. ایشان فرموده بودند که دیوانهها هم به بهشت میروند، شیرین عقلها به بهشت میروند، بچههایی که قبل از سن بلوغ از دنیا میروند، به بهشت میروند، حالا شما هم بروید پیش اینها به چه دردی میخورد؟(میخندد) ما نیامدهایم اینجا که به جهنم نرویم و به بهشت برویم. امیرالمؤمنین میفرماید: کف قیمت شما بهشت است، ولی سقف قیمت شما «ِعندَ مَلِیک مُقتَدِر» است، این خروجی اگر بعد از ۴۰ سال در من هیأتی، سینهزدن و زیارت عاشورا خواندن دیده شود، این مشکلی که امروز داریم میبینیم، ایجاد نمیشود. متأسفانه در من دیده نمیشود و این اشکال وجود دارد.
کلمه پر تکراری که آیتالله مجتهدی به طلاب میگفت
*با توجه به اینکه در مدرسه آیتالله مجتهدی تحصیل کردهاید، خاطرهای دارید؟
-کل دورهای که در مدرسه آقای مجتهدی بودیم خاطره است، شاید مهمترین خاطرهای که خیلی شیرین بود و در عین حال درسآموز است، مربوط به یکی از تابستانهای سال ۶۱ است، ایشان یک روزی در حیاط قدم میزدند و طلبهها در فاصله میان درسها در حال استراحت بودند، ایشان طبق عادت همیشگی با طلبهها خوش و بِش میکردند، مثلاً چطورید، چه میخوانید؟ هممباحثههایت چه کسانی هستند!
تا به من رسیدند، حالا چون ته صدایی هم داشتم -حاج آقا مجتهدی به توسل معتقد بودند و میفرمودند: باید پایان درس، یک کسی که یک مقدار صدای خوبی داشت، مثلاً یک روضهای بخواند یا توسلی داشته باشد، خیلی به این روضه و توسل تأکید داشتند که طلبه باید ارتباط با اهل بیت(ع) حتماً داشته باشد- ما هم به واسطه صدایی که داشتیم، یک مقدار میخواندیم، بالاخره همه دوستان و طلبهها مرا میشناختند، حاج آقا هم به من لطف داشتند و یک روز استاد ما به خاطر کسالت نیامده بود و ما هم مشغول قدم زدن در حیاط بودیم که ایشان به من رسیدند و یک مقدار حال و احوال کردند و بعد فرمودند: سال چندم هستی؟ گفتم: سال ششمم دارد تمام میشود و إنشاءالله سطح یک به اتمام میرسد، ایشان فرمودند: شش ساله طلبه هستی؟ گفتم: بله! ایشان فرمودند: این همه خوردی دنبهات کجاست؟ به یک مقدار به من برخورد و به ایشان گفتم: حاج آقا متوجه نمیشوم؟ ایشان گفتند: ما قدیم در دهات کسی گله داشت، بره به دنیا میآورد، شش ماه این بره را میبردند، مرتع میچرید، بعد از شش ماه دنبههای او آویزان میشد، معلوم میشد بعد از شش ماه چریده است. تو شش سال است طلبه هستی، نشان نمیدهد طلبه هستی! حالا ضمن اینکه داشتند شوخی میکردند، یک نکته اخلاقی هم تذکر دادند. بالاخره آدم هر کاری میکند باید یک خروجی هم داشته باشد، تو الان شش سال است، ظاهر تو نشان نمیدهد طلبه هستی. ایشان حتی شوخیهایش هم درس بود.
نظر جالب آیتالله مشکینی درباره میزان تأثیر اعمال دینی بر انسان
بعداً من این را به عنوان تیکه خودم گرفتم و به بچه هیأتیها میگویم چند سال است هیأتی هستی؟ این قدر خوردهایم، دنبه ما کجاست؟ چرا در عرصههای اجتماعی و خانوادگی دچار مشکل هستیم؟ در عرصه فرهنگی، اقتصادی، سیاسی دچار مشکل هستیم؟ چرا این کسانی که میآیند در هیات وقتی بحث اقتصاد و معامله میشود، یک جاهایی کمفروشی میکنند، گرانفروشی میکنند، اجحاف میکنند، به تعبیر آقای مجتهدی این همه خوردیم دنبهمان کجاست؟ بالاخره من ۲۰ سال است دارم نماز میخوانم، روزه میگیرم، ۲۰ سال من شب قدر دارم.
خدا رحمت کند آیتالله مشکینی میفرمود: دختر و پسر به سن ۲۰ سالگی رسیدند باید بتوانند طیالارض کنند. گفتیم حاج آقا یعنی چه؟ ایشان فرمود: بابا یعنی شما پنج سال است نماز خواندی، پنج تا ماه رمضان شب قدر داشتی، پنج تا عرفه داشتی، پنج تا محرم داشتی، پنج تا فاطمیه داشتی، این باید فرقی کند با آن کسی پنج سال نماز نخوانده، پنج سال روزه نگرفته، پنج سال عرفه و محرم نداشته است. یکی از آن دوستان طلبه وقتی آیتالله مشکینی این را گفت، میگفت آقا جمع کنیم برویم دیگر؟!
شما اگر ۵۵ سالتان شد، ۱۵ سالش هیچ، ۱۵ سالگی بالغ شدهای، وقتی ۵۵ سالت شد باید بتوانی مرده زنده بکنی. چون ۴۰ تا شب قدر داشتی، ۴۰ تا عرفه داشتی، ۴۰ سال نماز خواندی، ۴۰ سال گذشته است، تو اگر همان آدم قبلی هستی، پس چه؟ به قول آقای مجتهدی این هم خوردیم دنبهمان کجاست؟ ۴۰ تا ۶۰ شب در مجالس امام حسین(ع)، ۴۰ شبانهروز روز برای امام حسین(ع) مشکی پوشیدم، ۴۰ شب برای حضرت فاطمه(س) مشکی پوشیدم و برای حضرت زهرا(س) گریه کردم و زیارت عاشورا خواندم. این اگر خروجی نداشته باشد، این انحرافاتی که امروز وجود دارد، دارد پدید میآورد. اگر آن خروجی را داشته باشد، اصلاً نیاز نیست شما به جوان بگویی: فاطمه(س) این است، امام حسین(ع) این است، او اصلاً خودش جذب میشود.
بالاخره چه کسانی به بهشت میروند/سقف قیمت انسان چقدر است
امام صادق(ع) فرمود «کُونوا لَنا زَیْنا وَلا تَکونوا عَلَیْنا شَیْنا کونوا دعاه الناس بغیر ألسنتکم»؛ شما باعث زینت ما باشید، باعث سرافکندگی ما نباشید، شما با غیرزبانتان مردم را تشویق کنید. واقعاً اگر آن جملهای که آقای مشکینی فرمودند، خروجی داشته باشد، جوان مرا ببیند جذب دین میشود. متأسفانه چون آن خروجی را نداریم، امروز هر کاری کنیم، اثر نمیگذارد. روی خود من در این ۴۰ سال اثر نگذاشته است! به قول آقای مشکینی که بالاخره بعد از ۴۰ سال باید کجا باشم؟ من فکر میکنم یک دلیلش هم این است که متأسفانه در عرصه رسانه ما به حداقلها در وادی اهل بیت(ع) قانع شدهایم، همین که شما بیایید برای اهل بیت(ع) گریه کنید، خدا میبخشد و به بهشت میروید و به جهنم نمیروید، همین کفایت میکند!
در حالی که به تعبیر حضرت آیتالله جوادی آملی اینقدر تأکید نداشته باشید بهشت بروید، خیلیها به بهشت میروند. ایشان فرموده بودند که دیوانهها هم به بهشت میروند، شیرین عقلها به بهشت میروند، بچههایی که قبل از سن بلوغ از دنیا میروند، به بهشت میروند، حالا شما هم بروید پیش اینها به چه دردی میخورد؟(میخندد) ما نیامدهایم اینجا که به جهنم نرویم و به بهشت برویم. امیرالمؤمنین میفرماید: کف قیمت شما بهشت است، ولی سقف قیمت شما «ِعندَ مَلِیک مُقتَدِر» است، این خروجی اگر بعد از ۴۰ سال در من هیأتی، سینهزدن و زیارت عاشورا خواندن دیده شود، این مشکلی که امروز داریم میبینیم، ایجاد نمیشود. متأسفانه در من دیده نمیشود و این اشکال وجود دارد.
مرجع : خبرگزاری فارس