تاریخ انتشار
سه شنبه ۲۱ ارديبهشت ۱۳۹۵ ساعت ۰۹:۰۹
۰
کد مطلب : ۳۰۰۹۶

چگونه در ماه شعبان از لحاظ معنوی تقویت شویم!

چگونه در ماه شعبان از لحاظ معنوی تقویت شویم!

به مناسبت آغاز ماه پر خیر و برکت شعبان ، و ایام ولادت سرداران کربلا علیهم السلام گفتگویی را با حجت الاسلام سید حمید میرباقری انجام داده ایم که در ادامه می خوانید:


*فضیلت ماه شعبان در چیست و چگونه می توانیم استفادۀ بهتری از این ماه داشته باشیم ؟

پیامبر اکرم صلوات الله علیه و آله روایتی دارند که می فرمایند چرا به ماه شعبان " شعبان " می گویند؟ به این دلیل که " شعبان " یعنی قسمت شدن، منتشر شدن، شعبه شعبه شدن، چون رزق و روزی مومنین در ماه رمضان در این ماه قسمت می شود. یعنی کسانی در ماه رمضان می توانند رزق و روزی فراوانی از حیث معنوی داشته باشند که از ماه شعبان بهره ببرند. عمل نیک در این ماه هفتاد برابر ثواب دارد یعنی اگر عملی انجام دهید خداوند هفتاد برابر آن پاداش می دهد. هفتاد بار استغفار در این ماه مثل این است که هفتاد هزار بار استغفار در غیر ماه شعبان انجام داده باشید که همۀ اینها حکایت از حرمت و جایگاه این ماه برای آمرزش الهی دارد. لذا فرموده اند که چهار کار است که خوب است مومنین در این ماه انجام دهند که مرحوم محدث قمی رضوان الله علیه در مفاتیح آورده اند که عبارت هستند از :

۱- زیاد صلوات فرستادن

۲- صدقه دادن (حتی بسیار کم) صدقه باعث می شود آتش جهنم بر بدن انسان حرام شود.

۳- روزه گرفتن

فرموده اند که ماه شعبان افضل از ماه رجب است و روزۀ ماه شعبان هم از روزۀ ماه رجب افضل است. امام صادق علیه السلام فرمودند روزۀ ماه شعبان مثل یک پس اندازی است برا قیامت انسان مومن و کسی در این ماه زیاد روزه نمی گیرد الا اینکه خداوند امر معیشت دنیایش را اصلاح می کند.

ما می توانیم از این حدیث استفاده کنیم و گره های مان را با روزۀ ماه شعبان اصلاح بکنیم و شر دشمنان را از خودمان دور کنیم.

در این زمان، با این فشارهایی که امروز بر جبهۀ مقاومت و ایران اسلامی است که دشمن طمع کرده است که بتواند در ایران اسلامی نفوذ بکند، کمتر به این موارد پرداخته ایم که از طریق عبادات می توانیم دشمن را سرکوب کنیم، چقدر خوب است که روزۀ ماه شعبان را ترویج کنیم.

امام صادق علیه السلام فرمودند کمتر چیزی که خداوند از یک روز روزه گرفتن در ماه شعبان به انسان می دهد بهشت است. پیامبر اسلام صلوات الله علیه فرمودند اگر کسی یک روز در ماه شعبان روزه بگیرد من خودم شفاعت او را خواهم کرد.

مهم ترین عمل این ماه استغفار است، اینکه انسان خودش را پاک کند و وارد ماه رمضان که ماه مهمانی خدا است بشود. در ماه شعبان باید خودمان را آمادۀ رمضان بکنیم.

بعضی از بزرگان می فرمودند که حکایت ماه شعبان حکایت ماه اسفند برای تجار و کسبه و مردم است. در ماه اسفند همه تب و تاب دارند که بدهی های خود را بدهند، حساب و کتاب کنند، خانه های خودشان را مرتب کنند تا وارد ماه فروردین شوند. اهل معرفت و اولیای خدا ماه شعبان برایشان اینگونه است یعنی به نفس نفس می افتند تا خودشان را آماده کنند برای آن عید بزرگ که ماه رمضان است، می دانند که چه توفیقات بزرگی در ماه رمضان نصیب آنها می شود و این میسر نمی شود مگر در ماه شعبان خود را آماده کنند.

*چه کنیم که در این ماه یک شست و شوی معنوی به روح و جسم خود دهیم؟

بسیاری از این کینه ها و بغض هایی که ما از دیگران به دل می گیریم و قهرهایی که می کنیم باید بتوانیم اصلاح کنیم و در این ماه دوباره ارتباط هایمان را شروع کنیم، صله رحم کنیم و این کینه ها را از دل بیرون ببریم.

روایت است کینه داشتن باعث هلاکت انسان می شود. باید در ماه شعبان خودمان را عادت بدهیم و پا روی نفس اماره بگذاریم تا با یک دل نورانی وارد ماه رمضان بشویم.

انتهای پیام/
مرجع : وارث
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما