تاریخ انتشار
چهارشنبه ۲۰ ارديبهشت ۱۳۹۶ ساعت ۱۱:۲۰
۰
کد مطلب : ۳۱۷۰۳
گفت و گو با یک اندیشمند برزیلی

مهدویت، نقطه اشتراک میان تمام ادیان

مهدویت، نقطه اشتراک میان تمام ادیان
مبلغ دینی و امام جماعت حسینیه امام خمینی (ره) در برزیل می گوید: عقیده مهدویت موجب به وجود آمدن آینده ای روشن برای عالم و ایجاد عدالت و صلح در جهان خواهد شد لذا ادیان مختلف و نهادهای دینی در ادیان مختلف باید تلاش کنند این نقطه اشتراک بین ادیان را تقویت کنند تا دیگر در جهان به نام دین شاهد قتل و جنگ و خونریزی نباشیم. گروه هایی همچون داعش باطل و حق را در هم می آمیزند و به جهانیان چیزی عرضه می کنند تا آنها تصور کنند این برداشت از اسلام صحیح است اما اگر فرد و جامعه خود را آماده ظهور کنند و به شبهات مسموم آنها پاسخ دهند، این گروه ها به اهداف خود نمی رسند و با ظهور حضرت مهدی(عج) برای همیشه این گروه های انحرافی از بین خواهند رفت.


متن گفت وگو با محمد جعفر خلیل را می خوانید:

* خودتان را معرفی کنید و بفرمایید شغلتان چیست؟
محمد جعفر خلیل مبلغ دینی از برزیل و امام جماعت حسینیه امام خمینی (ره) در برزیل هستم.

* از نظر شما منتظر بودن به هر منجی که در ادیان مختلف آمده، چقدر می‌تواند امید به آینده را در انسان تقویت کند و باعث رونق اخلاقی و اقتصادی و اجتماعی در جامعه شود؟
شکی نیست همه عالم مثل فطرتی الهی که در ذات انسان وجود دارد دائما دنبال نجات است. مخصوصا در عصری که مردم از فشارهای روحی – روانی، اقتصادی، اجتماعی و اخلاقی رنج می برند به صورت فطری به دنبال نجات و رهایی هستند. اگر انسان آرمان و هدفی نداشته باشد نمی تواند لحظه ای زندگی کند انتظار منجی و کسی که نجات بخش بشریت است در تمام ادیان وجود دارد و به طور خاص اسلام این مسئله را به صورت مفصل و دقیق مورد تاکید قرار داده و بر ظهور حضرت صاحب الزمان تاکید کرده است. در جوامع غربی و در کلیساها این امر مورد تاکید قرار می گیرد که حضرت مسیح خواهد آمد و حضرت مسیح منجی بشریت است ما هم اعتقاد داریم که حضرت مسیح خواهد آمد اما اعتقاد ما این است که منجی بشریت مهدی موعود است و مسیح یاور و کمک اوست و برای اقامه عدل و قسط ظهور خواهد کرد و محبت و صلح را در جهان برقرار خواهد نمود. یهودیت هم اعتقاد به ظهور منجی را در آموزه های خود دارد. انسان عاقل و مومن به عقیده ظهور دائما دنبال این است که چه طور نفس خود را تهذیب کند و چه طور خود را برای ظهور حضرت مهدی یا حضرت مسیح آماده کند. تا از یاوران آن ها در اقامه عدالت و صلح باشد. ادیان مختلف می توانند این نقطه مشترک را برای نزدیکی دل های پیروان خود به کار گیرند و مردم جهان را هر چه بیشتر به یکدیگر نزدیک کنند تا زمین جای بهتری برای زندگی باشد و جنگ ها و خونریزی های کمتری اتفاق بیافتد.
اگر بخواهم در زمینه اخلاقی خیلی کوتاه بگویم، می توان گفت فرق انسان امیدوار به آینده بهتر و انسان ناامید خیلی زیاد است و این مسئله کاملا اخلاق فردی را تحت تاثیر قرار می دهد و قطعا انسان های امیدوار خوش اخلاق تر هستند. در زمینه اجتماعی هم جامعه امیدوار و منتظر از افرادی تشکیل شده است که به وجود منجی که روزی خواهد آمد ایمان دارند لذا این افراد تلاش می کنند عضو بهتری برای جامعه باشند تا جامعه آنها آمادگی ظهور را داشته باشد. در زمینه اقتصادی در صورتی که مردم به این امر دقت نظر داشته باشند ظهور منجی و اقامه عدل توسط او می تواند به هدف مشترکی برای مردم تبدیل شود لذا مردم بر این عقیده خواهند بود که همگی در یک کشتی سوار شده اند پس بسیاری از مفاسد اقتصادی اتفاق نمی افتد. البته باید این نکته را هم بگویم که همه این اهداف در صورتی محقق می شوند که افراد جامعه منتظر واقعی باشند و این امر را باور کرده باشند در غیر این صورت همه این اهداف اخلاقی، اجتماعی و اقتصادی تنها در حد شعار و حرف باقی می ماند.

* در میان هر دین و هر امتی به زبان هر پیامبری، سخن از موعود رفته است؛ سوشیانتِ دین زرتشت، مسیحِ عیسویان و مهدیِ مسلمانان، وجه اشتراک منجی‌ها در ادیان چیست؟
نسبت به برنامه و هدفی که دارند با وجود اسماء مختلف در بین ادیان عامل مشترکی بین همه آن ها وجود دارد. چنان چه در عربی گفته می شود سخن ما یکی است ولی تعابیر مختلف دارد. تعابیر ما نسبت به منجی مختلف است اما موضوع و هدف یکی است و آن اقامه عدل و قسط و صلح و محبت بین مردم جهان است. جهان در حال حاضر پر از ظلم و ستم است قربانی هایی که در کشور های دور و نزدیک خونشان ریخته می شود چه فردی که خود را مسلمان می داند و چه غیر مسلمان از مسیحی و غیره مثل جنگ عراق و افغانستان در حال حاضر از بحران های جهان است. مهم این است که انسان های مومن در تمام ادیان دنبال زمینه ای برای عمل به وظیفه هستند. عقیده مهدویت موجب به وجود آمدن آینده ای روشن برای عالم و ایجاد عدالت و صلح در جهان خواهد شد. لذا ادیان مختلف و نهادهای دینی در ادیان مختلف باید تلاش کنند این نقطه اشتراک بین ادیان را تقویت کنند تا دیگر در جهان به نام دین شاهد قتل و جنگ و خون ریزی نباشیم.

* انتظاراتی که منجی در هر دینی از پیروان و منتظران خود دارد، چیست؟ آیا انتظار فقط زبانی است یا باید در عمل، منتظر منجی باشد؟ و چگونه؟  
از اشتباهات رایج این است که انسان منتظر باید بنشیند و فقط برای آمدن منجی دعا کند و هیچ عملی برای آمدن منجی و تحقق ظهورش انجام ندهد. اولا برای مقدمه چینی ظهور، انسان باید خودسازی کند و آمادگی انقیاد و فرمان پذیری در برابر منجی را داشته باشد. پروژه و برنامه منجی برنامه ساده و آسانی نیست چون می خواهد عالم را آماده کند تا جهان پر از عدل و صلح شود لذا نیازمند تلاش زیاد و یارانی مخلص است تا بتواند نقش خود را در ایجاد فضای مطلوب به انجام برساند؛ بعد از انجام خودسازی افراد باید به جامعه سازی بپردازند و همان طور که نفس خود را مهذب و آماده پذیرش ظهور کرده اند جامعه را هم آماده کنند تا در زمینه ظهور جامعه کمک حال منجی باشد. متاسفانه در حال حاضر شبهات زیادی در جامعه مطرح می شود که یکی از وظایف افراد مومن این است که به این شبهات پاسخ دهند و اجازه ندهند اعتقادات مردم در این فضای شبهه ناک سست شود.

* نقش انتظار برای ایستادگی مقابل داعش و تکفیری ها چیست؟
حرکت داعش و گروه های تکفیری و وهابیت از ابتدای پیدایش ادیان وجود داشته، اینها کسانی بودند که خود را دین دار معرفی می کردند اما با آموزه های دین نسبتی نداشتند و پیامبران را تکفیر می کردند فرعون در مقابل موسی، نمرود در مقابل حضرت ابراهیم، کسانی که مسیح را به صلیب کشیدند و کسانی که با محمد (ص) می جنگیدند و آن حضرت را مورد آزار و اذیت قرار می دادند، خوارج در زمان حضرت علی (ع) را می توان از جمله مصادیق این گروه ها در ادوار تاریخ دانست در واقع این گروه ها تنها شکل و رنگ عوض کرده اند، اما تفکر همان تفکر است، تفکر قتل و خونریزی و از بین بردن آموزه های انسانی. حرکت و برنامه داعش و تکفیری، تصویر حقیقی ظلم علمی و فساد و نفاق در حرکت تاریخی انسانی است. بله این ظلم و فساد امروز در داعش ظهور و بروز پیدا کرده ولی در همه ادوار زمان مصادیق مختلفی داشته است. اما اکنون این گروه ها با سلاح ایجاد نفاق در بین جامعه اسلامی ظاهر شده اند و همان طور که در قرآن اشاره شده است شیطان اعمال بد برخی را زینت می کند این گروه ها هم باطل و حق را در هم می آمیزند و به جهانیان چیزی عرضه می کنند تا آنها تصور کنند این برداشت از اسلام برداشت صحیح است اما اگر فرد و جامعه خود را آماده ظهور کنند و به شبهات مسموم آنها پاسخ دهند آنها به اهداف خود نمی رسند و با ظهور حضرت مهدی برای همیشه این گروه های انحرافی از بین خواهند رفت. در روایات هم اشاره شده است که مسیر تحقق اهداف منجی سخت خواهد بود و در این راه نباید از بذل جان و مال بیمی داشت لذا افراد باید خود را آماده کنند تا بتوانند این مهم را انجام دهند.

* لطفا در جملاتی کوتاه نظر خود را در مورد این کلمات بیان کنید.
اسلام: اسلام پیام صلح بین ما و خدا و مردم است.
مسیحیت: در بعد عیسوی آن دین محبت و اخلاص برای خداوند متعال است.
حضرت محمد (صلی الله علیه و آله): نوری است که بعد از او ظلمتی وجود ندارد.
انقلاب اسلامی و امام خمینی (ره): آرزویی بود که از قرن ها قبل منتظر تحقق آن بودیم.
جایگاه ادیان در جوامع پیشرفته: ادیان در این جوامع مظلوم هستند.
مرجع : شفقنا
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما