تاریخ انتشار
سه شنبه ۳۰ مرداد ۱۳۹۷ ساعت ۰۹:۵۳
۰
کد مطلب : ۳۳۳۵۳

عضو کمیسیون فرهنگی مجلس: همه در عرصه فرهنگ اظهار نظر می‌کنند

عضو کمیسیون فرهنگی مجلس: همه در عرصه فرهنگ اظهار نظر می‌کنند
دعبل / رضا دستجردی: توالی مجموعه فعالیت‌ها و اقدامات فرهنگی، به همراه وجود اسناد فرادستی که به هماهنگی عملکرد دستگاه‌های این حوزه در عرصه خطیر فرهنگ منجر گردد، از ملزومات ابتدایی امر سیاست‌گذاری فرهنگی در دستگاه‌های دولتی است. اصغر مسعودی، عضو کمیسیون فرهنگی مجلس در گفتگویی کوتاه با دعبل به کم و کیف مدیریت فرهنگی در شرایط کنونی کشور می‌پردازد.
 
به باور شما، مهم‌ترین مشکل ما در عرصه مدیریت و سیاست‌گذاری فرهنگی چیست؟
به نظر من، عمده مشکل ما در حوزه فرهنگ این است که همه در این عرصه اظهار نظر می‌کنند. اظهار نظرهای غیرکارشناسی، نهادینه‌نشدن فرهنگ اصیل ایرانی اسلامی در کشور با وجود تک تک ما، همچنین عملکرد ضعیف در حوزه فرهنگ، همه از فاصله‌ای خبر می‌دهد که بین گفتار و کردار ما در عرصه‌های عمومی و سیاست‌گذاری وجود دارد. برای هر کشور مجموعه شاخص‌ها و ملاک‌های فرهنگی و تمدنی متصور است، در این میان، عدم تطابق میان حوزه‌های فرهنگی موجود و همچنین تن‌ندادن به ارزش‌های کهن فرهنگی و تمدنی ایرانی اسلامی، مولفه‌هایی است که ما را در ورطه غفلت خواهد افکند.
 
ارزیابی شما از عملکرد سازمان‌ها و نهادهای سیاست‌گذار فرهنگی چیست؟
عمکلرد سازمان‌های منتسب به امر فرهنگ به نسبت امکانات و توان مالی‌شان خوب است، منتها مشکلی که در این میان وجود دارد، دستگاه‌های موازی بسیاری است که در امور فرهنگی فعالیت می‌کنند. به نظر من، اگر بتوانیم اقدامات و فعالیت‌های فرهنگی را متمرکز و روشن نماییم و دست به تفکیک مجموعه وظایف آنها بزنیم، شرایط متفاوتی را تجربه خواهیم کرد. اما در موقعیت کنونی، که هر وزارت‌خانه، بودجه فرهنگی مجزای خود را دارد نمی‌تواند به تنهایی خوب کار کند و موثر عمل نماید، لذا همانگونه که اشاره کردم، تجمیع و هماهنگی دستگاه‌های فرهنگی به عملکرد مثبت آنها منجر خواهد شد.
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما