تاریخ انتشار
دوشنبه ۷ بهمن ۱۳۸۷ ساعت ۰۹:۰۸
۰
کد مطلب : ۵۰۶۶
بررسی خرافات محرم (2)

بدعت‌های غلط عصر ما

بدعت‌های غلط عصر ما
به گزارش خیمه، اینجا چهارراه زرتشت است؛ سازمان تبلیغات اسلامی و ما هم در طبقه چهارم این ساختمان رو به روی حجت‌الاسلام یعقوب دیلمقانی نشسته‌ایم.

دیلمقانی، مدیرکل تشکل‌های دینی سازمان تبلیغات اسلامی است و نظرش هم این است که در حوزه بدعت‌های مراسم مطلب زیر، حاصل یک و نیم ساعت گفت و گو با این مقام آگاه سازمان تبلیغات اسلامی است.

البته این مدیر کل تاکید زیادی دارد که این بدعت‌ها و خرافه‌ها، سال گذشته کاهش 90درصد و در بعضی موارد کاهش 50درصد داشته‌اند.

* اطلاعات خودتان را درباره نحوه عزاداری‌ها و بدعت‌هایی که ممکن است در آنها به وجود بیایند، از کجا به دست می‌آورند؟ چقدر موثق هستند؟
دیلمقانی: ما کلا 4 اداره داریم از این 4 اداره، 2 اداره به بحث این روزها بیتشر مرتبط هستند؛ اداره هیات‌های مذهبی و ادره اقشار تاثیر گذار بر فرهنگ مذهبی و به طور مشخص مداحان و شعرای اهل بیت(ع) اداره اقشار تاثیر گذار، شوراهای شهرستانی، استانی دارند که از نماینده‌های آنها تشکیل می‌شود.

هیات‌های مذهبی هم شوراهای شهرستانی و استانی و مرکزی دارند که بازه هم از نماینده‌های آنها تشکیل می‌شود؛ ما کار نظارت را از طریق این شوراها انجام می‌دهیم. اطلاعات مورد نیاز درباره اتفاق‌هایی که در این مراسم می‌افتد هم از طریق این نماینده‌ها به ما می‌رسد.


* از آنجایی که بحث ما، بیشتر مصداق بدعت‌های عزاداری است، بهتر است بیشتر درباره این مصداق‌ها حرف بزنیم. شما تقسیم بندی‌ای هم برای این بدعت‌ها دارید؟
دیلمقانی: به صورت‌های مختلفی می‌شود آنها را تقسیم کرد از جمله شکلی و محتوایی.


* به جای خوبی رسیدیم؛ ازاین بدعت‌های شکلی و محتوایی نمونه‌ می‌آورید؟
دیلمقانی: بله، مثلا استفاده از آهنگ‌ها وریتم‌ها و لحن‌های وارداتی و آن رو آبی‌ها البته اخیرا این جور کارها کمتر شده یا مثلا استفاده از آلات موسیقی در عزاداری‌ها از نظر مراجع دینی استفاده از آلات موسیقی مثل استفاده از نی و ارگ و... استفاده از تمثیل‌های منتسب به ائمه(ع).


* حاج آقا عجیب‌ترین شمایلی که تا حالا دیده‌اید چه بوده؟
دیلمقانی: یک تصویر 17 متری که در یکی از نقاط شهر تهران نصب شده بود. خیلی بزرگ بود.


* موردهای بعدی بدعت‌ها کدام‌ها هستند؟
دیلمقانی: استفاده از شعرهای سطحی و سخیف، غلو در مقام امام حسین(ع) و ائمه(ع) و انتقال محوریت عزداری‌ها از مساجد به حسینیه‌ها.


* در مواردی که به شما گزارش شه بحث شفا یافتن و معروف شدن بعضی اماکن به همین بهانه را هم دارید؟
دیلمقانی: بله داریم؛ البته بیتشرشان افراد سودجوی هستند که برای رسیدن به نان و نوا این کار را می‌کنند و از اعتقادات مردم سوء استفاده می‌کنند.

در یکی از شهرستان‌ها، شهر به این موضوع اعتراض کرده بود و به قصد کشت کتکش زده بودند. مبارزه می‌کنی؟! بنده خدا چند روزی هم توی کما بود.


* آقای دیلمقانی، یکی از عجیب‌ترین موردهای عزاداری‌ را که خودتان دیده‌اید برایمان تعریف کنید؟
دیلمقانی: 18 – 17 سال پیش سفری داشتیم به ترکمنستان تازه استقلال پیدا کرده بودند؛ با یک نفر آشنا شدم که مداحی هم می‌کرد.

گفتم شما که این همه سال درگیر کمونیسم و لامذهبی بوده‌اید چطور مداحی می‌کنید؟ گفت من تا حالا توی عروسی‌ها می‌خواندم؛ الان که فضا ایجاد شده و فرصتش وجود دارد، گفتم در مراسم مذهبی هم بخوانم. البته انتظاری از آنها نمی‌رفت.
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما