تاریخ انتشار
يکشنبه ۱۷ خرداد ۱۳۸۸ ساعت ۱۵:۴۰
۰
کد مطلب : ۷۰۴۳

راديو نوا حافظه شفاهي دعاخواني مردم را تقويت مي‌کند

راديو نوا حافظه شفاهي دعاخواني مردم را تقويت مي‌کند
مهدی دهقان نیری، مدیر كل اداره نغمات آيينی سازمان صدا و سیما در گفت‌وگويي با خيمه، به بررسي فعاليت‌ها و برنامه‌هاي اين دو مجموعه پرداخت.

مدير رادیو نوا، با تمايز قائل شدن ميان اين دو حوزه، اداره کل نغمات آييني را در حوزه توليد و راديو نوا را در حوزه پخش معرفي کرد.

وي در معرفي راديو نوا گفت: « راديو نوا که از ساعت ۱۲ شب الي ۶ صبح بر روي موج اف ام ۱۰۷/۲ براي تهران پخش مي‌شود که شامل پخش آواز، تلاوت قرآني، ابتهال، دعاهاي کوتاه و بلند، اذکار و غيره است.»

دهقان نيري در توضيح مخاطب هدف راديو نوا، بيان کرد: «کساني که شب زنده‌دار هستند و يا مشغول کار هستند و مي‌خواهند آواي نيايش به گوششان برسد و يا کساني که نمي‌خواهند موسيقي بشنوند، مخاطب اصلي اين راديو هستند.»

وي کارهاي صورت پذيرفته در راديو نوا را موسيقايي دانست به گونه‌اي که دعاها و يا اذان‌ها در دستگاه‌ها اجرا مي‌شوند، اما آلات موسيقي در آن به کار نمي‌رود.

مدير راديو نوا دليل ايجاد چنين شبکه‌اي را که تنها به پخش نيايش مي‌پردازد در حس خلائي در اين بخش بيان کرد و کاهش افرادي که آوازهاي
عرفاني مي‌خوانند و يا گروه‌هاي هم‌خواني را از دلايل ديگر راه‌اندازي اين شبکه عنوان کرد.

دهقان نيري ماموريت راديو نوا را نيايش عنوان کرد، بنابراين انتخاب ساعت ۱۲شب الي ۶ صبح را براي پخش شبکه راديو نوا، به دليل اين وظيفه و افراد شب زنده‌دار بيان کرد.

وي افزود: « ما در پي ترويج، تبيين و هم‌چنين آموزش نغمات آييني هستيم، بنابراين در پي احياي مجدد گروه‌هاي تواشيح و افرادي که آوازهاي عرفاني را بدون ساز مي‌خوانند، هستيم.»

مدير راديو نوا از افزايش ساعات پخش از ۶ ساعت به ۱۲ساعت و هم‌چنين تغيير برنامه‌ها از صرفا پخش نوا به پخش برنامه‌هاي آموزشي خبر داد.

تعداد مخاطبان راديو نوا طبق نظر سنجي‌هاي مرکز تحقيقات صدا و سيما، سه درصد بوده‌است که با افزايش ساعت پخش و تغيير در برنامه‌ها اين رقم افزايش مي‌بايد.

دهقان نيري در پاسخ به اين سوال که چرا نواها که به عنوان مکمل پيام در ساير شبکه‌ها مطرح هستند، اما در اين شبکه پيام اصلي هستند، گفت: « آنچه که قبل و بعد از انقلاب، مردم ما را ثابت قدم نگه داشته‌‌است، بحث ارتباط با خداوند است که در
اذکار و نيايش‌ها خلاصه مي‌شود، مردم در گذشته اذکار و دعاها را حفظ بودند و در حصار دين خود را حفظ مي‌کردند که اين رفته رفته کمرنگ شد.»

وي معتقد است که آنچه به عنوان پيام اصلي در قالب دعاها و آوازهاي عرفاني در راديو نوا پخش مي‌شود، باعث شده که حافظه مردم را دوباره پر از دعا و نيايش کنند.

مدير اداره کل نغمات آييني در پي تشريح عملکرد اين سازمان، به آرشيو گسترده سازمان اشاره کرد.

اداره کل نغمات آييني نه تنها آرشيوي ملي در اين حوزه است بلکه بزرگترين آرشيو نغمات آييني جهان اسلام نيز محسوب مي‌شود زيرا که علاوه بر فرهنگ ايراني، نواهاي کشورهاي اسلامي ديگر شامل ابتهال، اذان‌ها و غيره جمع‌آوري شده‌است.

اداره کل نغمات آييني علاوه بر نواهاي مذهبي به دليل آنکه آيين‌ها را نيز بايد در خود جاي دهد در آينده نزديک به آرشيوي کامل در حوزه نواها و آيين‌ها تبديل مي‌شود.

از جمله آيين‌هايي که در اين آرشيو موجود است، مي‌توان به لالايي‌ها، نواهاي چوپان‌ها، سرود‌هاي محلي، شاهنامه خواني، نقالي و نغماتي که در تعزيه خوانده مي‌شود، اشاره کرد.
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما